Gå til innhold

Ny lov om samværsrett for far.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har kjennskap til den nye loven som er under høring hvor far får barnt 5 av 14 dager? Vet dere om dersom den går igjennom blir det for ektefeller, eller samboere for tiden fremover når de blir født. Eller gjelder det for oss alle som allerede har født barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 av 14 dager er jo vanlig samvær da. onsdag, onsdag, fredag, lørdag, søndag = 5

har ikke hørt om det lovforslaget, om ikke du sikter til begrepet "vanlig samvær"

barnest beste vil gå foran "vanlig samvær"

Skrevet

Vet ikke om det gjelder alle, det gjør det sikkert, hvis man ikke har en skrevet samværsavtale fra før... (?)

Mor til gunnar - det er et nytt forslag, 5 overnattinger. Det er det ikke p.t, ons er kun ettermiddag og i helgen er det kun 2 overnattinger, altså p.t er det 2 overnattinger (eller 3 hvis ons er en overnatting - noe jeg trudde kun var ettermiddag)

Skrevet

4 mener jeg hvis ons er overnatting, men det er det jo ikke, kun ettermiddag

Skrevet

Vi har en avtale, men er det noen som kjenner til dette lov forslaget? Min datter er på overnatting hver onsdag og annen hver helg. Det blir 4 overnattinger på 14 dager. Når vi fikk barn var det ny lov om at samboere fikk felles familieansvar. Men det har ikke de som fikk barn før en vis dato. Derfor lurte jeg på om det nye forslaget vil gjelde for kommende foreldre eller for alle som allerede har delt foreldre ansvar?

Skrevet

om far leverer i bh på mandag så er jo problemet løst.

men de kan ikke si at "sånn skal alle ha det". i en rettsak kan far få mer og han kan få mindre. det kommer an på hva som er barnets beste. sånn som med små barn. om far her går til retten for å få småen mer (noe han ikke trenger forsovit) men om han gjør det får han ikke 5/14 han får nok en opptrapping mot 5/14 men ikke på flekken.

men om far en en normalt oppegående mann og dere bor i rimlig avstand fra hverandre og barnet ikke er veldig lite så er det jo ingen ting negativt ved at far har barnet i 5 av 14 dager.

Skrevet

Hei.

Tror ikke foreldreansvaret er avgjørende. Det er barnet som har krav på samvær med begge foreldrene og denne loven gjelder uanhengig av hvilke avtaler foreldrene har gjort ang foreldreansvar. Tror nok en slik lov vil gjelde alle(med forbehold om normale forhold). Dvs at ser for meg at de fedrene som ønsker det vil sette frem krav. Nekter moren vil det gå videre i systemet og i en rettsprosess vil dette være normalen. Som mortilgunnar sier avhenger det jo av en opptrapping for det er jo faktisk ganske mye. En annen ting er jo det at foreldrene må jo bo nært. 5 overnattinger pr.14 dag er som sagt mye og samværsforelder må jo da levere/hente i barnehage/skole og barnet må jo etterhvert være nært sitt nærmiljø.

- Anonymine

Skrevet

Det er ikke en lov om samværsrett for far, men retten til samvære MED far. Og bare slutt å bekymre deg, nye lover har ikke tilbakevirkende kraft. Men dette handler om barnets rett:) Loven er forøvrig ikke sendt på høring enda, men det er en lekkasje fra barnelovsutvalget som avisene har fått snusen i.

Skrevet

Nå har du missforstått mor til gunnar.

I dag har vi en lov som sier at barnet har krav på samvær med far annenhverhelg og en ettermiddag i uka. De fleste praktiserer denne...

Nå skal denne omgjøres til at barnet skal ha 5 overnattinger hos far pr 14 dag, altså, da blir dette den vanlige samværsformen.

Så kan man jo som i dag lage egne avtaler så klart, men blir man ikke enige er det 5 overnattinger på 14 dager.

Skrevet

ja det jo det jeg sier. at det stort sett blir det, men at det kan bli mer eller mindre ettersom det er ganske mange fler ting som spiller inn. som avstand og hvor mye far har hatt barna før osv.

det blir jo ikke 5/14 om far bor i tromsø og jeg bor her. eller om barna er små.

det kan bli mer 5/14 også. det er ikke sånn at loven MÅ dømme det. men det er normalen.

Skrevet

ikke er men kansje blir normalen, mener jeg

Skrevet

guuud du er så opptatt av rettsaker og dømming. Det er klart, det er forskjeller - men det er ute en høring om at det skal bli normalen... Så mor mor og far i nærheten - og vanlig samvær funker - så blir det 5 overnattinger

Skrevet

"I dag har vi en lov som sier at barnet har krav på samvær med far annenhverhelg og en ettermiddag i uka."

FEIL..................

Herlighet, skrives så mye rart her...

Vi har en lov som sier at barnet har krav på samvær med begge foreldre, men vi har ingen lov som sier noe om omfanget av samværet. Derimot finnes det en av mange samværsordninger som man kaller "vanlig samvær". Og om man har såkalt "vanlig samvær", så innebærer det annenhver helg og en ettermiddag i uka...

Skrevet

selvfølgelig er jeg opptatt av rettsaker, alt annet er jo ting foreldreldene har avtalt seg i mellom. og det kan de jo gjøre akkurat som de vil med.

helt enig i at normalen er vanlig samvær, noe annet har jeg heller ikke sakt. sier bare at det trenger ikke bli det.

hvorfor så hissig?

Skrevet

er så hissig fordi jeg ikke har hatt sex på ett år

Skrevet

hehe... det er forstålig... hm... da burde i grunn jeg også være ganske hissig. skal vi slåss?

Skrevet

Da skulle du sett meg etter nesten 2 år:/

-Anonymine

Skrevet

hm... det viker ut som om en del mennesker tror at alenemødre er "tøser" men min erfaring tilsier at alenemødre oftere har mindre sex en andre. kansje nettopp fordi vi er redde for en til(?)

hadde vært morsomt og gjort en studie på det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...