Gå til innhold

Potte/doseteting?


Mersa og gutta <3

Anbefalte innlegg

Magnus synes det er kjempe spennende med do nå. Lurte litt på å begynne med potte/do trening....Altså ikke for å få han til å slutte med bleier helt enda, men siden han synes det er spennede kan man jo begynne? Tenkte at han kunne sitte på potte litt om kvelden og på morgenen?

 

Men begynner man med potte eller sånn ekstra dosete ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungene mine har i grunnen vært litt trege med det. De ble ikke bleiefrie før den sommeren de var 4.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke håp om han blir bleiefri før tidligst neste år, men siden han er litt interesert tenkte jeg at vi kan iallefall begynne litt i det små....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er så forskjellige når det gjeller pottetrening. Noe er tørre kjempe tidlig og andre bryr seg liksom ikke.. Ungene mine har bare ikke vist interesse for det, og da har jekke jeg hatt lyst il å presse det på de. Har kommet veldig fort og naturlig når de var klare for det. Syns han det er spennende så er det sikkert bare å prøve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er interessert så er det vel ingenting i veien med å la hen få sitte litt hver dag. Om du setter han på potte når du vet det er tid for en liten lading så kan det jo hende han synes det er litt spennende også!

 

Linea liker ikke sitte på potte eller do. Begynner å gråte og kaver seg unna når jeg prøver å sette henne der. Til sommeren skal Linea få gå ute i hagen og skvette hvis hun vil det. Hun er ikke på langt nær klar over hva som skjer når hun tisser og bæsjer, og det virker som hun skvetter like mye som meg hver gang hun tisser uten bleie på badegulvet... har blitt en del ganger nå i forbindelse med bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han interessert er det jo bare å prøve. Vi har både prøvd potte noen ganger og dosete - uten at det har kommet noe oppi. Potta står på badegulvet og det hender han setter seg ned der selv (med klær), reiser seg opp igjen, henter papir og tørker i vei... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ikke sendt den, så jeg legger den bare inn her. Det ble litt rotete, skal prøve å sende den igjen senere.

 

 

Våte bleier! Når blir barnet mitt tørt?

 

Lyder trener

I takt med papirbleienes inntog går det også minst ett år lenger før barna slutter med bleier her til lands. Gjør dette også at barne er sengevætere lengre enn nødvendig, går de glipp av en viktig læringsperiode som det er vanskelig å ta igjen?

 

Av Barnelege Jon Steen-Johnsen og barne-uroterapeut Ragnhild Dahlgren

 

Hvor lenge må barn ha bleie—om dagen/om natten? Ja der er det veldig variasjon. Vi sammenlikner oss med naboens barn! En av oss erfarte nabogutten på vel 2 år si noe slikt til vår 2-åring:”Mola di er dom hu—som har bleie i buksa di ”Den gangen var det tøybleier; tenk for en jobb det var å vaske! Det var litt om å gjøre å få ungen tørr! Det er enklere nå for tiden. De flotte engansbleiene suger til seg så mye væske at tiss i bleia ikke merkes. Vi lurer på om det blir det derfor brukt bleier lenger enn strengt tatt nødvendig? Tidspunktet for å la barnet sitte på potte er forskjøvet minst 1 år i forhold til tidligere rutiner.

 

Undersøkelser har vist at tørrhet på dagtid i gjennomsnitt skjer minst 1 år seinere nå enn hvordan det var for 40-50 år siden. Før 1940 var 61% dagtørre ved 1,5 års alder, i 1970 var tallet 22%! Fra 1960-70 åra ble pottetrening stemplet som dårlig pedagogikk og uheldig for barna hvis de protesterte. Barna kunne blant annet få forstoppelse. Siden har råd til foreldre vært at de skal la barnet styre saken, inntil kroppen er moden til å kontrollere tissing. Nyere forskning støtter ikke de synspunkter som ble rådende da.

 

Utvikling av blærekontroll

Oppfatningen i 1960 åra var at tømning av urinblæra var en refleks som gravis modnet seg til å kunne kontrolleres ettersom blærekapasiteten fordobblet seg fra 2 til 4,5 år. Man mente at kontroll over tømmingen ikke var påvirkelig av trening, at det var reflekser som styrte, at barnet ikke kunne bestemme selv. Derfor kunne man bare vente til barnet av seg selv ble tørr! Med moderne bleier har jo dette vært akseptabelt, men dyrt.

 

Fra 1990 åra viste undersøkelser at hjernen allerede i første leveår i noen grad kan styre tømming av blæra. Barnet våkner før det skal tisse, det merker at det skal tisse og kan på forskjellig måte vise dette. Ved vår oppmerksomhet på barnets reaksjon kan vi fange opp muligheten til å holde barnet fram eller sitte på potte. Det kan bli en bevissgjøring (=” trening”) i å få kontroll over tømmeprosessen. Det skjer en modning av nervebanene som styrer refleksen, slik at trening blir lettere når barnet blir eldre. Men blir barnet vant med å la tissen gå i bleia, kan den beste tiden for å oppnå kontroll være forspilt, viser nyere forskning!

 

Når er det nå vanlig med dagtørrhet ?

En større undersøkelse fra år 2000 viser i gjennomsnitt dagtørrhet hos

38% ved 2,5 års alder

55% ved 3 års alder

93% ved 4 års alder

mens det i et tidligere materialer fra 1960-1970 årene var 80% dagtørrhet ved 2,5 års alder

 

Når er det vanlig med natt-tørrhet?

Den samme undersøkelsen forteller om natt-tørrhet hos

25% ved 3 års alder

68% ved 4 års alder

83% ved 5 års alder

 

Pottetrening—mange syn på saken!

Før tiden med moderne travelhet og gode engangsbleier begynte mange å sette barnet på potte eller pottestol når barnet kunne sitte støtt. Tidlig tørrhet lyktes ofte. I mange år har det vært toneangivende at barnet ble tørt når det er ”modent” til det, og at blærekontroll ikke kan påvirkes av trening. Slår du opp på internett om pottetrening får du 646000 treff, og mange varierende syn på hva som er ” riktig”. Mange anbefaler at du fra 1 1/2 års alder kan prøve å jobbe med ”tørrtrening”.

 

Kan vi påvirke prosessen?

Det er nå kommet markerte syn på at det er mulig å få barna tørre tidligere enn det som skjer i våre land i dag. Det er funnet at det ikke tar lengre tid for de yngre barna å bli tørre ved trening enn de eldre. Utrolig nok fant en forsker i 1977 at 10 av 16 afrikanske barn ble tørre i 5 måneders alder når mor satte barna i tisse-posisjon etter søvn og spising. Det er neppe noen grunn til å supertrene tidlig.

 

En del forutsetninger må være tilstede hvis vi skal påvirke prosesseen:

-Fysisk modenhet

-Interesse hos barnet

-Støtte fra voksne

-Tid til rutiner

 

Foreldres forventninger-”Mange veier til Rom”

I vår kultur er det etter hvert blitt akseptabelt med sen tørrhet, vi har også muligheten til bruk av svært effektive bleier. Slik er det ikke i mange utviklingsland. Nå barnet f.eks bæres på mors rygg, vil hun merke når barnet reagerer annerledes og skal tisse. Hun kan ta det ned og kontrollere tissing der og da. Hos oss er familiestrukturen slik at dagliglivet både for mor/ far og søsken er travel. Det er ikke enkelt å få til rolige dagligrytmer med å sitte på potta. I barnehagen vil det neppe være mulig å sette en drøss med småbarn på potte—som et ledd i trening. Vi bruker derfor bleie lenge, og lengre enn det som hadde vært nødvendig hvis forholdene var lagt tilrette. Litt fascinerende er det å tenke på at gutten eller jenta kunne blitt tørr et år tidligere, foreldrene spart masse penger på bleier og redusert søppelberget med 1500-2000 bleier i året ?

 

Tidlig tørr – er det mulig at det hindrer andre problemer?

Det er ikke få barn som væter seg på dagtid og enda oftere om natten, langt utover det vanlige tidspunkt for å bli tørre. Noen av disse barna har utviklet en uheldig blærefunksjon som er medvirkende til at de er dag- eller nattvætere. Det kan se ut til at denne utviklingen kan ha sammenheng med sen ”blæretrening”. Det finnes også andre årsaker til dette problemet.

 

Ny rytme for dem som velger å være hjemme med barnet?

Det er noen foreldre –særlig mødre—som velger å være hjemme hos barna de første 2-3 årene og får bedre mulighet til dette via kontantstøtten. For denne gruppa kan det være av interesse å vite at barnet kanskje kan bli tørt og slippe bleie på dagtid ved noen tiltak som skissert nedenfor :

 

Svenske råd om pottetrening av friske barn

Uroterapeuter er helsearbeidere som er spesialutdannet til å gi råd om urin og avføringsproblemer. Barne-uroterapeut Anna Lena Hellstrøm fra Sverige har gjort forskning om barns blæretømning.

For 3 år siden presenterte hun og medarbeidere med bakgrunn i de fakta som er beskrevet ovenfor et oppdatert råd for pottetrening som det kan være av interesse å vite om for mange småbarnsforeldre.

- Introduser potten ved ca. 1,5 års alder, snakk om hva den skal brukes til.

- Gør dette i en rolig, avslappet periode for familien.

- La barnet i perioder gå uten bleie hjemme.

- Den beste sjanse for at barnet får til noe på potten er like etter måltid eller søvn.

- Ta av bleien såsnart barnet har våknet, for å unngå at natturinen tisses i bleien.

- Det er trolig lettest å sitte ved tissing, også for gutter

- Foreldre og eldre søsken er forbilder, utnytt babyens lyst til å herme og leke !

- Å potte-trene må være moro !

 

Du finner forøvrig mange gode veiledninger på nettsteder, her er en av dem- artikkel av Aina Johnsen: Artikkel om pottetrening

Lykke til med potte-trening hvis forholdene ligger tilrette for det hos deg!

Litteratur: Hellstrøm AL et al: Lákartidningen nr 28-29,2001,98,3216-19

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Loppelil! Fikk den på mail også nå :-)

 

Sessa: Det var sånn jeg ble tørr da jeg var 2 år, de hadde potte ute og, og hver gang jeg hadde tisset eller bæsjet på plenen så løp jeg bort på potten og satt litt hihi Knekte koden med å sette meg ned før det kom noe i løpet av sommer mnd :-)

 

Thomas og meg: Da har han jo skjønt noe da. Tenkte det var like greit å la han begynne å leke seg til det først som sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...