Gå til innhold

Hvor ofte skal man til lege/jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på førstgangskontroll hos fastlegen min i begynnelsen av uke 8. Han sa til meg at jeg ikke skulle til han igjen før uke 28. Det synes jeg hørtes lenge ut. Dessuten fikk jeg time til ultralyd i uke 14. Skal jeg ikke på noen kontroller mellom uke 8 - 14? Er ikke det litt lenge å gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mann går til jm/lege en gang i mnd. Jeg går bare til jm. Jeg skal på ul i juni, da er jeg18-19 uker på vei.. Synes du skal bestille time hos jm...

Skrevet

Du kan velge hvor du vil ha kontrollene dine, jordmor eller lege. Jeg har ikke vært til jordmor ennå, bare snakket med en på telefonen. Det virker som om jordmødre har bedre tid enn leger, min erfaring med leger er at de knapt har tid til å se på meg fordi de må skrive journalen på samme tid som de snakker med meg. Jeg kan ikke fordra at de ikke en gang har tid til å se meg i øynene når de snakker!

Finn ut hvilken helsestasjon du sokner til i din kommune, og ring fortest mulig for å få en samtale. Her hvor jeg bor (Trondheim) blir det fort fullt, så legen fikk meg til å ringe allerede i uke 6. Jeg var den første i mitt "fødekull" som ringte =P

Skrevet

Jeg var hos jordmor på første kontroll, hun anbefalte at jeg tok minst en sjekk hos lege, men at jeg deretter kunne velge.. Var hos jm i uke åtte og hun satte opp time hos lege tre uker etter det, og en time hos henne igjen fire uker etter jeg har vært hos legen. Så er det jo ul i jun/juli. Det syns jeg er passe i allefall.. Snakk med lege/jm om hva du ønsker. Hos oss virket det som om man kunne velge litt hvor ofte man ville, alt ettersom hva man følte men trengte selv! Og det var jo selvfølgelig bare og ringe hvis man lurte på noe.. Jeg likte jm så jeg kommer nok til og gå hos henne på resten av kontrollene :)

Syns det var lenge til hvis du ikke har noen lege/jm kontroll mellom uke 8 og 28 jeg. Ul er vel vanligvis et helt annet sted, med andre folk!? Det er det i allefall her, og det kan jo hende du har masse spm og ting du lurer på som du vil ta med "en fast en" før uke 28!? Ring og forhør deg med jm/lege :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg er andregangsfødende, og var til lege i uke 12. Skal på ul i uke 19 også jordmor i uke 22. Etter det er det en gang pr mnd, går annahver gang til lege/jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...