baby06+08*lykkelig* Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Er litt usikker på når det egentlig er "vanlig" å kjøpe 3hjulsykkel til de små....noen som har peiling eller erfaringer? Har en jente på snart 1,5år, og har litt lyst kjøpe en sykkel til sommeren.....er det for tidlig eller?
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Vi skal kjøpe til Amalie nå, hu er rett over 2 år.. De selger jo slike 3-hjul sykkler med støtte rundt hele slik at de ikke kan velte av sykkelen og slik håndtak som man kan holde i sykkelen mens de sykkler.. Dere kunne jo prøvd og om det viser seg til at hun kansje er litt lita enda så er det jo bare og sette den bort ei stund og ta den frem igjen når hun er mer klar for det :-)
Eliise Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Snuppa vår blir 2 nå i sommer, og vi har vært å leita etter trehjulssykkel.... Men alle hun har prøvd har hun vært for kort til!!! Hun er stødig, og skjønner tegninga, men når hun ikke rekker ned til pedalene hjelper det jo fint lite =P
ninanja Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Både ja og nei - det kommer an på beinlengde og størrelse på sykkelen. Mine to jenter har sittet på sykkelen fra de var ca 20 mnd. Beina er for korte til å sykle, så de har blitt dyttet og prøver å gå med den selv. Yngstemann er nå 22 mnd, og veldig frustrert over at beina er for korte. Eldstemann hadde lange nok bein da hun var ca 2 1/2. Dette er en Tempo-sykkel (tror det er DBS), men jeg vet at det finnes mindre sykkel. Ta henne med på en lekebutikk og prøv de forskjellige modellene. Det finnes en med påmontert stang, så du kan dytte henne uten å knekke ryggen. Den er ganske bra for korte bein.
enda en Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Dropp 3-hjulsykkeln og kjøp heller den aller minste tohjulingen du finner. Min erfaring er at 3-hjulingen ikke blir brukt til å sykle med, som de over her sier, beina er for korte. Da er det like greit å ha en "gåbil" som de kan sitte og skyve seg framover med.
It's all about me Skrevet 21. april 2008 #6 Skrevet 21. april 2008 Lillegutt fikk det da han var 1.5. Det er en fra Fisher Price med håndtak bak så vi kan dytte også (ikke bare en slik enkel stang). Den har i tilegg fotstøtte som kan dras ut. Han den sykkelen og sparker seg selv bortover, men noen ganger syne han det er greit å bli dyttet også. Mye lettere å ha med på korte turer en vogn nå.
2 Gullunger Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Jenta vår fikk til 1 års dagen. En slik med støtte rundt sete, fotstøtter og stang bak som vi kan skubbe / styre sykkelen med. Brukte den kjempe mye i ca 1 år, var super å ha med ut på tur i nabolaget. Når hun var litt over 2 fikk hun "vanlig" 3-hjulsykkel, og den sykler hun nå på hver dag. (2 år og 7 mnd gammel nå). De finnes i litt forskjellige størrelser... noen er kortere ned til pedalene enn andre.
Monique72 Skrevet 21. april 2008 #8 Skrevet 21. april 2008 Lillegutt syklet på to-hjuls sykkel i hele fjor sommer. (Da var han 2 1/2) Denne sommeren vurderer far å ta av støttehjula, men jeg er nok ikke helt enig i det....
HegeAE Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Dattera mi fekk på 2 årsdagen sin. Ho rakk så vidt ned på pedalene. Det gjekk greit det. Ho sykla ganske kjapt. Og den bruker ho den dag i dag og. Blir snart 5 år. Fekk 2-hjulsykkel med støttehjul til 4-årsdagen. Kjøpe 2-hjuling før ein klarer å meistre ein 3-hjulsykkel har eg ikkje sansen for. Ein må gå gradene. Fekk eit lite tips her i dag. Dattera mi ønsker seg ein sparkesykkel. Da vart eg anbefalt å kjøpe med 2 hjul, for det var lettare å lære seg balansen på ein sparkesykkel enn når støttehjula på sykkelen kjem av. Men, dei kjem ikkje av før ho blir heilt trygg på 2-hjulsykkelen. Så det kan hende det blir sparkesykkel til 5-årsdagen hennar..... (skal ikkje forundre meg at ein av onklane hennar dukker opp med noko slikt som vanleg. Først 3-hjulsykkel, så 2-hjulsykkel.....Eg trenger kun å tenke tanken, så dukker det opp innpakka.
HegeAE Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Ikkje lurt å ta av støttehjula for tidleg. Inne på Trygg Trafikk står med ein del om små barn og 2-hjulsykler.....
Smånetta 14.mai Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Gutten min fikk av farmor da han ble ett år. Han er en liten korting, så han rekker ikke ned ennå (20 mnd). MEN det gjør ikke noe! Han har det dritkult med å krabbe opp og ned av den og hvis vi står på brettet og sparker, så får han masse fart og spenning. Fin lek for hele familien. Artigere enn den evinnelige fotballen som triller ut i gata hele tida også.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 21. april 2008 #12 Skrevet 21. april 2008 Vi har en tass som ble to i februar, han har syklet på 3-hjulssykkelen i et par mnd nå... Han skal ikke ha tohjuling på noen år. Jeg er ikke fan av støttehjul på to-hjul....
Mummimamma;-) Skrevet 22. april 2008 #13 Skrevet 22. april 2008 Eldstejenta vår fikk en DBS sykkel da hun var 1,5 år, men rakk ikke ned til pedalene før året etter. Hadde egentlig vært morsommere med en sånn liten bil hvor hun skyver fra med bena - 2 åringen vår elsker å kjøre på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå