Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har sukker i urinen og var idag og fikk glukosebelastning.

Får svar fra jordmor på torsdag om det er svangerskapsdiabetes.

Flere her som tatt sån glykosebelastning?

Huff, vil jo ikke ha svangerskapsdiabetes.

Men jeg er ikke overvektig, har lavt blodtrykk (90/50), ikke vann i kroppen, spiser ikke snop eller drikker brus, går tur vær dag.

Hva ska jeg endre på hvis jeg har fått diabetes?

Er det farlig for bebisen hvis jeg har fått det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok glukosebelastning i dag jeg også. Fordi jeg er over 35 og overvektig. Men jeg har aldri hatt sukker i urinen. Vet ikke om resultatet av belastningen indikerer diabetes, men tror verdiene mine var ganske lave. Vet du hvilke verdier som ble målt på deg?

Sukker i urinen kan bety urinveisinfeksjon også, og trenger ikke ha noe med diabetes og gjøre. Jordmor rekvirerte sikkert glukosebelasning sånn for sikkerhets skyld - det er nok ikke noe å engste seg for. Skulle du være så uheldig å ligge i faresonen, får du kostholdsveiledning og god hjelp for å holde blodsukkeret i sjakk.

Skrevet

jeg har hatt sukker i urinen på de siste kontrollene. blodsukkeret måles hver gang og jeg ligger på rundt 4-5, helt normalt altså. men tok en belastning sist gang og fikk da verdi på 9,3. dette er noe høyt. legen målte også langtidsblodsukkeret (2-3 mnd tilbake i tid), dette gir en bedre indikasjon på hvordan blodsukkeret ditt i gjennomsnitt er. mitt lå da på 5,5 - altså helt normalt. konklusjonen er altså at jeg tåler dårligere de ordentlige "sukkerbombene" i svangerskapet, men har ikke svangerskapsdiabetes. Få legen din til å sjekke langtidsblodsukkeret ditt. Dersom du tar en belastning, samt sjekker langtidsblodsukkeret ditt hos legen din, får du svar der og da.

Dersom du har fått sv.diabetes må du være litt obs på kostholdet ditt. Det er ikke farlig for barnet, men de blir gjerne litt større enn vanlig ved fødselstidspunktet. Du blir nok fulgt bra opp underveis, med vekstkontroll av baby osv..

Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg fikk besked om at mit blodsukker la på ca 4 når jeg kom og det var bra sa hun. Men jeg fikk ikke noe besked om vad det målte etterpå.

Må vel bare vente til torsdag nå....og ikke spise noe sukker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...