lucky_mom Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Ser at IQ har vært nevnt en del ganger i debattene her idag. Hva er grensen for høy IQ? Og er det noen her som er medlem av Mensa, eller som har tatt testene deres? Bare nysgjerrig :-)
VeslePhreaken Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Skal absolutt ikke skryte på meg høy IQ! Har tatt et par av testene, og scorer lavt Matte og den type logikk ligger bare ikke for meg.. Hehe.. Men samboeren min er med i Mensa, han har en IQ på 167...
lucky_mom Skrevet 22. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2008 Vet du noe om skalaen? Hva er f.eks. gjennomsnittet? Fremdeles bare nysgjerrig :-)
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 er det noe sted på nett man kan de testene da? hadde vært moro å finne ut om jeg er smart eller dum
Gjest Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Har fått 140 på IQ testen jeg tok hos en psykiater i forindelse med utredingen ( de trodde jeg hadde ADHD, noe jeg ikke hadde). Han sa jeg kunne melde meg inn i Mensa, men har ikke helt sett poenget i det... :-) Legger til at jeg har ræva matematikk karakter og ræva i norsk... ( latskap og dårlig konsentrasjon om skole den tida), ikke ferdig med noen lengre utdanning...så høy IQ vil ikke si automatisk suksess i hvertfall, man må fortsatt jobbe for å lykkes.
lucky_mom Skrevet 22. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. april 2008 Ja, jeg skjønner ikke helt vitsen med IQ målinger. Den viser vel om man har evne til å tenke logisk, men hvor viktig er det i hverdagen..? Kan det BRUKES til noe..?
Gemini7 Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Jeg skrev masteroppgaven min om IQ, så kan jo litt om dette (om jeg husker:)). Gjennomsnittet på IQ-skalaen er 100, og standardavviket er 15, dvs at storparten av befolkningen (husker ikke helt prosentfordelingen) ligger mellom 85 og 115 et sted. For å bli medlem av Mensa tror jeg man skal score ca 2 standardavvik over snittet, dvs rundt 130 et sted. På Mensa sine sider står ikke den nøyaktige cut-off scoren, bare at det er de menneskene m et resultat som er blant de 2 % beste i befolkningen som kan søke om medlemskap.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Scorer høyt på testene, men er ikke medlem i mensa. Ser ikke helt vitsen i det. Er ikke helt sikker på opptaksgrensen, husker ikke helt hva den lå på. Men du må ligge i topp 2% av befolkningen i norge
Gemini7 Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 Forresten- man kan som sagt prøve testene på Mensa .no, men jeg synes de på mensa.dk er bedre- der blir scoren automatisk regnet ut for deg.
Gjest Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 tja.....kan være viktig innen noen yrker å tenke tenke klart logisk og klart det under press i løpet av begrenset tid.... Og IQ er mer en logikk ;-) Går på andre ting også..
VeslePhreaken Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 Det kan vel sikkert brukes til en hel masse, når interessen for det foreligger.. Men det er viktigere med sosial intelligens, og ofte er det jo slik at de med høy IQ gjerne mangler litt sosiale antenner..Det er ihvertfall min erfaring.. Det gjelder samboeren min også til tider.. Fryktelig frustrerende i blant..
lucky_mom Skrevet 22. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. april 2008 Jeg tok en på mensa.no og fikk utregnet score..? Fikk 134.
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 hva er vanlig å ha i IQ da? gjennomsnittlig liksom
Gemini7 Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 se lenger opp: snittet er på 100 og de fleste ligger mellom 85-115!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå