Gjest Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 ahhhh så lenge siden vi har hatt en slik debatt og stemningen her inne er å ta og føle på......så i den anledning: - Det betyr mye sikkerhetsmessig, for det ansees å styrke barnets sikkerhet med 80 prosent når setet sitter den veien. At de sitter gal vei, tror jeg er en opplevelse vi påfører barna, for de lider ikke av å reise med ryggen først. Svenskene har praktisert dette i 20 år fordi de har dokumentasjon på at dette er tryggest for barna, sier Knutli. sakset fra en artikkel på vg.no.
yasmina Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Og alikevel sitter begge mine forovervendt Men som man pleier aa si i en slik diskusjon, vi har ikke noe valg...
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Mini på 2 år har sittet forovervendt fra han var 8-9 mnd. Fordi han var tjukk og måtte ha nytt sete, og jeg er lat, gjerrig og bryr meg ikke om sikkerheten til barnet mitt... Tata =)
Gjest Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 hehehe er mange grunner til ditt og datt og jeg har ikke sagt hvilken vei mine sitter. MEN jmeg visste faktisk ikke at tallene var såååååå ja hva skal jeg si.... overbevisende. 80% sikrere er en jævlig stor forskjell.
EnMamma Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Syntes også det er flott at de fikk Calisch til å kommentere akkurat dette: "Ifølge overlege Tor Einar Calisch ved barneklinikken på Ullevål universitetssykehus, har de fleste barna som kommer inn med alvorlige eller livstruende skader fra bilulykker, ikke vært sikret slik det er anbefalt." Anbefalt = bakovervendt
prøvekluten+3små Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 anbefalt kan vel tolkes mange veier da..
alvefrøken Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Mitt barn, sitter med ryggen til kjøreretningen, som anbefalt. men........lurer på når jeg blir nødt å snu den? Jeg ser jo at det blir mindre og mindre plass til beina!
EnMamma Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Så lenge barnet ikke klager er det ingen grunn til å snu det fremover :-) http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html Mange foreldre tror det er veldig ubehagelig eller farlig for barnet og snur dessverre barnet fremover for tidlig. Til deg som mener at anbefalt kan tolkes mange veier: Hvor leser du da? I Norge er det anbefalt og sitte bakovervendt til man er min. 4 år. Calisch er en av legene som vil ha en lov endring som sier at barn under 4 år må sitte bakovervendt, så når han sier "anbefalt" så er det ikke tvil om hvilken vei han mener barnet bør sitte. Han har tilogmed uttalt at det ultimate hadde vært om det fantes barneseter som barn helt opp til 7-8 års alderen kunne sitte bakovervendt i. Så hva han mener med anbefalt kan kun tolkes en vei.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Helt enig med at dem bør sitte fremovervent så lenge som mulig, men en lovendring vet jeg ikke om jeg er helt enig i... Det finnes faktisk dem barna som blir bilsjuk av å sitte bakovervent, og da ikke kunne dra på biltur i 4 år pga det..
EnMamma Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Hvis det kommer en lov på området blir det helt sikkert rom for unntak. Jeg regner forresten med at du mener bakovervendt.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 Mente såklart bakovervent.. ) Vi ha nemlig en liten en - eller han er ikke liten lenger sånn sett. Som led av kraftig bilsjuke, vi var hos spesielist og prøvde masse ting - men lite som virket.. Arvet av sin far som var helt lik.. Det hjelpe nå som han sitter forovervent, men det gjorde vondt i et mammas hjerte å snu han så tidlig som vi gjorde.. Men jeg håper at en evt nestemann arver meg, sånn at vi kan ha han/hun bakovervent så lenge som mulig.
EnMamma Skrevet 22. april 2008 #12 Skrevet 22. april 2008 Det finnes stortsett alltid noen som er unntaket fra regelen Men i Norge er det nok de færreste som har en god grunn til å ikke ha barna bakovervendt(da tenker jeg ikke på dere altså :-) ). I Sverige sitter 90 % av barna bakovervendt til de er 4 år, i Norge er det stikk motsatt. Så mye forskjell er det ikke på forholdene her i Sverige og Norge at det bør være slik.
Mammasin Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 Sett de bakover så lenge dere klarer. Har sett flere ulykker med barn som ikke klarer seg i en frontkollisjon pga dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå