Gå til innhold

Så var det denne maten da...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alltid noe man lurer på i den forbindelse... Eller er det bare meg? Nå er det middag/kveldsmaten som er problemet. Maja spiser stort sett 1 1/2 skive til frokost sammen med en liten dolmino-yoghurt.

Til lunsj spiser hun også 1 1/2 skive og et beger med frukt (evt litt banan el.l). Både frokost og lunsj går ganske greitt. Dvs vi trenger ikke "lirke" og lure så mye for å få henne til å spise.

Middag er hun stort sett ikke så glad i, men hun spiser som regel litt. (De middagsglassene har vi gitt opp for lenge siden, hun vil kun ha det samme som vi spiser.) Og det hun likte forrige uke, er ikke nødvendigvis noe hun vil ha uken etter.

Maja legger seg i sju-tiden, så det blir ofte ikke så lenge mellom middag og kveldsmat. Tidligere var det kveldsmaten som var det største måltidet hennes. Da kunne hun spise en hel porsjon og ofte halvannen porsjon grøt. Nå nekter hun plent å spise grøt, og vi har prøvd flere sorter. (Skjønner jo at hun kan bli lei også etter å ha spist det hver dag i et halvt år..)

Så vi har prøvd med brød, havregrøt.... Ja, egentlig litt forskjellig. I dag fikk vi "lirket" i henne nesten en halv skive. Dvs vi synger og distraherer litt... Vet man egentlig ikke skal det, men jeg vil så gjerne at hun skal spise seg god og mett.

Vi vil jo gjerne spise middag sammen, og klokken blir fort halv fem før jeg er hjemme og middagen klar. Og da er det ikke så lenge til hun skal spise kvelds. Men jeg synes jo at hun bør spise noe mellom middag og frokost neste dag. Hva gjør dere? Når spiser de små middag, og hva spiser de til kvelds?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den maten er ikke bare lett, enig i det. Vi lar Mia stort sett styre ting som hun vil selv, det er ikke alltid hun er like sulten og da skjønner jeg at hun ikke er så hypp på mat. I bhg spiser de ettermiddagsmat kl 15. Noen ganger sover hun enda da jeg kommer, og da blir det litt blings i bilen på veien hjem. Så er det hjem og leke litt før jeg starter på maten.

Middag er senest 18 (er vi heldige så har pappa sluttet litt tidlig og spiser med oss :-), og da spiser hun det samme som oss. Spiser hun ikke så er hun nok ikke sulten, og da får hun ikke noen alternativer, men hun er ganske alt-etende. Hun får klisse med maten selv, så dytter vi inn en skje nå og da, det funker fint. Vi fyller også skjea med mat, og hun er flink til å dytte den i munnen selv, så det er litt moro for henne. Kveldsmat har vi gitt opp for lenge siden, grøt er hun lei av og hun trenger det vel heller ikke lengre. Hun får en flaske mme på kvelden, mest for kos. Og dett er dett!

Hva om dere prøver å ta middagen litt senere og droppe kveldsmaten? Dersom hun blir småsulten før maten er klar så er det jo godt med litt frukt eller en kjeks, det funker fint her i gården. Håper dere får ordnings på det, ikke noe moro å bekymre seg for om de får i seg nok mat!

Skrevet

Hei.

Foreløpig ingen problemer med mat her i gården.

Spiser frokost i barnehagen og da er det 1-2 brødskiver. De får middag i barnehagen kl. 12 og da spiser hun 2-3 porsjoner alt etter hva de har til måltidet. Kl. 15 spiser hun 1-2 brødskiver igjen. Vi har middag kl. 17.30-18.00 og da får hun spise sammen med oss og griser og spiser selv for det er veldig moro. Grøt har vi mer eller mindre sluttet med for hun vil jo spise det samme som oss. Her i gården sliter vi mer med drikken for hun skal jo øve selv på å drikke av koppen. Så det blir mere vann utenfor enn inni for å si det sånn. Så nå skal hun ha med en flaske melk hver dag for å øke inntaket litt. Hun har hatt en del tørre bleier i det siste så vi må opprettholde væskebalansen. Youghurt rett før hun legger seg er en slager. Prøv med nytt pålegg på brødskivene. Er hun glad i frukt?? Mathilde elsker banan og det metter jo også. Det viktigste er å ikke stresse med det. Lykke til.

Kanskje det bare er noen tenner på vei... kanskje apetitten ikke er på topp akkurat da.

Skrevet

Hei.

Jeg har faktisk akkurat vært å snakket med de på helsestasjonen om nettopp dette. LilleM er jo faktisk glad i middag da, i motsetning til Maja, men han liker ikke skiver, og er ikke så keen på grøt lenger.

Men jeg har satt som mål at gutten skal ha minimum 4 måltider pr dag, også en flaske melk før legging (mest for å få den lille kosestunden vi alltid har!) - og da blander jeg nå 50-50 mme og vanlig skummet melk.

Frokost er skiver (ca 1) + youhurt, den tar vi hjemme. Lunsj er fruktgrøt (blander fullkorsngrøt og 1 beger frukt). kl. 14:30 er det brødmat og frukt hos dagmamma, og han spiser ca 1 skive + maaaaasse frukt. Middag spiser han vår mat, og da spiser han godt. Det kommer ann på når vi har spist middag, men 2.hver uke så spiser vi tidlig, for da er storeM også der, så det er aldri senere enn 16:30. Da får han gjerne litt grøt til kvelden. Spiser vi senere så gir vi litt frukt og yoghurt. Så melk til kos før tannpussen og leggingen.

Det er viktig å ikke gi dem for mange alternativer, la de spise litt selv og grise sa helsesøter. Det er vanskelig å ha kontroll over matinntaket når de er sånn, men det er ikke noe unormalt å ha slike perioder i den alderen. De begynner å bli viljesterke og vil gjerne bestemme litt selv. - matlysten svinger, og som du sier, en dag liker de det, og den andre dagen så er det ikke så godt likevel..

Det viktigste var å ha gode matopplevelser. Unngå småspisingen mellom måltidene. Forsøk å legge måltidene sammen med deres måltider for fellesskapet og samværet. - Fikk som tommelfingelregel at barnet skal bestemme hvor mye det skal spise, men vi skal bestemme hva det skal spise..

Håper det kunne hjelpe deg litt også.. Jeg synes det var litt fornuftig ;o)

Skrevet

Her så får hun først flaske mme av pappa før de drar til dagmamma om morgenen.

Hos dagmamma får hun brød, frukt, middagsglass i løpet av dagen.

Når vi har middag så får hun smake litt av oss, men digger å få litt amerikansk blanding i en skål som hun kan spise selv. Da kommer det mange mmmmmmm lyder hehe

Kvelds får hun ca kl 18 og er som regel en porsjon grøt

Så får hun en flaske mme rett før sengen på fanget mitt....mest for kosen sin skyld :-)

Skrevet

Vår erfaring er at dette med maten svinger veldig. Vi kjører de samme rutinene hver dag, men det er veldig opp og ned hva hun spiser. Hun har vært lei av grøt nå en stund, men plutselig var det godt igjen. Så nå er det grøt til frokos, brødskive hos dagmamma, brød og frukt til lunsj,

middagsglass og kanskje dessert (frukt), og grøt til kvelds igjen.

Vi tilbyr den maten hun skal ha, og så får hun spise så mye hun orker. Vi regner med at hun sier i fra om hun er sulten, og at hun stort sett får i seg det hun trenger.

Tålmodighet er tingen tror jeg, selv om det er vanskelig til tider...

Lykke til!

Skrevet

Takk for gode innspill! Tror nok vi må venne oss til å slappe mer av med spisingen, ja. Det henger nok i litt hos oss foreldre enda at hun våkna så ekstremt tidlig om morgenene, og vi lirket og lurte mye for å få i henne grøt om kvelden slik at hun skulle sove lengre. En ond sirkel. Men jeg tror ikke den er så vanskelig å komme ut av, hvis vi bare klarer å holde oss på en viss linje. Jaggu ikke bare bare å finne ut av dette med oppfostring av barn;-)

Skrevet

He he, bare vent til du får kommentarer som: Mamma, jeg haaaaater fisk! - Jeg liker ikke kjøttkaker.. Æææææsj, skal vi ha spaghetti nå igjen.. Uh.

Det er stadig vekk nye utfordringer vi får med våre små tasser...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...