Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir vurdert igangsetting fortløpende i mitt tilfelle om dagen. Jeg har (foreløpig) en svak svangerskapsforgiftning og blodtrykket mitt stiger stadig. (140/105 nå) Har også hatt rier som har stoppet opp til og fra i litt over en uke nå. Jeg er i uke 37, og har to cm åpning, men det virker som ting ikke vil sette helt i gang av seg selv enda. Nå har jeg lest og hørt mye om komplikasjoner ved igangsetting. Har dere som har født før noen erfaringer med dette? Er det vanlig at ting ender i haste ks ved igangsetting?Og er det eventuellt lettere om man er moden og har begynt å åpne seg på egenhånd?

Er 1.gangs og veldig takknemelig for svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt svangerskapsforgiftning i begge mine foregående svangerskap (er i uke 40 nå med nr. 3 uten symptomer :-)) og er blitt satt i gang med begge 2. Førstemann kom ca 4 uker før termin og da var livmortappen umoden og måtte kures før de kunne sette drypp. Fra vannet ble tatt og dryppet ble satt tok det ca 5 timer før barnet var ute.

Med nr. 2 kom symptomene rett før termin og jeg hadde da 3 cm åpning. Vannet ble tatt og jeg ble satt på drypp. 4 timer etterpå var barnet ute.

Begge fødslene var uproblematiske. Jeg har hørt at fødslene kan være noe mer intense når de blir satt i gang, men siden jeg er blitt satt i gang 2 ganger så vet jeg ikke om det er riktig. Vondt vil jeg tro man kjenner uansett. Med førstemann ble det satt epidural på meg siden barnet var stresset. Jeg tror det er ganske vanlig å få epidural når man har svangerskapsforgiftning.

Lykke til!

Skrevet

Jeg ble satt igang forrige gang, først prøvde de med vannballong og lot meg vente litt, fikk faktisk ikke modningstabelett av en eller annen grunn, men jeg var visst ikke veldig moden - til slutt ble det drypp og da gikk det kjempefort med åpning til 9cm - bare noen få timer - og da skrudde babyen seg fast i bekkenet feil veg og det endte med hastesnitt. Jeg har lest om begge deler ved igangsetting her - mange som ikke ender i KS og noen som gjør det - tror det har en del å si om du er moden eller ikke for hvor fort ting går. Det er vel når ting går for fort at det er større risiko fo ks tror jeg.

Når det er sagt så gikk det helt fint med det snittet - baby ble ikke stresset og ikke jeg heller, det var bare å konstatere dessvderre at baby satt fast feil vei og så var det et kontrollert snitt, ikke akutt, og pappaen fikk være med inn og det gikk helt fint - så om det skulle skje, behøver du ikke grue deg for det, men håper for din del at du får en vanlig fødsel - føler at det mangler liksom...:)

Skrevet

Har hørt litt av hvert om igangsetting, men med meg gikk det kjempefint, fikk kun en modningspille om morgenen (da var jeg totalt umoden), begynte å få rier om ettermiddagen og barnet var ute før tolv om kvelden. Intenst men gikk veldig fint. Jeg presset i 45 min, så noe særlig lenger hadde jeg vel ikke fått lov til å holde på før de hadde tatt KS, men ut kom han i hvert fall :-) Lykke til!

Skrevet

Lucky3:)

Hvor lang tid gikk det fra du fikk ballongen til du ble satt på drypp?? Falt den ut eller?? Jeg skal få det i morgen, men legen sa det kunne ta tid.

Skrevet

Hei, jeg fikk ballong den ene dagen og skulle ha den der til neste dag - i løpet av natta kom det masse tak i magen, og jeg lå og gledet meg til det skulle bli vondere, men det ga seg helt i stedet på morgenkvisten og ballongen datt ut før jeg dro på ny sjekk på sykehuset på formiddagen. Ingen flere tegn til fødsel da. Da fikk jeg ikke noe annet, men det var midt i påska og det var full fart der så de overtalte meg faktisk til å se det an litt til iallefall til neste dag, men kanskje til over påska - men ingenting skjedde til neste dag og da dro jeg tilbake og sa at nå orker jeg ikke vente lenger - var sliten og lei og da avtalte vi at dagen etter skulle jeg bli satt i gang med drypp hvis det ikke kom noe mer rier - da var jeg 16 dager over termin. Babyen var stor og fin når den kom - over 4,2 kg så det var ingen grunn til ikke å få den ut - men det kan bli veldig intenst på drypp så hvis du slipper det så er det sikkert det beste. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar:). Håper det går fortere for meg. Veldig motivert for å få henne ut:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...