Nøtter Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Har akkurat fått beskjed om at jeg har blodtypen rhesus minus...Jordmora sa at det ikke er noe å bekymre seg for, bare at det det blir tatt prøver av mor og barn etter fødsel.Neon som har erfaring med dette?
MineNydeligeBarn Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 du må ta en blodprøve til ca 8 uker før termin. Når du har født sjekker de barnets blodtype, er den rhesus minus skjer ingenting. Men har barnet en annen blodtype enn deg, så får du en sprøyte, slik du ikke skal danne noe antistoffer viss du får flere barn. Jeg er Rhesus minus, ikke mitt første barn, så får vi se hva nr, 2 blir. Men ikke noe farlig å være Rhesus minus, vi er bare litt mer sjeldne;)
Scorpiogi Skrevet 22. april 2008 #3 Skrevet 22. april 2008 de sjekker i uke 32 og uke 36... Hos meg gikk det det bra første graviditet. Trengte ikke den sprøyta...
Barnimagen2008 Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 jEG OGSÅ HAR rH MINUS, JA DU TAR BLODPRØVE I UKE 32 OG 36, DE SJEKKER OM DU IKKE DANNER ANTISTOFFER. sAMME MED BARNET(NAVLESTRENGEN ETTER BARNET ER FØDT) MIN DATTTER HADDE O +, SÅ HUN FIKK SPØYTE gREIT OG FØLGE DETTE OPP, SLIK AT DISSE BLODPRØVENE BLIR TATT, MEN DETTE ER IKKE NOE FARLIG REN RUTINE DET ER FAKTISK 4-5% AV NORGES BEFOLKNING SOM HAR DENNE BLODTYPEN...
Mamma mjaua Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 jeg har også rhesus minus, men skal bare ta en prøve i uke 32 for å se om jeg har dannet antistoffer. jeg skal ikke i uke 36.
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Jeg er også Rh minus, så jeg har blitt sjekket i løpet av svangerskapet, og barna blir sjekket etter fødsel. Ikke noe annet enn det. Fikk sprøyte etter førstemann, han er pluss som sin far. Andremann er minus som meg.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Jeg er også Rh minus. Det tas prøver i uke 32 og 36 for å se om mor har dannet antistoffer mot babyens blod. Dette skjer veldig veldig sjelden. Etter fødselen tar de blod fra navlestrengen for å se hvilken blodtype babyen har. Er babyen Rh pos så får mor en sprøyte for å unngå antistoffdannelse. For hvis man danner antistoffer og ikke får en slik sprøyte så kan man få problemer med å bli gravid igjen. Jeg fikk en slik sprøyte etter første fødsel fordi lillemor er Rh pos. Dessuten fikk jeg en slik sprøyte nå for 2 uker siden da de forsøkte å snu gutten i magen.
Gurine Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Jeg er Rh minus, og begge mine to barn er Rh pluss. jeg har fått en sprøyte etter begge fødselene, og har nå funnet ut at jeg er gravid med nr. 3, så det er ikke noe problem å bli gravid igjen senere så lenge de følger det opp. Og dette er jo så vanlig at det er rutine for dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå