Gå til innhold

Barnesete i forsetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har kjøpt ny arbeidsbil, en varebil med kun plass til to (i forsetet). Bilen har airbag på begge sider, og nå er jeg veldig i tvil om hva vi skal gjøre med barnesete. Mannen min leverer snuppa i barnehagen hver dag, hun er 3,5 år. Vi har tre ulike barneseter, og på alle står det at det ikke må brukes i sete med airbag overhodet.

Hva gjør vi? Kan hun sitte på bilpute, eller er eneste mulighet å koble ut airbagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror eneste muligheten er å koble ut airbagen ja. De er for små til å takle et så kraftig slag som airbagen utløser. Pluss at de kan vel bli kvælt?

Ikke så sikker på dette med hvorfor da vet at du aldri skal la et barn sitte der hvor det er airbag.

Skrevet

Dere må nok koble ut airbagen på den ene siden ja, og sette inn setet.

Airbag er livsfarlig for alle under 130 cm

*grøsser med tanke på det som skjedde i england for noen år siden*

Skrevet

Ok, takk. Da får vi koble ut airbagen. Tar ingen sjanser, selvsagt!

Skrevet

Og hva skjedde der?

(Spør ikke fordi jeg er morbid, men fordi jeg ønsker å ha mest mulig kunnskap ang sikring av barn i bil. Er drittlei av å bli kalt hysterisk fordi jeg vil ha alt etter boka når ungene skal sitte i bil!)

Skrevet

Husker ikke helt oom barnet satt i sete eller ikke, muligens det var pute.

Moren var ute å kjørte med barnet og kolliderte med en annen bil. airbagen ble selfølgelig løst ut og kraften av det gjorde at barnets hode ble slått av barnets kropp =/ Husker jeg så bilde av en politimann som var helt fra seg over synet som møtte han =(

Når jeg tenker over det så er det vel en 10 år siden

Skrevet

Så grusomt!

Det er enorme krefter som blir satt i sving. Det er nettopp derfor det er så uinteressant om man skal 500 meter eller 500 mil. Sikkerheten skal man aldri slakke på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...