Gå til innhold

vi skal kjøpe leil=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere den er verdt å by??http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=13048073&sid=xz1cabz0rWr639804&WT.svl=Bilde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, var inne og så på den:). Jeg bare lurte på hva fellesutgiftene var, fant bare kommunale avgifter. Vet dere det?

Skrevet

ingen fellesutgifter;) selveier=)

Skrevet

vi har kjøpt den nå=Dwuuhu

Skrevet

Jeg har selveier, jeg også:), men betaler fellesutgifter fordet. Det går blandt annet til drift av bygården, utvendig vedlikehold som kommunale utgifter ikke dekker. Det er ingen fellesgjeld på leiligheten min/gården, så fellesutgiftene er lave. Når vi malte gården i fjor betalte hver boenhet sin del.

Det er helt vanlig med fellesutgifter selvom det er selveier.

Uansett: jeg kjenner ikke til Sandnes(har bare vært der en gang) eller hvilket område denne leiligheten ligger i, men jeg synes prisen var ganske høy. Nå bor jeg i Fredrikstad, og det er kanskje billigere her. Jeg skal selge leiligheten nå i mai, og vi har sett på et digert arkitekttegnet funkishus der taksten er 1.8 mill.hagen er på nesten et mål, og solforholdende er bra. Litt å gjøre inne, men ikke noe ekstreme greier.

Jeg hadde ihvertfall ikke gått over takst. Det er jo kjøpers marked nå, uansett, i hele Norge;).

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer! Håper dere fikk en bra pris!:)

Skrevet

Sandnes og Stavanger er de stedene som sist vil berøres ved et eventuellt rentefall.. Markedet her er så attraktivt både på kjøp og leie av bolig, arbeidsmarkedet blir større og større, og mer mennesker flyttet hit, og boligprisene blir dermed ikke lavere her med det første.

Hvis du titter litt rundt på f.eks stavanger og Sandnes, så vil du se at det er ganske stive priser her. Litt utenfor. f.eks Ålgård og Klepp, er litt lavere, men stiger sakte men sikkert mens det fremdeles er i vekst. er helt sinnsykt.

Arendal derimot, er jo KJEMPEBILLIG, men, jeg ville aldri bodd der, selv om jeg fikk det svære slottet til en billig penge..arendal er ikke akkurat så attraktivt sted å bo på, fint om sommern, men thats it=)

Det er ingen fellesgjeld, ingen fellesutgifter..

Har ikke hørt om fellesutgifter dersom det er selveier utenfor BBL heller.

Er d snakk om å male må vel alle bare stå for sin del av kostnad på malingen, og male selv...reglene er vel bare at alle må male samme farge.

Solforholdende er supre, sol hele dagen til 7-8 tida om kvelden, da er kveldssola på andre siden, hvor vi også har egen plass;)

og flott stor terasse til å boltre oss på, og for ikke snakke om hunden våres kan vi ta med oss, noe som hadde stor betydning for om vi skulle kjøpe eller ei.

Vi har ikke gått over takst=D men jeg er litt "skeptisk" enda...er jo første gang jeg og sambo kjøper leilighet...

Men nå har vi jallefall eget sted å bo=)

Skrevet

Det høres bra ut. Det er bra du er fornøyd.

Hehe, jo, jeg har eid 3 forskjellige selveierleiligheter og alle hadde fellesutgifter, og det var ikke tilknyttet borettslag. 2 leiligheter i Oslo, og nå denne i Fredrikstad. Har bodd i bygårder hver gang.

Da har det kommet folk fra garterservice og plantet og ordnet i felles utearealene, fjernet løv som tetter i takrenner, trappevask, you name it, som fellesutgiftene dekker.

Da regner jeg med at alle slike ting må dere besørge selv, og det er jo greit.

Leiligheten deres er vel mer som et slags rekkehus, og da blir det sikkert anderledes.

Oslo har vel Norges høyeste boligpriser, og siden jeg har bodd der i 9 år kjenner jeg godt til boligmarkedet og boligprisene der.

Jeg, for eksempel, regner med å få en ganske bra pris på min leilighet siden fellesutgiftene er så lave (800 i mnd). Ofte hvis det er fellesgjeld (gjerne på nye boliger), er boligprisen lavere.

Regner med at leiligheten dere kjøpte hadde såpass høy pris fordi dere ikke har fellesgjeld.Enkelt sagt:Høy pris på bolig= lave fellesutgifter, Lav pris på bolig=høye fellesutgifter. Dette er jo et regnestykke som stort sett blir det samme i måneden, man bare betaler på forskjellige ting.

Skrevet

jepp, men, jeg synes det er bedre å bruke hele utgiftene på å betale ned på et lån, enn å betale halvparten til lån og halvparten til fellesutgifter....Føler man "taper" litt på det, selv om man kanskje kan tjene mer om man vil selge senere tid og fellesgjelden er gått ned, men føler ikke det er for mye å tjene på det.

Derfor har vi holdt oss unna de leiligheter/ boliger med fellesgjeld.

Prisen på leiligheten vi kjøpte var langt i fra høy, og i forhold til andre selveierleil. uten fellesgjeld er den ekstremt billig faktisk=)

Oslo har ligget på toppen av boligmarkedet lenge, men stavanger er nok i ferd med å overta nå, om de ikke allerede har gjort d...

Syns det er helt sykt jeg....mange som tar seg vann over hodet i disse dager når det gjelder kjøp av leil. og lån...

Skrevet

syns ikke d va dyrt til den prisen! va jo ei fantastisk fin å stor leilihet...!! bare vær fornøyd me kjøpe dåkkers:) i tromsø e d åsså veldi dyrt for å kjøpe leilihet...

Skrevet

Det har du helt rett i. Fellesgjeld har jeg også unngått, men når jeg betaler 7600 i måneden på boliglån og 800 i fellesutgifter så er det helt greit. Det er vel heller sjelden noen betaler 50-50.

De 800 i måneden jeg betaler er jeg bare glad for. Det er helt nydelig og rent her alltid, og flott i hagen, så det er en utgift jeg gladelig betaler.(inkl snømåking om vinteren)

Stavanger har nok ikke tatt over for Oslo, men boligprisene er nok ganske høye der, ja.

Skrevet

Vet at tromsø er svindyrt!! helt sykt det også.

Vi skulle egentlig flytte dit( bodde i troms tidligere), men endte opp med å flytte til mine hjemtrakter istedet, noe jeg er kjempegald for=)

Utrolig kaldt i nord:P

Skrevet

åja kor dåkker bodde her oppe?:) ja d e iskalt, no sitt vi me masse sny å skit, mens alle andre har sol.... men har bodd her hele live så kan ikke se for mæ å bo en anna plass:)

Skrevet

Sørreisa...Så det ble både øde og kaldt for meg som kommer fra Stavanger. Ingen kollktivtrafikk, og for meg som ikke har hatt ndøvendighet for billappen i stavanger, ble det ganske tungvindt å bo der. Men Tromsø hadde jo passet fint, med tanke på det å komme seg rundt...men det er kaldt for en søring:P

Samboen min er nordlending da, men han trives kjempegodt nå i strålende sol å kan kjøre motorsykkel, eller corvette med taket nede i stedenfor å kjøre snøscooter i april..men han savner nok d og..det gjør jeg også! Men er glad jeg bor her likevel...er jo en mammadalt! og er så glad i sola, og tåler ikke for mye av den kulda.:P

Skrevet

Hvorfor så dårlig tid babygullz og langt oppi skaarlia...du kunne fått en mye bedre leil enn dette...de selger hus til 2 mill i smeaheia og en av naboene våre er desperat til å selge sin leil på 94 m2 med garasje++++ helt ny og midt i sentrum på bogafjell med lekeparker, legesenter, kjøpesenter 5 min gåtur.....sorry men leil ligger langt oppi gukk, dyr og har ikke engang egen garasje...ikke meningen å kritisere men du kunne gjort bedre enn dette...

Skrevet

De "husene" i smeaheia har en ganske stor fellesgjeld...og fellesgjeld er ikke jeg interessert i.

bogafjell er uinteressant, da det er kraftig forblåst, det finnes ingen tilbud til ungdom på hverken Håbafjell eller Bogafjell, noe som er tragisk med tanke på hvor mange småbarn som bor der. Det kommer til å bli den nye Kvernevik x 100 når barna vokser opp. Believe me, jeg har vokst opp på Håbafjell selv. DÅRLIG!

og skaarlia er faktisk langifra "langt oppi gokk" som du kaller d.

Jeg har ikke behov for en 5minutters gåtur til Kvadrat kjøpesenter, er du klar over hvor mye ekstra utgifter det egentlig gir i mnd dersom du gir ofte etter for shoppelysten( noe som kan friste mer dersom shoppingsenter er rett utfor døra!)

..15 minutters gåtur fra skaarlia til sandnes sentrum er bra nok for meg. Det er også like godt tilbud med kollektiv i skaarlia som på bogafjell, noe som er vesentlig for meg som ikke har billappen.

Legesenteret på Bogafjell har ingen betydning for hverken meg eller mange andre som bor der...Mange osm har fastlegen sin i sentrum vet du.

Leiligheten i skaarlia er kjempeflott, har 2 parkeringsplasser, stor terasse med sol hele dagen, har en helt knallbra løsning, relativt ny, og vi elsket den.

Skaarlia er midt i blinken, det ligger på kanten av "sivilisasjonen" og har mye flott natur rundt seg, gård med hester, som er interessant for meg, og så er d bare å sette seg i bilen eller på bussen så tar d 3 min til "byen".

det er også en fin gåtur fra Skaarlia til min mor, som bor på Håbafjell. hvem har vondt av trim??;)

Hvis leiligheten til naboene dine er så bra, hvorfor er de da så desperat etter å selge?

Skrevet

Garasje er uviktig for oss...vi bor ikke i Nord-Norge...

Skrevet

Jeg mener ikke de bbl hus på smeaheia, tenker på de selveierhusa. Vurderte selv skaarlia men pga at jeg heller ikke har lappen(jeg skal ta den dette året he he) så valgte vi bogafjell. Jeg syns det skjer noe her oppe hele tiden...Det er nok sikker forblåst noen plasser som f.eks he på toppen av fjellet her.....leil som er til salgs er en leil han kjøpte bare for å selge videre og nå sliter han med å selge den videre fordi markedet generelt sliter og han overpriset leil med en gang...

Leil der jeg bor er rett ved siden av rideskolen her oppe....vet ikke om du har hørt om den, liker hester selv så selv lyst å begynne der når lillingen kommer ut...:)

Angående at du ikka har lappen....jeg husker en av grunnene til at vi ikke valgte skaarlia var at busstilbudet var veldig dårlig der, nå er det 2 år siden jeg sjekket sist så det kan ha forandret seg...

Her oppe kan vi ta både bogafjellbussen og ålgårdsbussen og skulle jeg ha behov for en senkveld går jo også nattebussen her oppe (svært lite sannsynlig nå da men:))

Det kommer også snart helsestasjon her oppe for bebisene, det er solstudio....blir ikke så mye nå da men når jeg ikke er gravid bruker jeg det endel og det ligger ovenfor helgø matsenter som det tar mindre enn 5 min å gå til.....

Sorry men jeg syns du skulle flyttet hit jeg.....Liker å promotere bogafjell når jeg får sjansen....det er som du sier mange småbarnsfamilier her oppe og vi blir stadig flere...føler jeg ser store mager overalt her oppe....he he:)

Men ja ja..er så fornøyd her oppe på Bogafjell...er ikke lange gå turen til Bråstein heller herfra...

Skrevet

ja vist dåkker bodde i sørreisa skjønne æ at dåkker fløtta når du e vant me stor by:) ja tromsø e en veldi fin plass å bo på.. trives kjempe gått her... har bodd på ei øy,4 tima oinna... så bor passe nært familien åsså me å bo i tromsø:)

Skrevet

Jeg bor selv på Bogafjell nå, helt nederst ved Naturbarnehagen, og også her blåser det noe helt ekstremt..så d er nok ikke bare på toppen.

Helgø matsenter er dyrt å handle på, og solsenteret på Bogafjell er ikke særlig rimelig det heller.

Jeg vet hvor ridesenteret ved Bogafjell ligger, mener nå det tilhører Helgeland jeg da:)

helsestasjon for babyene er jo bra at d kommer, men jeg står fortsatt på den at det er et svindårlig tilbud til ungdommer her...det har det bestandig vært, og se for deg hvordan det kommer til å bli her når alle barna her vokser opp?

det kommer til å bli ille..

Men det er jo fint du selv trives på Bogafjell da, og du har jo stokkelandsvannet du kan gå lang, og kommer da til Sandvedparken..men det er nesten d eneste positive jeg kan finne,

men som du sikkert skjønner er jeg lei både Bogafjell og Håbafjell..mangen med helt merkelig holdning.. Du bor kanskje på "feil side" av fjellet til å merke noe til d.. Ved rideskolen er jo den aller nyeste siden av Bogafjell.

jeg har aldri sett noen selveier hus i smeaheia til 2 mill uten fellesgjeld....jeg tror nok de blir rimelig fort solgt og over prisant..blir nok en hefitg budrunde på dem som er interessert..for d hørtes nesten ikke ut til å stemme..

Skrevet

Ok....:) Vi har fått plass til datteren vår på naturbarnehagen til høsten så vet hvor du mener, kan godt tenke meg at det blåser litt der oppe ja...vi bor på en måte nedi en gryte i de nye blokkene ved helgø, de er bygd litt i halvbue og den siste blokken ble ferdig i sommer...

Skjønner at du er lei bogafjell ja og da hjelper det jo kanskje å komme til nye områder, vi flyttet fra lure bort hit, vi var lei lura og lange avstander til absolutt alt....føler at her har vi alt rundt oss og jeg trenger ikke mase hull i hodet på samboer om å kjøre meg hit og dit...:)

Disse husene har ligget på rundt 2 mill. dette er en større versjon av disse husene. De ligger ute hele tiden, de går fort ja men det er mange av dem og dem blir lagt ut med jevne mellomrom....

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=13102663&sid=xz10cbalP06P520628&WT.svl=Link

Dette er den leil som en av naboene våre prøver å selge, og dette er blokken vi bor i....:)

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=12404407&sid=xz10cbalP06P520628&WT.svl=Link

Skrevet

Gratulerer med ny leilighet!

Selveierleiligheter er organisert i et sameie og sammeiet har ofte fellesugifter, som dekker ulike felles ting. (kommunaleavgifter, snømåking, vedlikehold, kabel. TV osv)

så om dere ikke betaler fellesutgifter har dere disse utgiftene pr bolig og det blir stortsett ikke noe billigere totaltsett. så i annonsen at komm. avg. var oppført så det tyder på at ikke sameiet har fellesfakturering.

Håper dere vil trives i ny bolig:)

Skrevet

Den der i smeaheia så vi faktisk på, men sambo ville ikke gå god for den...Men den er fin, skal si meg enig i det):)'

Skrevet

Herkules, det er ikke snakk om at det skal være billigere egentlig, men at vi skal bruke utgitene til å betale på eget lån, og ikke noe på lån, og noe på fellesgjeld

Fellesutgifter til ulike felles ting er jo en helt annen sak=D

Håper også vi kommer til å trives i den nye boligen, men skal ikke overtas før 1 juni!!

Skrevet

Da bor vi neimen ikke langt fra hverandre lailaelin!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...