Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle jo spurt legen litt mer, men de sier altså at det var litt utslag på urinprøven, og at det var en urinveisinfeksjon. Men så sier de ikke noe mer, regner med de hadde sagt det hvis jeg måtte gjøre noe for å få dette til å gå over. Det kommer kanskje an på graden av det? Noen med erfaring? Kan selvsagt ringe legen og høre, ville bare spørre her først....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja di gongan æ har hatt urinveisinfeksjon så har æ fått Selexid,syns d va rart du ikje fikk nåka, d kan faktisk bli nyrebekkenbetennelse te slutt vest du går ubehandla over lang tid.Syns du ska ta kontakt me legen din å få nåka før Uvien

Skrevet

Jeg var på kontroll i dag, og urinen påviste en uvi, men skulle sette den på dyrking, så skulle jeg få nærmere beskjed. Slik jeg kan behandles for det om det trengs, men så lenge de er klar over det og har sotte den på dyrking, så skal det mye til før du får nyre-bekkenbetennelse da. Det vil jeg tør å påstå!

Skrevet

Har inntrykk av at det er ganske individuelt hva legene foretar seg her. Jeg gikk lenge med utslag på lymfocytter i urinen, uten at jeg fikk noen behandling for det. Hadde ingen symptomer, annet enn utslaget på urinprøvene. Rundt uke 34/35, da jeg fikk utslag på 4+, og begynte å måtte ekstremt hyppig tisse, både dag og natt, fikk jeg en seks dagers pencillinkur. Det hjalp! Det finnes pencillin som er nøye testet med tanke på hvorvidt babyen påvirkes eller ei. Jeg fikk amoxcillin-et eller annet, den skal være trygg.

Skrevet

Eg ver hos legen på torsdag, og da viste det seg at jeg har urinveisinfeksjon.. Fikk selexid for det. Og da legen sa jeg måtte ha antibiotika for det, sa han det var fordi babyen kunne bli syk, og det kunne føre til for tidlig fødsel. Så synes det var veldig rart at legen din ikke sa noe som helst...

Skrevet

Heisan et kjerring råd som funker, drikk Tranebær juice :)

det smaker ikke helt herlig, men det funker,

jeg har hatt 2 UVI men etter jeg begynte har jeg sluppet unna virker d som :)

Skrevet

Takk jenter for svar. Han skulle visst sende det til dyrking, men det sier meg ingenting. Og jeg tenkte ikke så mye på dette før etterpå.... Men regner med de tar kontakt hvis jeg skal ta noe medisin for det, har heller ingen særlige symptomer så det kan jo hende det er derfor de ikke gjør noe med det.

Skrevet

hehe du vil tørre å påstå at det skal mye til før man får nyrebekkenbetennelse fordi urinen er sendt til dyrkning?

eh det har da ingenting med hvordan ting forløper inni kroppen din å gjøre da!

Skrevet

de sender det til dyrkning for å sjekke om det faktisk er uvi, og hvis de finner ut at det er det vil dyrkningen vise hvilke preparater som vil ta knekken på infeksjonen.

Skrevet

Ser at en her skriver hun har hatt utslag med 4+ på leukocytter - utslag på leukocytter skyldes ikke nødvendigvis infeksjon men skyldes ofte forurensing av prøven... Veldig lett at den blir forurenset om du f.eks har mye utflod.. Det eneste utslaget på urinstix som regnes som sikker indikasjon for UVI er nitritt, men har man symptomer og utslag på blod, leukocytter og protein gir gjerne legen behandling allikevel.. Regner med at du ikke hadde veldig store utslag på testen HI, og at de avventer evt behandling til dyrkningen er klar........

Skrevet

I forrige uke var jeg på kontroll hos jordmor og det viste seg at jeg hadde nitritt i urinen (tegn på uvi). Hun ba meg reise innom legekontoret og få de til å sende den til dyrking. Jeg hadde ingen symptomer som jeg tenkte over. Har hatt uvi før (var ikke gravid da) og det var så vondt at jeg ikke klarte å gå ordentlig. Det gikk antakeligvis så langt at jeg fikk nyrebekkenbetennelse da... Men denne gangen trodde jeg ikke at jeg hadde uvi. Jeg kjente at jeg hadde litt mer vondt i ryggen enn vanlig og hadde en type mageknip i hele magen, men jeg trodde at det var svangerskapsrelatert og ikke at det hadde noe med uvi å gjøre. Det gjorde jo ikke vondt da jeg var på do osv. Damene på lab'en på legekontoret mitt mente at legen min skulle se på prøvesvaret og avgjøre om jeg skulle få medisin eller ikke. Han ringte meg tilbake senere på dagen og vi ble enige om at jeg skulle vente med å begynne på medisiner til det kom svar fra dyrkingen av prøven. Men dagen etter begynte jeg å få vondt da jeg var på do. Kjentes ut som at blæren min vrengte seg og jeg følte meg uvel. Så da dro jeg tilbake på legekontoret og ga beskjed om det. Fikk resept på selexid - femdagers kur. Ble ferdig med den i går og håper at den tok knekken på uvi'en =)

Dersom man orker å drikke sure drikker, som for eksempel appelsinjuice, så kan man være heldig å klare og knekke uvi'en på egenhånd. Men siden gravide ofte ikke kjenner symptomene på uvi, kan det nok være greiest å få ordnet seg med medisin. For å forebygge mot tilbakevendende uvi bør man drikke MASSE (helst surt, men vann gjør også godt hvis man drikker nok), få i seg tranebær (jeg tar kapsler to-tre ganger pr dag), passe på så man ikke fryser, sørge for å tisse etter samleie/onani, ikke gå med vått badetøy hvis du ikke er i vannet, ikke sitte på kalde/fuktige steder og sørge for at man er så tørr i trusa som mulig.

Skrevet

HI

Mens du venter på prøvesvarene, bør du gjøre som beskrevet over her :)

Drikk masse surt, f.eks appelsinjuice, ta tranebærkapsler eller drikk tranebærjuice. Jeg syns det er ålreit å åpne kapslene og helle i vannet og drikke. Ta c-vitamin, som også gjør urinen sur. Og, ikke minst, drikk masse vann!

Så kan du hvertfall gjøre det du kan for å unngå at det blir verre, og kanskje du slipper å ta antibiotika-kuren også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...