-Johanna- Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Hei! Skal til Kroatia i 2 uker i sommer med familien, mini er da 13 mnd. Lurer på en del praktisk,så om noen har reist med barna på den alderen hadde det vært fint å få noen råd: - Tok dere med bleier til hele oppholdet? Har hørt at det er anbefalt å ta med, siden man kanskje ikke finner typen man er vant til. Noen som har erfaringer i forhold til det? - Hvordan gjorde dere det med mat, tok dere med middagsglass og grøt hjemmefra? Har en utfordring ifht at det ikke er eget kjøkken, men et vanlig hotellrom vi skal bo på. Tenkte derfor å ta med en liten vannkoker for å kunne lage grøt selv. - Andre ting som er lurt å ta med/ tenke på?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Vi reiste til Tenerife når gutten var 1år og 1 uke. Vi tok med bleier - mange!. De små drikker og tisser mye i varmen. Guttene mine tisset seg nesten ut da flyet lettet også - så ta med flere bleier i håndbagasje. Husk flymat til barnet. Om du ikke har eget sete til barnet vil han ikke få mat. Vi spiste all mat på hotellet. Tok ingenting med - utenom en matpakke til flyet da. Småen min spiste alt vi voksne spiste på ferieturen. Spør hotellet om de har vannkoker til å sette på rommet. Husk våtservietter! Griet å ta med noen småposer til bæsjebleiene også. Ikke så gøy å komme inn på et varmt hotellrom hvor bæsjebleien har ligget i flere timer.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Har ikke vært i Kroatia, men har vært på sydenferie to ganger med jenta vår - en gang da hun var 9-10 mnd og en gang da hun var 13 mnd. * Ikke fyll bagasjen med bleier for to uker. Det er helt unødvendig. Bleier får man kjøpt overalt så sant man ikke reiser til et u-land, og det skal dere jo ikke. Ta med nok til reisen ned og en dag eller to til, så dere slipper å lete etter en butikk med en gang dere kommer fram. * Ikke fyll bagasjen med tunge barnematglass heller. Nestle-glass får man også kjøpt stort sett overalt. Men lurt å ta med til et par dager så dere slipper å lete etter supermarked med en gang. * Grøt kan være kjekt å ta med hjemmefra. Grøten i en del andre land er ofte så søt og inneholder en del sukker. Grøt veier ikke så mye i bagasjen heller. I Spania fant vi forresten ikke grøt som bare skulle blandes med vann, vi fant bare grøt som skulle blandes med morsmelkerstatning, og da blir det jo tungvindt. Annet: Ta med barnesolkrem hjemmefra. Husk solhatt og solbriller. Parasoll til vogna er også et must så hun kan sove i vogna i skyggen. * Vær forberedt på at dere blir sittende mye på hotellet på kvelden etter at barnet har lagt seg. Ta med lesestoff etc :-)
Vintersol Skrevet 23. april 2008 #4 Skrevet 23. april 2008 - Legger du igjen boksen til grøten hjemme, tar ikke det så stor plass - Tok med bleier da vi var i Spania. De hadde sikkert der også, men har hørt at de ikke alltid har et merke man kjenner og at bleier er mye billigere i Norge. Dersom du skal ha med vogn, kan du jo legge dem oppi der når du sender bagasjen. Slipper du å fylle opp kofferten. - Antibac. Finnes både som våtservietter og flaske med flytende. Greit til hender, smokker som faller ned (andre bakterier i andre land, greit å være litt mer påpasselig enn hjemme) etc.
"min villemo" Skrevet 23. april 2008 #5 Skrevet 23. april 2008 noe ala samme typen som du har tror jeg ikke d er vanskelig å finne, men du kan forvente dobbel pris...!!! hadde nok hatt med 2 pakker vanlige bleier og 1 pakke med badebleier; så om du trenger noe mer så kan du jo kjøpe det der nede. lurt å ta med middagsglass og grøt, ikke fordi de ikke har nestle og andre kjente merker der nede men det er dobbelt så dyrt ... jeg tipper hotellet er behjelpelig å koke opp vann til dere (ta med en termos-den holder jo på varmen lenge da sparer du litt plass i kofferten også..;*) så kan dere jo ta det med ut på tur og er ikke avhengig av å være rundt på hotellet når det er mat-tid lurt å ta med førstehjelpsutstyr som plaster osv...... slikt sterilt vann i slike små engangsbeholdere (i tilfelle det blir mye sand eller rusk i øya...) husker lista mi ble gaanske lang etterhvert..men det ble no plass gitt ;O) Lykke til og Gooood Tur
Amaliya Skrevet 24. april 2008 #6 Skrevet 24. april 2008 Hjelpe meg! Ikke for at dere gjør noe galt altså, men det høres ut som dere har flyttet til utlandet hele gjengen..! Jeg reiste til Vest-Afrika med jenta mi da hun var 4,5 mnd og var borte i 3 mnd. Jeg hadde med en ryggsekk som rakk til oss begge + vogn. Pakka bare det mest nødvendige. Det går fint an å vaske klær selv om man er i utlandet. Mat var ikke problem. Kokte maten ekstra lenge (spes. kjøtt). Tror de fleste restauranter og kafeer verden over har kokte grønnsaker tilgjengelig. Grøt var heller ikke noe problem. Rismel/maismel får man kjøpt over alt. Bleier tok jeg med 1 pakke. Var ingen problem å skaffe det der (selv om jeg reiste til et land om kan kategoriseres som u-land. til og med nestle barnemat hadde de der. Prisene var noen lunde de samme som i Norge, men der nede er det ekstremt dyrt.) Solkrem får du også kjøpt der nede om du skulle glemme det. Ta med deg minst mulig du. Det er et herk å dra på overpakkede kofferter som ikke 2/3 av innholdet blir brukt overhodet.
Herkules Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Blir alltid oppgitt over sydentrådene jeg ver alt man skal ha med seg. Jeg har kjøpt bleier, mat og grøt i de landene jeg har vært. Det går så bra att. Tenk dere litt om ang bleier når dere sier at det er så dyrt. I spania betalte jeg omtrent dobbel pris av de billigste bleiene i Norge nå han var 2 mndr hadde vi bleier til kr 1,10 i Spania) Det betyr at en pakke bleier kanskje kostet oss 50 kr Om man koster på seg en ekstra 50 lapp i bleier når man er på ferie til mange tusenlapper så kan jeg ikke helt se argumentet om at bleiene er så dyre. Når gutten min var 13 mndr så spiste han litt vanlig mat så det var greit å ha han på restaurant. Grøt til kvelds Det med vannkoker er lurt finnes noen små hendige noen. Det hadde vi med oss på kjøretur i Europa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå