To Be Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Hei, Skal til legen på torsdag for å fylle ut helsekort for gravide og få han til å søke om fødeplass. Har foreløpig termin 14. eller 20 nov. Er førstegangsfødende og har tidligere hatt en utskrapning på Riksen. Har bestemt meg for Riksen på førstevalg pga at det virker veldig trygt pga høy kompetanse og flere valgmuligheter der, men sliter med hvilket sykehus jeg vil ha på 2. og 3. valg av Ullevål og Ahus. Synes Ullevål virker så upersonlig og stort, mens jeg vet veldig lite om Ahus annet enn at det er helt flunke nytt og fint, og at det er en mye mindre fødeavdeling der enn på Ullevål. Noen som kan hjelpe med erfaringer og informasjon?
Ina25♥med gull i magen Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Har ikke så mye informasjon og erfaring egentlig... men jeg har søkt meg til Ahus i samråd med legen min. Er helt klart nærmest for meg - og å snirkle seg rundt i oslotrafikken i rushen i en fødsel frister minimalt!!! Ahus er flunkende nytt, faglig dyktig personell + at det er barneintensivavdeling som er en fordel hvis det skulle skje noe. Og veien til Riksen er KORT hvis det virkelig skulle skje noe (gud forby...)... Sjansen for å bli avvist er jo ganske stor både på riksen og ullevål har jeg forstått - så jeg syntes det var greit å ha ett sykehus å forholde seg til. Vet ikke om jeg hadde taklet endring i planene midt i fødselen... Det er hvertfall mine tanker:) Tror jeg ville tatt det som var nærmest jeg - med tanke på at både riksen, ullevål og ahus er bra sykehus. Tror ikke forskjellen er så himla stor. Folk har positive og negative erfaringer fra alle stedene... Og tenk på rushen og alternative kjøreruter. Vanligvis 10 minutter kan fort bli 60 minutter... min store skrekk!!! Hehe...
Mamma mjaua Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 jeg ville føde på riksen, siden pappa jobber der, og det er 5 min unna meg med bil/2 tbanestasjoner) (bor på slemdal). men jeg var sent å søke, uke 7, så de hadde IKKE plass...................................... og ullevål hadde heller IKKE plass. så jeg må føde på bærum sykehus, som det tar 30 min å kjøre til (på motorveien, uten rush), og vi hakke engang lappen. håper vi får tak i taxi eller noen som har lappen. gruer meg så utrolig.
Scorpio82 Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Oh shit- da må sikkert jeg også til blærum. Jeg søkte i uke 9- og har ennå ikke fått svar. (uke 11 nå). Hvor lang tid tok det før du fikk svar?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Jeg vil anbefale Riksen til alle førstegangsfødende. De er kjempeflinke der, du føler deg så trygg, og barselavdelingen er kjempebra. Får masse hjelp ifm amming og stell etc. Mye bedre enn pasienthotellet på Ullevål (som jeg har hørt om fra diverse venninner). Det er minimal sjanse for å bli avvist her, men det er heller vanskelig å få plass. Man må søke tidlig, helst før legekontroll til [email protected]. Få med første dag av siste mens, sykdommer, tidligere svangerskap, fødselsnummer etc. Jeg søkte da jeg var 5 uker på vei og fikk vite at jeg hadde fått plass to uker etterpå.
NormaJean Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 vil anbefale Riksen på det sterkeste. får helt fantastisk oppfølging der, har lege og jordmor kontrollene på poliklinikken (risikosvangerskap). Faglig dyktige og empatiske ansatte. Ikke barselhotell, men det er viktigere for meg å få den oppfølgingen jeg trenger og en trygg og god fødsel enn at sambo sover der i 3 netter.
Gjest Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Har hørt at riksen er gansk vanskelig å få plass på om man ikke har risikosvangerskap, men det kommer jo litt ann på når man skal føde også ikke alle mnd det er like stort trøkk.. Jeg skal føde på ahus denne gangen også, var utrolig fornøyd med føden sist, ikke like fornøyd med barsel men det var egentlig ikke sykehusets feil (var babyboom den helgen jeg fødte så det var helt sprengt der).. Nå er jo sykehuset flunkende nytt, har du lest om hvordan den nye fødeavdelingen vil bli? Jeg synes det er veldig positivt at det vil være badekar på alle fødestuene + radio og tv for eks, og at føderommet også fungerer som bad(altså undersøkelsesrom) og hvilerom etter fødsel. Det splitter nye barselhotellet er også et pluss for meg siden jeg gjerne vil ha enerom og ha sambo sammen med meg etter fødsel. Man får jo all hjelp selvom man ligger på hotellet, det vil bare fungere som mange etmanns rom. Jeg gleder meg virkelig til å føde der Ullevåll er jeg personlig litt skeptisk til pga all pågangen der, det er en viss større sjans for å bli sendt et annet sted der enn på de andre oslo sykehusene. Jeg har helt angst for å skulle bli sendt rundt som en sprettball når jeg skal føde nemlig.. Men når alt dette er sagt, alle er nok gode sykehus og vi er jo superheldige som kan velge slik på øverste hylle hvor vi skal føde og slipper å bekymre oss for nattestengte fødeavdelinger for eks
Ina25♥med gull i magen Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Mami, Smurferosa og smulesmurf - står alt dette på sidene til ahus? Høres jo helt strålende ut! Vet du når de åpner den nye fødeavdelingen?
Gjest Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Jupp, all info står der pluss at den ene legen jeg har vært hos et par ganger er fødselslege på ahus og har fortalt litt om hvor flott det kommer til å bli. Mener å huske at de SKAL være inne 8 oktober (da skal hele sykehuset være flyttet)- Håper bare at jm jeg hadde sist flytter med de hehe, VIL ha henne denne gangen også
halloween-termin :) Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Jeg fødte på ullevåll sist - var kjempefornøyd - så fint med hotellet og kjempeflink jordmor
Ina25♥med gull i magen Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 Da får vi bare håpe de blir ferdige i tide - og at gullet holder seg inne til det:) Må være skikkelig kjedelig å føde 7.oktober... Vært inne å lest at gynekologisk og fødepoliklinikk flytter inn i mai - så da får jeg kanskje UL i nye lokaler også da? Bra timet må jeg si:)
Gjest Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Når har du termin? jeg har 5-6 november og har fått innkallelse til ul i nye lokaler den 6 i 6 Legen jeg snakket med sa hvertfall at de lå litt foran skjema og at alle de andre avdelingene hadde flyttet når de skulle så jeg regner med at det skal gå fint hvis ikke så kniper jeg bare igjen hehe
To Be Skrevet 23. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. april 2008 Tusen takk for alle svar! Da prøver jeg Riksen på førstevalg, og Ahus på andre, Ullevål på tredje. Håper bare ikke jeg er for sent ute for Riksen, er i 11. uke nå...
Ina25♥med gull i magen Skrevet 23. april 2008 #14 Skrevet 23. april 2008 To be: Lykke til hvertfall! Jeg var hos legen da jeg var 9+3 eller noe... og hun mente at siden jeg søkte såpass tidlig fikk jeg der jeg søkte... Du er jo ikke så lenge etter det... Mami, Smurferos og smulesmurf: Jeg har termin rundt 20. - så har god margin:) Men skulle det bli nødvendig, får vi bare knipe... hehe:) Tok det lang tid fra du søkte om plass til du fikk innkallelse til UL?
Gjest Skrevet 23. april 2008 #15 Skrevet 23. april 2008 Søkte om plass i uke 6 og fikk brev om fødeplass + ul i midten av forrige uke (var 12 uker nå på mandag).. Tok litt lenger tid denne gangen en sist, da fikk jeg nemlig brev innen et par uker.. Men det er sikkert litt kaos der nå tenker jeg hehe.. Kanskje vi ses på barsen da om jeg føder litt etter termin og du litt før hehe.. HI: Lykke til, får du ikke plass så er det jo ingen stor krise Mn det er jo lov å håpe! Alltid morro å få første ønsket..
Ina25♥med gull i magen Skrevet 23. april 2008 #16 Skrevet 23. april 2008 Jeg fikk svar i dag!!! Gikk jammen meg fort... Var hos legen å søkte for under en uke siden... Er helt supert! Fikk innkalling til ordinær ul også. Må bytte timen, men det lar seg vel gjøre... Hvis ikke får ikke sambo vært med, og det må han jo:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå