Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Man tar altså utgangspunkt i ligningen ax;2+bx+c=0. (Tallet bak semikolon er en eksponent) Så deler man alle leddene på a og får: x;2+b/a gange x+c/a=0 Så setter man inn leddet for det fullstendige kvadrat og flytter c/a over til andre siden av likhetstegnet: x;2+bx+(b/2a);2=(b/2a);2-c/a Så bruker man første kvadratsetning og trekker sammen det første uttrykket, mens man setter det andre uttrykket på en felles brøkstrek: (x+b/2a);2=b;2-4ac/4a;2 Spørsmålet mitt er: Hvor kommer a'en og fire-tallet over brøkstreken fra? Man kan vel ikke bare begynne å gange med fire sånn helt uten videre? Man må vel gange på begge sider av likhetstegnet i så fall? Uendelig mye takk til Dr. Fritz og andre som gidder å svare.
Dr. Fritz Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Denne blir vanskelig å forklare her med begrensede matematiske symboler tilgjengelig... Vi ser på den nest siste ligninga di, høyresiden av =: (b/2a);2 - c/a Regner vi ut første ledd her, må vi opphøye i andre både teller og nevner. Da får vi b;2/4a;2 - c/a Deretter lager vi fellesnevner for å få alt over en brøkstrek b;2*a/4a;2*a - c*4a;2/a*4a;2 som blir ab;2-4a;2c/4a;3 vi forkorter med a og får b;2-4ac/4a;2 så det så!
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 22. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2008 Tusen takk 6Ymamma :-) Jeg har et par venner av meg som kjenner igjen den fremstillingen av matetimene på videregående. Det må være fantastisk for dem å være ferdige.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 22. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2008 Takk igjen, Fritz. Dette er jo mye mer effektivt enn å gå på forelesning :-)
Dr. Fritz Skrevet 22. april 2008 #7 Skrevet 22. april 2008 Selvsagt er det det. Du sitter med bøkene, jobber og finner problemer. Så får du svar. På forelesning får man bare greie på en hel del man ikke visste det gikk an å lure på. Det du driver med nå er effektiv læring. Tenk om bare elever kunne forstått dette...
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 22. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. april 2008 Det som er med forelesninger er at jeg må sitte å høre på en hel del jeg ikke lurer på før vi kommer til den ene lille tingen jeg er der for. Så har man en times reisetid begge veier i tillegg. Nå har jeg bare vært på en liten håndfull av dem, men jeg syns det er fryktelige passive greier. Jeg må gjøre det selv hvis jeg skal forstå det og huske det.
Dr. Fritz Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Jeg har gjort det på denne måten med excel-innlæring i 9.kl nå. Pøst på med oppgaver, latt elevene forsøke å løse dem. De har jobbet i lag, de har spurt en mengde med lærere. Du verden så flinke de fleste har blitt, men forstår de det selv? Nei, de er bare sinte fordi jeg ikke har lært dem excel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå