Gå til innhold

Er dette normalt?! (Gutt 2 1/2 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg bør bekymre meg eller ikke, men spør likevel. Siden gutten min var ca 1 år begynte jeg å legge merke til noe snodig. Da jeg våknet om morgenen og skulle inn å se til han ved å åpne forsiktig på døren tilfelle han sov, så kunne jeg finne han sittende i sengen og se ut i rommet, enten i veggen eller i persiennene foran vinduet, mens han sutter på tutten og stryker på kosekaninen sin. Han bare sitter der liksom, og ser litt tomt ut i rommet. Med engang han merker at jeg ser på han, så smiler han og vil opp. Dette opplever jeg fortsatt med han enkelte ganger, og det er hvis jeg skal sjekke at han fortsatt sover, om morgenen, eller om kvelden at han har sovnet. Jeg kan f. eks legge han kl. 20.00, også sjekker jeg en time senere om han har sovnet, og da sitter han der, helt stille i mørket og ser ut i rommet, med tutten og kaninen. Hvorfor gir han ikke lyd liksom? og vil opp? Jeg tenker som så at han sitter jo aldri slik på dagtid, og er en blid og munter gutt ellers, litt lite ordforråd fortsatt (60 ord), men gjør seg forstått. Tenker at han er sikkert veldig trøtt, eller ikke helt våken, og sitter der med tutten og kaninen mens han våkner/sovner for dagen. Husker han brukte å ligge sånn i vognen sin også da han var baby. Ga liksom ikke lyd når han våknet, men heller sånn når jeg var å sjekket, og så at han var våken, og han så meg, først DA gir han lyd og vil opp. Hva tenker dere? Bør jeg bekymre meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn finner gjerne en stilling å sitte/ligge i for å finne roen når de er stresset eller trøtt. Det kan være deres form for meditasjon.

Høres ut som kan koser seg i eget selskap, men tutten og kaninen han er glad i.

De fleste barn roper jo på mamma når de våkner - og vil gjerne opp med en gang, men kanskje gutten er en "tenker" som liker litt alenetid.

Om han har en aktiv dag ellers, så er sikkert litt alenetid godt for ham.

Du kan jo alltid se hva som skjer om du tar tutten fra ham. Men samtidig så har jo ikke det noe hensikt da....om du selv ikke mener han begynner å bli for stor for den. Du kan jo spørre om han koser seg, eller hva han tenker på. Min gutt er 3år og av og til virker det som han faller litt ut....han dagdrømmer. Da spør jeg hva han gjør, og han sier alltid at han tenker på "Pappa". Dette skjer alltid når faren er ute på jobbreise. De små har ofte store tanker.

Skrevet

Vår gutt på to år kan faktisk sovne sittende, eller sitte i senga om natta ikke helt våken og ikke helt sovende og gni på bamsen og sutte på smokken. Så jeg tror det der er helt normalt. :o)

Skrevet

Han er sikkert full av tanker.Ville ikke bekymret meg =o)

Tror han bare koser seg. Har hatt et par sånne barn, og de er iallefall helt normale (16 og 21 år nå)

Min gutt våkner med et brøl,og imorgest fikk jeg et gutteansikt helt oppi mitt, med et "RAAAAWR, I`M A PIRAT!". Sånn vekket han meg..

Han bråker dag og natt,han min..hehe

Skrevet

Dette er helt normalt! Jenta mi gjør det også, kan sitte kjempelenge etter hun har våknet. Leste om det i en bok av Anna Wahlgren (?) og hun kalte det alene-tid og er bare positivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...