Gå til innhold

Hva kan 3åringene deres gjøre selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kAN DE FKS rydde rommet og kle på seg og lage mat uten hjelp? Samboeren mener sønnen vår skal kunne gjøre alle sånne ting selv og blir sint på han når han ikke klarer det. Blir så frustrert og det blri 3 åringen også! Og når jeg sier fra til samboeren min at han må lære han å gjøre de tingene før han kan gjøre det sier han bare at han bør kunne det fra før av og at jeg duller m\med han og skjemmer han bort. Han tror alvorlig at det å kunne rydde rommet sitt er medfødt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mi er tre år og jeg syns hun kan mye, men å rydde rommet sitt helt selv det forventer jeg ikke av henne. hun kler på seg det meste selv (noen gang er feil vei) men må hjelpe henne med en del ting. og lage mat gjør vi sammen. hun får ikke lov til å holde på selv på kjøkkenet for da blir det bare kaos av det.

en på tre år skal ha en del hjelp. de er ikke små voksne!!! så bare fortell samboeren din at han får lese litt på hva en treåring skal kunne klare før han uttaler seg, eller kanskje ta seg en tur til helsesøster å høre der...

kjenner jeg blir provosert når mannfolk ikke klare å forstå at barn er barn og ikke små voksne.. he he

Skrevet

3åringen min kan:

*kle på seg jakke eller dress viss den ligger på gulvet.

*kle på seg truse og bukse og genser (det tar en del tid). Resten må som regel jeg hjelpe med. Hun hadde kanskje klart det om hun prøvde lenge nok, men jeg synes ofte det er greit å få gjort det raskt før bhg osv..

*rydde rommet, men vi gjør det i fellesskap for at det ikke skal bli sett på som en negativ ting. Vi setter oss ned og rydder og snakker sammen. Veldig koselig.

*Kan smøre en skive med smør og pålegg, men det blir ofte mye søl fordi det blir alt for mye pålegg..

Tror du heller bør be samboeren din om å oppmuntre til selvstendighet (rose og belønne) i stedet for å bli irritert og frustrert over ting 3åringen ikke får til.

Fokuser heller på det han får til så kommer resten etterhvert.

Vil legge til at min 3åring har vært tidlig ute med mange ting

Skrevet

Takk! Skal kjøpe en bok til han der det står om 3-åringer. En annen ting er at han behandler han som en personlig slave. "hent ditt, hent datt" og blir sur når han ikke vil. da klikker det for meg...

Skrevet

3 åringe min KAN alle disse tingene, det er ofte mer viljen, eller mangelen på sådan, det står på her. Trass er vel et annet ord ;-)

Jeg er enig med samboeren din i at et barn på 3 år burde klare å kle av og på seg selv det meste av klær, klare å rydde etter seg og klare å smøre på en skive ol, men jeg er totalt uenig med ham i at han skal ha rett til å bli sint når en 3 åringen ikke gjør dette eller klarer det, barn er jo ulike. En 3 åring er et lite barn og trenger, og skal ha, hjelp, støtte og oppmuntring. Slik samboeren din oppfører seg nå så bryter han ned selvfølelsen til barnet deres og kan gi sønnen deres en permanent knekk her om han ikke skjerper seg. Nå vet jeg ikke hvordan du er med ham, men min erfaring er at når en forelder har lite innsikt i småbarnspedagogikk og er altfor streng og hissig så overkompenserer ofte den andre forelderen med å bli altfor snill og dillete med barnet, så det kan jo faktisk være du diller for mye med 3 åringen, forlanger for lite og faktisk skjemmer ham bort slik din samboer påstår. slikt er jo umulig å vite uten å kjenne dere.

Skrevet

Måten jeg gjør det på er å vise han hvordan han skal gjøre det og det og forklare han, men med en gang han ikke får det til og spør om hjelp er faren raskt ute med å kjefte og si at han bør klare det selv og da blir gutten frustrert og gidder ikke prøve mer.

Jeg tror ikke jeg duller med han, har regler han må følge og konsekvenser om han gjør noe galt. Men jeg liker bedre å rose han når han er flink enn å kjefte når han ikke får til.

Faren er sånn at når han ikke får til noe med en gang blir han sur og forbanna og kaster ting fra seg og gir opp, og det er det jeg er red for at sønnen min skal begynne med. Jeg tror at litt hjelp og oppmuntring gjør at han prøver igjen.

Han er foresten flink å kle på seg og smøre skiver, men det blir jo ikke alltid rett og det tar lang tid og av og til får han ikke til, og da får han kjeft i stedet for ros fordi han fikk det nesten til. Synst bare det er for strengt til en 3 åring som driver på å lærer seg disse tingenge.

Er det jeg som er for snill? Har ikke lyst på en usikker 3-åring som er redd for å prøve om igjen eller spørre om hjelp.. Han begynner nesten å bli sånn.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...