Ina25♥med gull i magen Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Sukker skal vi som gravide være forsiktige med... Frem til nå har matlysten vært på bånn, så jeg har vært lykkelig for alt jeg har hatt lyst på og spist det uten å tenke så mye mer på det, men det har uansett blitt lite sukker... Men har begynt å få tilbake matlysten og da begynte jeg å gruble litt... Hva med fruktsukker? Er dette like "ille"? Nå drikker jeg mye appelsinjuice (3-5 dl om dagen), og har fått tilbake smaken på frukt. Er det like ille å drikke juice og spise endel frukt om dagen, som å drikke brus og spise godteri? Altså rent sukkermessig, skjønner jo at det er sunnere.... Men tenker i forhold til svangerskapsdiabetes/"sukkerunger" osv. Kanskje et dumt spørsmål, men lurer likevel...
alvilde Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 jeg spiser like mye søtt som før, gidder ikke være hysterisk. hvis ikke du spiser unormalt mye sukker, tror jeg du ikke burde tenke på det. lykke til:)
Ina25♥med gull i magen Skrevet 21. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2008 Nei, jeg er ikke hysterisk - men jeg lurer bare... Tror ikke jeg spiser unormalt mye sukker, men er jo sukker i alt - og prøver å være litt bevisst. Ikke lyst til å legge på meg 30 kilo. Men ikke det jeg lurer på heller. Er fruktsukker og vanlig sukker like "farlig"? Vet jo at diabetikere osv. skal være forsiktige med druer osv som det er mye sukker i, så er vel det?
my71 Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Hei Ina25. Det høres ut som du tenker mye på dette, og jeg synes du skal snakke med legen din om det. Det høres ut som du ønsker en faglig forklaring på hvorvidt fruktsukker kan øke risikoen for svangerskapsdiabetes. Jeg får et inntrykk av at du er mer enn gjennomsnittelig opptatt av å spise sunt. De mengdene du drikker av juice f.eks. er jo veldig lite. Synes du skal fortsette å spise sunt, noe som inkluderer juice og frukt. Du sier at du ikke vil gå opp 30 kg i vekt. Det er jeg enig i at ikke er noe ideal. Samtidig skal vi gravide også passe på at vi spiser næringsrik mat slik at fosteret utvikler seg som det skal. Lykke til med graviditeten, og som sagt snakk med legen din om dette.
alvilde Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 ja ok, nei har ikke hørt at det er farligere,skjønner godt du ikke vil legge på deg 30kg hehe. ei venninne av meg fikk just en liten gutt for 14dager siden å hun måtte ha begynt med insulin om det ikke hadde vært for at hun fødte å hun fikk beskjed om å ikke spise sukker osv. men jeg aner ikke,hmm kansje høre med legen eller kansje noen andre her inne vet mere sikkert?
Ina25♥med gull i magen Skrevet 21. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. april 2008 Ok, dette ble viss tolket feil i forhold til hva jeg opprinnelig mente. Jeg vil ikke si jeg er over gjennomsnittet opptatt av kosthold osv. Synes faktisk det er litt dårlig gjort å slenge ut påstander om at jeg nærmest er hysterisk. Jeg er gravid for første gang, jeg har tusen spørsmål og ikke så mange jeg kan spørre. Derfor prøver jeg meg her inne. Jeg hadde kun et konkret spørsmål - av ren nysjerrighet. Tenkte kanskje noen her inne visste. Men jeg spør legen min neste gang jeg skal dit.
my71 Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Skjønner godt at du har 1000 spørsmål som første gangs gravid. Jeg er 2.gangsgravid og har 1000 spørsmål fortsatt :-) Jeg synes ikke du skal slutte å spørre her på forumet, selv om du nå sier at du ble misforstått. For meg var Bim fint sted å spørre andre kvinner i lik situasjon, og jeg opplevde det sist som fin støtte. Men det er ikke alltid man blir "tolket riktig", og det må man nesten bare bære seg over med. Det var ikke meningen å være "dårlig gjort". Lykke til videre i graviditeten :-)
Ina25♥med gull i magen Skrevet 21. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2008 Sorry, jeg overreagerte kanskje litt der... jeg ser det nå... Er ikke greit med disse hormonene alltid. *heiser det hvite flagget* Vi får fortsette å spørre og prøve å bære over med hverandre:) Lykke til videre du også
Klemzi Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Det med fruktsukker er diskutert i fagmiljøene. Fruktsukker rent kjemisk er et enkelt molekyl; to glukoseenheter bundet sammen. Så slik sett skulle en tro det gir rask blodsukkerstigning. Men dersom man skal tro bl. a Fedon Lindberg skal fruktsukker være bedre enn sukrose, nettopp fordi det skal gi lavere blodsukkerstigning. Jeg ville spist vanlig sunn kost; dvs grovt brød, frukt, grønnsaker, juice, melk. Og lite godteri, kaker og brus. Men det er lov å kose seg iblant!! ) Masse masse lykke til med graviditeten!! Klem fra ei som også er opptatt av å spise sunt!! )
Ina25♥med gull i magen Skrevet 21. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. april 2008 Tusen takk Klemzi - det var det jeg lurte på Masse lykke til du også
Løvetannfrø;-) Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Det eneste jeg kan svare deg er at når jeg var gravid sist, så fikk jeg ikke lov til å spise sukker overhode pga stor fare for å få svangerskapsdiabetes. Spurte da legen om jeg fikk lov til å spise eplene mine....var hektet på epler......men fikk til nød spise 2 om dagen, helst ingen. Så sukker i frukt er ikke bra det heller antar jeg, ikke for mye av det i hvertfall!!!
Ina25♥med gull i magen Skrevet 21. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. april 2008 Tusen takk for svar Løvetannfrø Er vel alt med måte med frukt også da, som med alt annet:) Er jo mye frukt det er mye sukker i, så er jo egentlig ganske naturlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå