Gå til innhold

Permisjonssøknaden til NAV...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Full forvirring!!!

Jeg har hele tiden hørt at mor og far ikke kan ha permisjon samtidig, men nå leser jeg i veiledningen til utfyllingen av skjemaet til NAV:

"Fedrekvoten er fleksibel og kan tas ut som enkeltdager eller sammenhengende. Oppdeling av fedrekvoten forutsetter avtale med arbeidsgiver. Foreldrene kan være hjemme samtidig når fedrekvoten avvikles. Fedrekvoten kan imidlertid ikke tas ut de første seks ukene etter fødselen."

Det betyr vel at vi faktisk kan ha permisjon samtidig?!? Eller regnes ikke fedrekvoten som permisjon?

Og så lurer jeg veldig på dette med ferie. Noen påstår at jeg må ta denne sammenhengende, mens andre sier det er helt greit å ta en uke nå og en uke da... Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Sitter med samme smørja selv her... Sånn jeg har forstått det, etter samtale med bl.a arbeidsgiver, er:

Mor og far kan ikke ha permisjon samtidig. Du kan evt ta noe av ferien din mens han har permisjon.

Når det gjelder ferie er vel det noe du må ta med arbeidgiver, kanskje? Tror du kan ta ut den som du vil, enten stykkevis eller fullt :o)

Skrevet

mor og far kan ikke ta permisjon samtidig, det er jeg helt sikker på. Du kan selvsagt være hjemme med han, men du må du evt bruke av ferien eller ulønna perm., uansett du får ikke utbetale perm.penger samtidig med han.

Jeg har ikke oppgitt til nav når jeg skal ha ferie, dette kunne jeg bare ringe de litt på forhånd å avtale (så de vet når de skal stanse utbetalingene). Jeg mener nesten helt sikkert at du kan dele opp ferien din, for det er jo ett fett for arbeidsgiveren din? Du er jo ikke på jobben uansett.. er kanskje litt forskjell på om du har utbetalt stønad fra nav eller arbeidsgiver.. Sjekk med nav du..

Skrevet

Pappapermen på seks uker er forbeholdt far. Han kan avvikle denne samtidig som du er hjemme. Dersom far skal ha mer permisjon enn pappapermen kan dere ikke være hjemme samtidig. Du må da være i jobb eller fulltidsstudie. Da er det far som mottar foreldrepenger basert på sin inntekt.

Ferie kan du avvikle mens du har permisjon. Det er vel enklest å ta alt samtidig? Du mottar da feriepenger i stedet for foreldrepenger. Når ferien er brukt opp begynner foreldrepengene igjen, og du har da forlenget permisjonstiden tilsvarende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...