lillefot Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 ...er ikke farlig å spise for gravide. Har nå sjekket opp med jordmor på Ullevål. Så lenge du ikke slakter grisen sjøl og henger den opp til tørk under taket, men holder deg til den vakumpakka som ligger i butikken. Og ikke spis den over datoen, så er det ikke farlig. Det blir litt mye hysteri over dette med mat sa hun. Det er selvfølgelig greit å være forsiktig, men i all hovedsak er det ikke farlig. De store slakteriene har så gode rutiner på hygiene og testing av bakterier at det ikke er grunn til å bekymre seg.
trinebeate Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Salami er greit, men gravide skal styre unna spekemat. Det er ikke de bakteriene som kommer av dårlig hygiene vi er redde for i spekemat. Men fordi kjøttet ikke er nødvendig behandlet. All respekt for jordmødre altså, men det er mange som har mye å lære når det kommer til mat. I fjor døde et tvillingpar i magen etter mor fikk servert ost på sykehuset!! Greit å ta visse forholdsregler i svangerskapet, det er jo bare i ni mnd.
lillefot Skrevet 21. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2008 Det er ikke annerledes å spise spekemat enn sushi. Hva spiste de i gamle dager da? Masse spekemat, og det kom en drøss med unger for det. Den osten som ble servert kom fra et lite meieri, og det skal man styre unna. Men det er ikke farlig å spise feks brie de paris fordi den kommer fra en stort meieri. Dette var blitt tatt opp på et stort møte blant jordmødre på Ullevål, hvor også en del leger var involvert. Det blir for mye hysteri blant gravide ifht mat.
neekap Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Tror nok jeg hadde stolt mer på mattilsynet enn på en jordmor når det gjelder slike ting..
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Jeg forholder meg til rådene på matportalen og spiser ikke kjøtt som ikke er kokt eller stekt. Syns ikke at en jordmors uttalelse føles trygt nok når de som har god peiling på mat og næringsmiddel sier noe annet, i tillegg til at en en og annen gang hvert år leser om mennesker som blir smittet av toxplasmose, Listeria og E-coli pga. feil hos produsentene.
ninanja Skrevet 21. april 2008 #6 Skrevet 21. april 2008 Jeg er enig i at det er litt mye hysteri rundt mat og gravide, men det er jammen mye rart som blir sagt også. Både av jordmødre og leger og andre som kan sine felt, men som absolutt ikke er spesialister på mat. Mattilsynet er nå en gang faktisk de som kan mest om mat, så jeg synes ikke man skal kimse av de rådene som de gir til gravide på matportalen.no. Ja, det ble født masse unger i gamle dager, men spedbarnsdødeligheten var en god del høyere enn den er i dag, og ikke levde folk så lenge heller. Her inne på bim hører man stadig om jordmødre eller leger som sier at gravide ikke skal spise parmesan, leverpostei eller andre helt ufarlige matvarer. Jeg tviler ikke på at jordmoren på Ullevål er en dyktig jordmor, men mattilsynet fraråder faktisk gravide å spise sushi og spekemat som ikke har vært frosset. Jeg stoler mest på mattilsynet, jeg.
trinebeate Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Kjære lillefot Du må selv velge hva du spiser. Men til orientering, så spiller det INGEN rolle hvor stort meieriet er! I modnet ost tilsettes det bakterier som ikke er bra for gravide. Samme prosessen uansett stort eller lite meieri. Det er forskjell på hysteri og ta visse forhåndsregler. Og i gamle dager, som du omtaler det, trenger vi vel ikke å diskutere vel. ALLE vet jo at dødeligheten var mye større da!
lillefot Skrevet 21. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2008 Matportalen sier faktisk at gravide kan spise sushi! Dessuten var mattilsynet med på møte på ullevål. Det stedet hvor mest rare ting blir sagt, er her inne. Som dere sikkert vet er bim kritisert av både radio og aviser for merkelig "råd" og unødvendig hysteri.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Rart at rådene på matportalen blir endret etter det møtet da i grunnen. Og som du sier så blir det sagt mange rare ting her inne, og derfor bør vel vi stole på det vi leser på matportalen framfor det du sier.
Guttemamma75 Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Man må jo huske på at mattilsynet må gi råd basert på hva som KAN være farlig... Hadde de skrevet at det var helt ufarlig med salami og spekemat hadde det jo blitt ramaskrik om en som var gravid hadde fulgt dette rådet og blitt syk, fordi det ER faktisk en mikroskopisk sjanse for å få toxoplasmose eller listeria fra salami og spekemat.... Det vil aldri kunne bli 100% trygg mat i Norge eller noe annet land, men i Norge har vi veldig strenge regler på produksjon av mat til mennesker og vi har derfor mye mindre matsmitte enn i andre land.. Skal man være 100% sikker på å IKKE få listeria eller toxo fra salami og spekemat bør man holde seg unna disse matvarene (man kan dog få det fra f.eks upasteuriserte melkeprodukter eller f.eks dårlig vaskete grønnsaker) MEN den reelle sjansen for å få i seg smitte er veeeeeeeeeeldig liten.. Derfor blir det opp til hver og en å gjøre en avveining av risikoen og bestemme seg for om man vil ta sjansen eller ei..... Jeg har personlig valgt å spise salami fra gilde (som har vært fryst - det dreper toxoplasmose bakterier men ikke listeria) og har kost meg med den...... Andre velger annerledes.......
HegeAE Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Vi får hive innpå med nugatti, sjokade og syltetøy. Så kan jo ein garantere at mange gravide for svangerskapsdiabetes til slutt. Eller leve på tørt brød og vatn...... Eller gjere det enkelt. Fryse spekematen sjølv før ein spiser den. Og pass på at ein spiser den før den går ut på dato....
Mia og gullgutten! Skrevet 21. april 2008 #12 Skrevet 21. april 2008 Har selv jobbet ved produksjonsanlegg som produserer spekemat, og vet hvor mye mugg og bakterier det kan være i/på spekepølser,spekeskinke og fenalår... Så dette tar ikke jeg sjangsen på. Industrien tilsetter bakrerier som i utgangspunktet ikke er farlige, men her kan det bli svikt i rutinene(det er mennesklig og feile) eller noe går galt i produksjonsprosessen og andre "farligere" bakterier kan komme til. Når pølsene tørker henger de på rom med optilmal temperatur for at bakteriene skal vokse og kjøttet skal bli speket og godt å spise.. Dette vil si at alt av bakterier og mikroorganiser lever veldig godt. Men selfølgelig man kan spise det hvis en selv er villig for å utsette seg for det, det skjer jo ikke feil hele tiden og noe er helt sikkert trygt å spise. Jeg selv tar ikke sjangsen på å få dårlig samvittighet hvis det skulle gå galt med enten sv.skapet eller babyen min.... En kan jo evt varmebehandle spekematen, ved evt ha det på pizza, da sier de at det skal være trygt å spise.. Men dette er opp til enhver og vurdere hva man vil spise og ikke spise.
trinebeate Skrevet 21. april 2008 #13 Skrevet 21. april 2008 Kjære vene. Det er da vel mye vi kan spise selv om vi kutter ut spekemat og noen få oster. Som verken er tørt brød og vann eller usunne pålegg. Vi kan faktisk spis det meste. Spekemat og fete oster bør jo ikke være noe hverdagskost uansett.
mamarama og lille banan Skrevet 21. april 2008 #14 Skrevet 21. april 2008 salami er også spekemat... det er greit å spise spekemat, men det bør fryses et par dager før du spiser det, og datoen må være grei.
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 21. april 2008 #15 Skrevet 21. april 2008 Jeg skjønner ikke at man skal gidde å diskutere dette om og om igjen, vi blir aldri enige uansett. En hver gravid får gjøre som hun vil, vi er forhåpentligvis voksne og ansvarsbevisste kvinner alle sammen. Rådene på matportalen er ikke REGLER, men RÅD, og de er nok nøye gjennomtenkt og undersøkt før de blir lagt ut. Så da velger jeg å stole på dem, hva andre gjør er meg revnende likegyldig. Mener ikke å være sint, blir bare oppgitt.
babygullz <3 vilde Skrevet 21. april 2008 #16 Skrevet 21. april 2008 På matportalen rådes gravide til å holde seg UNNA spekemat, og salami Er spekemat. Jeg tror ernæringseksperter har en litt mer viss peiling enn jordmor..det er så mange delte meninger om både salami, løk, soft-is og hårfarging osv mellom leger og jordmldre at det er umulig å "stole" på noen av rådene deres. Jeg har valgt å holde meg unna salami til jeg har født, for å være på den helt sikre siden. men tro meg, jeg har så lyst på salami nå at jeg kunne tatt en salami bare for å sleike på den! gleder meg til den dagen fenalår, tørka reinhjerte og polarbrød med SALAMI skal ned å høykant:D
babygullz <3 vilde Skrevet 21. april 2008 #17 Skrevet 21. april 2008 enig at det er mye hysteri ute å går, men man bør ta forhåndsregler, og ikke bare tnke; jeg skal være "tøff" og langifra hysterisk..å "eksperiementere" å risikere babyn pga egens stolthet! Listeria KAN faktisk forekomme i bløtoster selv om melken som er brukt er pasteurisert, det har ingenting å si om meieriet/bruket som produserte osten var lite eller stort? det er jo faktisk helt usaklig! Grunnen til at listeria kan oppstå i disse ostene, er fordi de trives i forholdene til blæøtoster mer enn faste oster. Så brie, gorgonzola, camembert, og andre bløtoster bør inntas ferskest mulig dersom den osten er en så stor nødvendighet Om spekematen er vakuumpakket, fersket mulig osv, hari ngen betydning for bakterien gondii, som gir toksoplasmose. Spekemat er ikke varmebehandlet, dermed blir ikke de små "luftrommene/cystene" i kjøttet punktert, og det er inni disse bakterien trives. Ingen spekemat er derfor trygg, uansett hvor fersk den er, eller hvor hygenisk slakteprosessen har vørt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå