lillegull&knøttet *fødeklar* Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 syns ikke det å bli mor i en alder av 20 er så tidlig, men har fått mange reaksjoner på at folk syns det er veldig tidlig ennå, spesielt da eldre... trodde det var vanlig å få unger tidlig før jeg? flere som føler de får den reaksjonen?
*En rosa og en blå* Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Jeg er 28, teller det som ung....? ;-P Hehe... liker å tenke det, hvertfall. Jeg tror nok at grunnen til at de eldre reagerer, er nok heller fordi de har kjent deg siden du var liten, og de klarer ikke helt å fatte at du har blitt "så stor"... Jeg tenker det selv, når jeg hører om jenter som jeg kjenner til, men det er fordi jeg alltid har tenkt på dem som "små jenter" siden de er så mye yngre enn meg selv. Men så er det nok bare vi andre som begynner å bli gamle... ;-P Om det er noen som reagerer på det, så spør dem heller da - hvor gammel var du da, første gangen du fikk barn? Er jo veldig mange av dem i 40+ som fikk barn i beg. av 20-årene og tidligere, men de klarer vel ikke helt å tenke tilbake og sette seg selv inn i din alder. Min mormor møtte ikke morfar før hun var i slutten av 20-årene, og da fikk jo hun så mange kommentarer om at hun var fryktelig sent ute... Greit nok dette var på 40-tallet, men likevel! Det viser bare hvor annerledes man tenkte tidligere! Hmmm... ble litt langt dette her! ;-) Lykke til med svangerskapet, jeg er sikker på at du vil klare det like bra som vi andre som begynner litt senere! :-)
tesseliten Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 Har også opplevd det,er nettopp fylt 22 jeg da så vet ikke om det er så ungt jeg:)
maria isabell Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 er 22 år og venter nr 2,fikk nr 1 når eg var 21 år:) syntes det er helt ok å få barn tidlig,så lenge forholdene ligger til rette for det og en ønsker det selv..dersom en ikke er ferdig utdannet eller har kjøpt rekkehus klarer en det helt fint da også,men det blir litt tungt:) så lenge en har kjærlighet og ommsorg for sine barn og er annsvarsfull går det bra;)
MammaCecilie Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Jeg er 19, blir 20 i oktober. Jeg føler heller ikke at det er så tidlig. Det var ganske vanlig før og få unger på den alderen. Jeg har ikke fått så mange negative reaksjoner på alderen min, untatt fra den fæle stemora mi og en vilt fremmed dame på gata. Hehe.
Mamma mjaua Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 jeg er 19, og blir 20 før babyen har født. jordmor og lege reagerer veldig på alderen. spør hvordan jeg har tenkt til å klare dette og med studiene osv. og at vi som er unge er vant med at alt går på skinner, og at det blir en tøff overgang:P også en venninne kommenterer mye at det er fortidlig osv. og faren min også. men jeg bare overser det. jeg vet barnet mitt kommer til å få det kjempefint, for jeg kommer itl å gjøre alt for at han skal ha den kjærligheten,omsorgen,klærne,maten,hårklippen,huset,sengen osv som han trenger.
lillegull&knøttet *fødeklar* Skrevet 22. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2008 ja, meg og samboer kjøpte leilighet noen mnd før jeg ble gravid, så føler ikke at det er så galt, er midt i utdanningen men gjør meg ingenting og ta en pause i 1. år. I min familie er det ikke vanlig og få før etter å ha fylt 25 så er kanskje derfor reaksjonene kommer! men i samboer sin familie har det fleste vært yngre enn meg når de fikk første og tilogmed der er det reaksjoner! men men, gleder meg uansett, ingen kan ødlegge for oss:)
maria isabell Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 akkurat det eg mener kommer ungen som nr 1 og mammaen som nr 2 går det bra uansett:) det kan bli tøfft ja,men når en har annsvaret for noe så verdifullt blir en sterk:) har tatt over 10 privatist eksamener (maaangen tusen sider ) innimellom tøffe graviditeter og med en baby på fanget,men ungene har alltid kommt først:)
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 jeg blir 22 like før babyen kommer å mannen min er 27. vi er gifte og har eget hus så jeg føler meg ikke så veldig ung i andres øyne er jeg nok d:)
lillegull&knøttet *fødeklar* Skrevet 22. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2008 jepp, vil alltid være folk som dømmer uansett alder føler jeg! men opplevde faktisk at jordmor var veldig støttende i alder, hun mente at vi som unge foreldre (han er 19) kunne være like flinke som de som er 40, og hun syns det var moro at vi som var å unge gledet oss så mye og virket så klare:)
Lykkeliten *På overtid* Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Jeg er 21 og og forloveden min er 24. Synes det er helt perfekt jeg!
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 jordmoren min støtter oss også i alder hun syns det er mye bedre for kropp og sjel at man får barn tilig en sent.
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 Hei! Jeg er fylte 21 i januar og venter nr 2 Ble mamma som 18åring. Planlagt og for oss så var det ikke tidlig. Alderen har ikke mye å si egentlig, det som spiller noen rolle er om man er KLAR for en baby og alt ansvaret det innbærer. En 18 åring kan være like moden som en 28åring, men på en annen side så kan en 28 åring være like umoden som en 18åring. Uansett, jeg synes det er greit å være ung mor. Mamma f.eks er 50 år og eldste sønnen er 29år og yngste er 9 år..(vi er 6 stk) SÅ lenge vil ikke jeg skifte bleier altså.. hehe Målet mitt er å få alle barna (3-4 stk) før jeg er 28-30 år. så jeg er jo på god vei da;) Da kan jeg liksom slappe av når jeg blir 40-50 år , i stedetfor å være en sliten mamma. Det er min mening i vertfall.
<3 mine søte små<3 Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 hei. er 23 år, og venter vårt første barn. jeg synest tiden er perfekt.. føler meg ikke for ung og ikke for gammel
maria isabell Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 har det også slik:) har lyst å få alle ungene før eg blir 30:) ønsker mangen på samme alder,tenk hvor gøy det blir for ungene å være så nærmt i alder:) kommer nok til å bli travelt,men gleder meg:)
Nesta_L med guttebebis Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 Jeg er 20 og venter nummer to. Fikk min første bare fem dager etter at jeg hadde fylt 18 :-) Har fått en del reaksjoner fra fremmede, og folk jeg egentlig ikke kjenner, men det gjelder bare å ikke ta det til seg. Folk flest vet egentlig ikke hva de snakker om når de slenger dritt til oss unge gravide/unge mødre. Og godt er det! ;-)
Edelweis Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 jeg er også 20 å venter nr 2. fikk min første 2 dager før jeg ble 19. =) hu er 20 mnd når lillegull kommer. synes det er en fin alder jeg. men mange som reagerer på at det er tidlig. men når en har hus,bil,jobb og samboerskap så mangler bare ungene=) skolen skal jeg ta ferdig etter endt permisjon=) har tatt et år studie mellom dem nå også da! flott at det ikke er bare meg som er så ung da=)
Gjest Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Jeg er 21 og venter nr 2 i november Føler meg ikke veldig ung lenger i grunn, er jo yngre enn de fleste andre, men veldig ung er jeg da ikke. Noen av dere andre mammaer som holder til i Oslo/akershus eller? gjerne som har termin i september-oktober-november?
Chezka Skrevet 22. april 2008 #20 Skrevet 22. april 2008 Først vil jeg bare kommentere noen av svarene du har fått: Å være 21, eller 23, eller for ikke å snakke om 28 (!!), er ikke ungt. Når man er 20+ karakteriserer jeg det ikke som "ung mor". Med ung mor tenker jeg på jenter under 20 - altså såkalt tenåringsmødre (med mindre 20 åringen er veldig umoden og lever et uordnet liv uten jobb, mann osv). Før i tiden var det vanlig å få unger tidlig, da giftet jenter seg nærmest etter konfirmasjonen, fikk unger og hadde ikke tanker (eller muligheter) om utdanning, jobb etc. Med tiden har jobb og karriere ført til at alderen på førstegangsfødende har steget drastisk. Men også samfunnstrukturen med tanke på det at kvinner ikke lenger må ha en forsørger (les; mann) har medvirket til at vi kan leve livet som single noen år før man slår seg til ro med familie. Jeg vil si at det å leve singlelivet litt før man får barn nok er bare positivt. Og det er nok denne muligheten som man går glipp av som ung mor, det reageres på når man får kommentarer av typen "for ung til å bli mor". Jeg var selv ung mor, bare 18 år da min datter ble født, og det er ikke tvil om at det er slitsomt å kombinere morsrollen med studier og ungdomsliv. Selv om min datter er det beste som har skjedd meg, var det veldig mange ting jeg ikke kunne være med på som jevnaldrende gjorde. Jeg tror nok at de fleste kommentarer på at man er for ung til å bli mor, er mer bekymring for alt man går glipp av når man har omsorgen for et lite barn. Som voksen vet man om alle muligheter man nødvendigvis går glipp av, og man vet også at livet blir mer slitsomt enn det hadde vært uten barn. Spesielt disse på 40+ (som nevnes i andre innlegg her) som selv fikk barn i ung alder, vet jo absolutt hva de snakker om :-) Selv om det gikk helt fint med meg som ung mor, så vil jeg ikke at min datter skulle måtte oppleve å få barn så tidlig. Jeg unner henne ungsomslivet med alle de muligheter som finnes uten å ha det enorme ansvaret på sine unge skuldre som et barn medfører.
Gjest Skrevet 22. april 2008 #21 Skrevet 22. april 2008 Er ein ikkje ung mor berre fordi ein har gått over i frå å vere tenåring, til å vere i 20åra? Må seie at eg ikkje er enige med deg der! UNG er ein lenge, så lenge som ein føler seg ung i grunnen. Ja, dei som er under 20 når dei blir foreldre er unge, men dei er ikkje einaste som kan kalle seg ung. Sjølv er eg 18, og kallar meg ung, men det vil ikkje seie at folk i 20-åra ikkje er unge. Eg blir både tenåringsmor og ungmor, andre som har svart på dinna tråden blir kanskje berre ei ungmor. Men ein kan ikkje nekte for at andre folk er unge/føler seg unge (sjølv om det kanskje er eit skille ein plass, mellom to grupper av "unge"). Det meinar no i allefall eg... (og angåande det med studie, er mange som er over 20 som ikkje har fullført vidaregåande, eller andre studiar) Håpar du ikkje syntest eg vart for kranglete no Chezka, for formålet mitt var ikkje å irritere/provosere deg, berre å kome med ein litt anna synspunkt.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 22. april 2008 #22 Skrevet 22. april 2008 hei! jeg er 21 og definerer meg selv som ung;) men ikek for ung til å få barn, hehe. har vært sammen med min samboer i snart 6 år så de fleste har reagert positivt på at vi skal ha barn;) hvis ikke det er lenge nok å være sammen før man stifter familie, så vet ikke jeg, hehe.. synd at mange skal reagere feil! 17-18 er veldig ungt synes jeg men etter det synes jeg det er ok!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå