Elax Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Jeg er utdanna radiograf, men har funnet ut at jeg har lyst til å bli jordmor! Synes det virker som en utrulig spennende jobb! Har aldri snakket med noen som er jordmor, og skulle gjerne visst litt negative og positive ting med jobben. Og er det lett å få jobb? Jeg må jo starte sykepleien, så jobbe i ett år før jeg evt kan begynne på jordmorutdanningen. Litt skummelt å ta et så stort skritt..... Kjempeglad om noen kan fortelle meg litt om hvordan det er å jobbe som jordmor?
Gjest Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Jeg drømmer også om å bli jordmor...må ta sykepleien først og så vil det vise seg om drømmen blir en realitet... Har snakka med ei jordmor som utdanna seg i voksen alder, hun da det var en stor fordel å ha født selv før man går den veien. Er nok et yrke med tungt ansvar, men for en flott jobb det må være å få tatt imot små nye verdensborgere. Det hun sa som var det negative er en ekle opplevelsen det er å feks måtte fortelle noen at den lille ikke lever og ta imot et dødt barn, for det må man regne med at man får oppleve i det yrket. Eler der en fødsel går fatalt galt, det ka også skje. Ingne garantier, men alt blir jo oppveid med det positive sa hun.
Gjest Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Du kan jo ta kontakt med jordmor Siri her inne, skrive en mail eller noe, kansje hun kan komme med gode råd og litt informasjon om hvordan det er å virke som jordmor.
Lykke X 4 Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Er ikke jordmor selv, men har vurdert å ta videreutdanning til jordmor. Jeg jobber til vanlig på en barneavdeling, bla. med syke nyfødte og premature. Og med det tenker jeg at vi er vante med å ha ansvar for det lille barnet og dets liv, mens en jordmor har ansvar for to, og gjerne flere liv. Det å stå oppi det når akutte ting skjer under en fødsel, står stor respekt av. Derfor har jeg lagt jordmordrømmen på hylla: Det er et veldig stort ansvar å være jordmor. Jeg har i praksis på sykepleierutd. hospitert på fødeavdeling, og vært med på fødsler, og jeg har født to barn selv. Jeg er helt IMPONERT over Jordmødre og deres evne til å reagere raskt, presist og samtidig vise stor omsorg under en presset situasjon som en fødsel kan være. Helt imponert!
Elax Skrevet 21. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. april 2008 Takk for svar! Ja, jeg ser at det er et enormt ansvar å være jordmor, og det er jo helt umulig for meg å vite om jeg klarer det ansvaret. Men er det mulig å få f.eks ekstrajobb som assistent på fødeavdeling/ barselavdeling? Skulle ønske jeg kunne få hospitere litt, men er jo ikke bare å troppe opp på en fødeavdeling. Men da hadde jeg fått mulighet til å se om dette er noe jeg kan tenke meg. Har fulgt med på jordmødrene, og blir så rørt at jeg sitter og griner hver gang, det går forhåpentligvis over : ) Har jo jobba noen år som radiograf, og er helt sikker på at dette ikke er noe jeg vil gjøre resten av livet. Vet at jeg vil jobbe innen helse, og med barn, så da er det vel bare å hive seg på sykepleien uansett.
Lykke X 4 Skrevet 21. april 2008 #6 Skrevet 21. april 2008 Hva med å ta kontakt med ei fødeavd. Og hør om du kan få hospitere Eller om du evt. kan ta vakter der.Skader ikke å spørre! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå