Gå til innhold

Scientologikirken vs. kristendommen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble sittende og snakke om scientologikirken etter nyhetene på søndag, og broren min gikk for å google for å se hva det er de egentlig tror på. Her er noe av det som stod i Wikipedia om scientologien:

"Scientologi baserer seg på troen om at en intergalaktisk diktator, ved navn Xenu, brakte romvesener til jorden og drepte dem med hydrogenbomber og at deres hvileløse ånder plager menneskeheten den dag i dag."

Noe som selvfølgelig utløste høylytt latter i stuen! Ubegripelig at voksne mennesker faktisk tror på noe slikt tull!

Men seriøst - er dette noe mer begripelig å tro på??:

- En jomfru blir gravid etter at hun har fått beskjed fra en engel om at hun skal føde guds barn.

- Barnet blir født i en stall og er menneskehetens frelser.

- Dette barnet, kalt Jesus, gjør blant annet følgende mens han lever: vekker døde opp til live, får blinde til å se, går på vannet, "tryller" vann om til vin og 5 fisk og brød om til mat til en hel skokk.

- Mannen blir dømt til døden for å ha kalt seg selv Messias (i dagens samfunn hadde han nok heller blitt sperra inne på psykiatrisk klinikk...)

- Han dør på korset, men står opp igjen fra de døde!

- Til slutt "flyr" han opp til himmelen for å være hos Gud, far sin...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skumle med scientlogkirken er jo metodene de bruker, psykologisk nedbryting og at de tar penger for kurs som skal bygge folk opp igjen og gjøre dem avhenige av denne menigheten.

Ellers tror jo folk på de rareste ting, enten det er etablerte religioner eller andre fenomener.

Skrevet

Sikker på at den wikipediasiden er til å stole på? Dere bør heller søke etter hva scientologikirken skriver om seg selv, enn hva andre har skrevet om dem.

Jesu lidelseshistorie må, blant annet, ses på som et kulturelt uttrykk for sosiale tilstander i den tida historien eventuelt har funnet sted. Ellers blir det alt for enkelt å sette det opp og latterliggjøre slik du gjør her.

KlmZ fra en som ikke er medlem av statskirken eller andre religiøse organisasjoner.

Skrevet

Alle religioner er tull og fanteri...

Skrevet

Jeg synes i grunn at teorien til min morfar ang kristendommen var råbra. Han var sikker på at Jesus egentlig var et romvesen. Og han mente det kunne forklare alt det "rare" denne karen gjorde. Han var også sikker på at jomfru Maria ble "bortført" av romvesener og kunstig befruktet. Morfar mente at det godt kan hende at romvesener har andre evner enn oss jordboere - at de kan gå på vannet, helbrede syke mennesker og gjenoppstå fra de døde (eller så var fyren bare skinndød). Og det at Jesus fløy opp til himmelen i en sky av røyk og ild, mente morfar at understreket teorien hans om at Jesus var et romvesen. Han mente at Jesus hadde et slags romskip som fraktet han hjem igjen.

Jeg heller mer mot morfars teori enn den kristne historien =P

Hva angår denne Scientologikirken kan jo noe av dette stemme overens med morfars teori, men jeg kan for lite om dette trosamfunnet til å kunne uttale meg om det. Men jeg synes det hele virker ganske så urovekkende..! Bryte ned folk slik at de risikerer å ta sitt eget liv.. Fysj! Enda en grunn til at religion burde forbys...

Skrevet

Til Anne-B

Nei, det er ikke helt sikkert at wikipedia er 100 % å stole på. Poenget mitt var heller det at det satt flere kristne i den stua, og de var jo av de som lo høyest når vi fikk høre om hva scientologene tror på. Men når jeg prøvde å sette i perspektiv til dem hva de virkelig tror på, så ville de ikke høre på meg. Det var liksom ikke for å sette scientologiene opp mot de kristne, men heller vise hvor latterlig det er å tro på noe som det ikke finnes noe bevis for - for det var jo akkurat det de mente de kristne, at scientologene var latterlige.

Og til Rose of Ice: Jeg mener at morfaren din hadde en morsom tolkning av kristendommen. Ikke godt å vite - kanskje han har rett!! ;-)

Hilsen HI, som ennå er medlem av statskirken, men som nok heller burde melde seg ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...