Gå til innhold

Føler de prøver å tigge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette, så kan godt være jeg bare misstolker helt og tar feil, derfor spør jeg her.

Min mann og jeg har, etter å hatt dårlig råd gjennom lange studier og levd sparsomt, nå begge fått godt betalte jobber og har en ganske så romslig økonomi. Vi har råd til det vi har lyst på, kan reise en tur bort om vi vil osv, men vi tenker fremover og setter av mye av pengene til sparing til både barna og pensjon til oss selv samt vi gir vekk endel til veledighet.

Søsteren til min mann har alltid levd livet og mannen hennes er likedan som henne. De bruker de pengene de har og gjerne litt til. De var et av mange par som gikk i fellen og låne over evne når renten var lav og når den begynte å stige tok de likesågodt opp forbrukslån for å finanisere et stort og dyrt bryllup og den årlige sydenturen. For den må de bare ha sier de. Nå kan de ikke, de sliter med å få pengene til å strekke til på lån med økt rente og betale ned forbrukslånet. Det er ikke slik at de sliter veldig etter det jeg har skjønt, men de har ikke akkurat råd til sydenreiser og resturantbesøk lenger. Heldigvis har de en viss økonomisk sans da, så de bruker ikke mer enn de har nå for tiden.

Så kommer sakens kjerne. Når vi er sammen så kommer det hele tiden små komentarer som "Å, vi skulle gått ut og spist sammen en dag, tenk så kjekt!" og når vi svarer at det hørtes jo koselig ut og sånt, så kommer det plutselig "Nei, vi kan vel ikke det, det er jo så dyrt og vi er jo ikke lagd av penger, men tenk så kjekt det hadde vært..." Da vi snakket om å ta en liten uke til London og var usikker på om vi orket å ha med alle barna så kom det at de kunne jo også reise, så kunne vi passe hverandres barn, men..."vi har jo ikke råd da, så da går det vel ikke, men tenk så gøy det hadde vært...om vi også kunne vært med..." Eller om datteren deres på 5 år: "Ja, nå har xxx vokst ut av den kjeledressen også og så vi som ikke har råd til å kjøpe ny nå. Jaja, vi får vel håpe hun kanskje kan få en av noen da..." Ja, sånne type kommentarer. Jeg klarer bare ikke helt å riste av meg følelsen av at de tigger litt? Min mann bare ler av meg og sier jeg må skjerpe meg, men jeg vet ikke jeg. Kan ikke huske de var slik før og nå kommer det stadig flere og flere sånn kommentarer, de skal hele tiden snakke om alt de ikke har råd til men har lyst på osv. Ikke det at jeg ikke vil dele altså, men ja, liker ikke å føle jeg blir tigget av? Er jeg helt rar her eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke rar,og du må ikke finne på å gi dem noe sånn utenom bursdager etc, for det er de som har rotet til sin egen økonomi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...