*ale* Skrevet 22. april 2008 #1 Skrevet 22. april 2008 Konjunktivitter og barnehage Barn med konjunktivitt skal ikke utelukkes fra å gå i barnehagen. Da det kan være klinisk vanskelig å skille mellom viral og bakteriell konjunktivitt hos barn, vil mange barn bli behandlet med antibakterielle øyedråper ved klinisk konjunktivitt. Det er barnets lege som skal avgjøre om behandling med øyedråper skal igangsettes. Dersom legen finner at det er en viral konjunktivitt som ikke trenger behandling, kan barnet gå som vanlig i barnehage. Dersom legen finner at det er indikasjon for behandling med antibakterielle øyedråper, kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan ikke forlange at alle barn med konjunktivitt skal behandles med øyedråper/salve før de kan få gå i barnehagen. Fra folkehelseinstituttet...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. april 2008 #2 Skrevet 22. april 2008 Jeg vet, men ingen barnehager ser ut til å vite dette.
*ale* Skrevet 22. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2008 ... og det irriterer meg grønn!!!! Søstra mi er ped leder i en bhg, vi krangler ofte om dette, hun mener de ikke skal følge disse påleggene.... ARGHHH!!!!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Mmm. Jeg sammarbeider med legevakt i min jobb, og ofte når vi er der ringer telefonen med hysteriske foreldre som MÅÅÅ inn for å få øyedråper og kloramfernikol osv. Rådet om å ta kontakt med fastlege om det ikke bedres faller alltid på steingrunn.
*ale* Skrevet 22. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2008 Ja men skjønner det jo når bhg insisterer på at ungene skal holdes hjemme. Er surt å miste sykedager pga en fordømrade katarr.... Har legekompiser som skriver ut en god dose til meg når det florerer, så har jeg en stund.. Kjekt.. Drive å vase til legen for sånt tull i tide og utide...*grumle*
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 Jo, er vel der jeg irriterer meg mest, at friske foreldre med friske foreldre MÅÅÅ bruke tiden til legevakta pga et pålegg som egentlig ikke finnes. Nei, burde vært en endring i retningslinjene en plass, men hvor vet ikke jeg.
*ale* Skrevet 22. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2008 Ja nei si det. De må vel si det på TV2 nyhetene før det blir en etablert sannhet i dette landet......
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Evt en uttalelse på www.dinbaby.com? :-p
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Hehe, ja responsen er jo formidabel, så kommer sikkert en holdningsendring snart. Veldig snart ;-)
Gjest Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Den regelen følger de i vår bhg. Ingen problem å sende avgårde med øyebet.
Tia med 2 ♀ Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 Men når foreldrene godtar en plass i barnehage så godtar de barnehagens regler også ikke sant? Og barnehagens regler består også av når barn skal holdes hjemme ved "sykdom". Syntes forsovidt det er ille når du en dag har 1 barn med øyekatarr og et par dager etterpå har 5 andre barn det også fordi legen mener man ikke trenger å holde hjemme. Øyekatarr er ganske vondt og ubehaglig å ha, og da skal vel ikke barnehagebarn trenge å få den smitten i tide og utide.
*ale* Skrevet 22. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 22. april 2008 Jo men her er det et spm om å definere sykdom. Og pr definisjon er dette ikke en av de smittsomme sykdommene man kan kreve hjemmeværing ved. Er akkurat det som er poenget. Katarren smitter før utbrudd, og veldig mange av de kan ikke behandles med dråper/ salver. Dvs at man bruke masse antibiotika helt unødvendig. Og smitter de andre ungene uansett... Hadde man vært garantert at det virker så hadde situasjonen vært en annen.... Se på sidene fra FHI så ser du retningslinjene... Synes faktisk det er småfrekt av bhg å heve seg over nasjonale retningslinjer, og slik promotere og KREVE eksessiv bruk av antibiotika.
Tia med 2 ♀ Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 Nå er det ikke alle barnehager som har denne reglen lenger, de siste to jeg jobbet i hadde den ikke.
MammisOgTøffer`n Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 Alle barnehager her i kommunen har fått skriv rundt om at barna kan i barnehagen selv om de har øyebetennelse........
*ale* Skrevet 22. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 22. april 2008 Her blir de hjemsendt ved første antydning og får ikke komme tilbake før de har starta behandling.. Men godt å høre at noen følger det opp da..Får bare håpe at grautkommunen her følger på...
MammisOgTøffer`n Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Hehehehehe, grautkommunen,tjihi:) Jepp, du får slå i bordet med skrivet fra dem....Er jo ganske utrolig å måtte hente barna for litt øyekatar og holde dem hjemme........Da går sykedagene fort.........
*ale* Skrevet 22. april 2008 Forfatter #19 Skrevet 22. april 2008 Ja må snakke altså!!!!! Har sagt fra i vår bhg og til andre men ingen som har hørt om disse retningslinjene... Har printa ut og sendt linker men ikke f...!!! Så... Litt i beit for virkemidler kjenner jeg...
Gjest Skrevet 22. april 2008 #20 Skrevet 22. april 2008 Uansett er en øyekatarr like lite problem som en forkjølelse, men bhg er jo hysterisk redd for øyekatarr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå