Ranveig R Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Har ei veninne som ligg på klinikken no, 24 1/2 veker på veg (på torsdag blei babyen estimert til å vere litt under 700g). Dei har jobba i nokre dagar for å stoppe fødselen, men i dag tidleg sa legane at dei ville klare å holde h*n inne i maks to døgn til. Har ikkje høyrd frå veninna mi sidan i føremiddag, så eg er redd babyen er fødd no. Dersom h*n overlever fødselen, kva sjansar har h*n? Har lest ein del på nett, men eg er visst ikkje så flink til å finne informasjon. Nokon med erfaring?
giggsi Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Jeg har ei jente født i uke 27.Hun veide 630 gr.Nå erhun 6 mnd og 5 kg.Alt går bra med henne.Men det er ikke godt å si hvordan tilstanden til venninna di sin baby er .Jeg kjenner barn født i uke 25 som har klart seg bra.
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Har ingen personlig erfaring med så tidlig fødsel, men ingen skal stikke under en stol at det er en litt vanskelig start på livet. Så lenge man er på sykehus, og under behandling, er det store sjanser for at barnet vil overleve. Men at man vil oppleve både opp- og nedturer de første ukene. Premature er ofte utsatt for senskader pga tidlig fødsel, f.eks astma, adferdsproblem, konsentrasjonsproblem, ad/hd, epilepsi, cerebral parese. Altså premature kan få, og en større andel av premature enn fullbårne babyer, får disse senskadene. Men de aller fleste vil vokse seg sunne, friske flotte barn. Utover dette er et gjennomgangstema her på prematurdebatten matproblem. Mange blir småspiste, får problemer med biter, og bruker lang tid til å utvikle magen. Mange får også problemer i forhold til amming, da babyene er svake og lite sugevillige. Babyen vil få sonde de første ukene (månedene), en slange som de får morsmelk igjennom, mens mamma forhåpentligvis pumper. Et annet tema er motorikk. Alle premature har krav på bl.a oppfølging i fysioterapi etc, men mange kommuner tilbyr ikke dette uten at vi maser. Premature vil ofte henge litt etter, og fysioterapi kan være en god hjelp til å få en bedre utvikling. Håper alt vil gå bra med din venninne, og at vi er her om det skulle være noen spørsmål
Ranveig R Skrevet 21. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2008 Takk for svar. Babyen er heldigvis ikkje fødd enno, har holdt seg inne 1 1/2 døgn etter legane gav dei max 2 døgn, så vi håpar dei tar feil. Men ungen vil uansett bli veldig prematur. Fullgåtte 25 veker virkar veldig langt unna (torsdag)... Og så eit anna spørsmål: Når babyen er fødd så tidleg, vil den tilbringe lang til i kuvøse, ikkje sant? Kva har dei på seg då? Antar det er for mykje slangar og ledningar til at dei har tøy på seg? Har dei berre bleie då? Hue? Sokkar? Kor stort hovud har ein baby på ca 700g? Har det noko for seg å strikke ei lita hue til h*n?
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Godt for hver time den får ligge i magen :-D Det blir nok noen uker i kuvøse ja. Vanligvis tar de babyene ut av kuvøsen rundt uke 34 +/- Det er på den tiden babyen klarer å varmeregulere seg selv noe mer, og har fått litt fett på kroppen. Mini her i huset lå i kuvøse i nesten en måned, og ble deretter lagt på vannseng. Ser ut som vanlig sykehusseng, men med varmemadrass. Vanligvis blir man utskrevet fra sykehuset rundt uke 37. De har ikke noe tøy de første ukene. Unntaket er som oftest ei lita lue, som de har på sykehuset. Har også sett noen bittesmå med små sokker og votter. Bleie har de på selvsagt. Vi fikk hjemmestrikket lita lue mens vi var på sykehuset, og det var kjempestas. Kosleig å kunne bruke noe eget, selv om vi ikke tok det i bruk før etter at hun kom ut av kuvøsen. Da begynte vi også med en liten body, sokker og lue da. Vet ikke helt hvor stort hodet er til en så liten baby, men mini her i huset var 29 cm rundt hodet, i uke 30. Så hadde jeg vært din venninne, ville jeg satt stor pris på strikket lue og sokker til en liten baby, men såpass stor at "krisen" er litt over.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #6 Skrevet 21. april 2008 Det er inviduelt kor lenge de er i kuvøse, noen holder tidlig på kroppstemperatur og kan komme ut i vanlig seng, andre må ligge lenger. noen steder har de varmeseng, andre steder ikke. i en kuvøse har de ikke klær på, de får gjerne lue, sokker og teppe å ha på. som oftest er vel bare sokker og lue i bruk. hodet på en baby på ca 700 gram kan vel variere. mi var 460 gram og hadde hodeomrets 16 cm. Lue kan du strikke ja
Ranveig R Skrevet 21. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2008 Takk for svar begge to. Då setter eg i gang å strikke. Høyrde nokon snakka om å legge tøyet i fryseboksen ei stund før ein overleverer pakken, er vel for å ta knekken på bakterier eller? Kor lenge må det ligge i frysen? Det er ein heilt ny verden for meg dette... Så mykje som kan gå gale, så mykje som kan vere livsfarleg for ein prematur men som knapt hadde skapt eit nys hos ein fullbåren... Og så alle solskinnshistoriene om dei det har gått bra med...
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #8 Skrevet 21. april 2008 sykehuset har fryser, de fryser det ned i 24 timer
Alba44 Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Ranveig R: vil bare si til deg at du er ei flott venninnne!! Ditt engasjement og din omtanke for din venns situasjon er rørende. Krysser fingrene for at alt går bra med den lille!!
mupert Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Hei! Min sønn er født i uke 25+ 6, han veide 730g og hode var 25cm. Lå lenge i kuvøse. Pga cpap var det vanskelig for min sønn å ha lue på pga av cpapen trengte egen lue. Men et lite teppe er en fin ting å få. Min sønn er nå snart 1 år, og alt går fint med han. Håper det går bra med din venninne og hennes baby.
Prøvigjen Skrevet 23. april 2008 #11 Skrevet 23. april 2008 Hei. Jeg var gravid med tvillinger for et år siden. I uke 23+5 døde ene tvillingen i magen, og den andre var frisk og rask fikk vi beskjed om. Visste også at fødselen kunne starte når som helst, og at hver time og dag ville telle. Det gjorde det!! Jenta vår ble født i uke 25+6, var 900 gram og 32,5 cm lang. Vi fikk beskjed om at hun var sterk og kunne puste selv etc.., men jeg kan love deg at virkeligheten innhentet oss fort. Hun fikk probl med ductus og ble "hjerteoperert" etter 12 dager, hun fikk hjerneblødning gr 4, hun fikk infeksjon (var sikker på hun skulle dø fra oss da), hun lå med c-pap i 3 mnd, hun stoppet å puste mellom 50-100 ganger på 3 mnd. Vi var på sykehus i 4 mnd før utskrivelsen..dro hjem med sonde og store spiseproblemer, fikk operert inn peg da hun var 7 mnd fordi hun ikke spiste noenting selv!! Dette er en opplevelse INGEN kan forestille seg før de har opplevd det selv!!! ....................>Disse komplikasjonene er dessverre HELT normale for de som er født så tidlig...Det er ALDRI plankekjøring - for de som tror det...=( MEN utrolig nok, i vårt tilfelle, hvor spådommene så som værst ut (!!!), så er vår jente i dag 13 mnd (9 1/2 mnd korrigert). Hun er verdens mest blide, fornøyde og tilfredse unge. Hun spiser ALT, sover hele natta. Hun kryper som en rakett, leker i timesvis med seg selv, har såvidt begynt å sette seg opp, og ønsker seg enda lenger opp (langs bord og sofa o.l.). SÅ det ser ikke ut til at noen av disse tingene hun har vært gjennom har påvirket henne så langt. MEN vi vet selvsagt at senskader vil være et tema, og at vi må følge henne nøye framover. Fysioterapeuten sier hun ikke trenger annet enn "kontroll" i ny og ne, og , ja....dette har gått over alle forventinger - så det viser seg at disse små "heltene" er utrolig sterke!!! Likevel - din venninne og hennes baby har en veldig tøff tid foran seg!!!LAAANG tid på sykehus, mange komplikasjoner underveis, pustestopp, hjerneblødning m.m. er helt vanlig. Hun vil trenge ALL støtte fra sine nærmeste, så du må være en utrolig flott venninne å ha! Vær der for henne, støtt henne, trøst henne og gi henne pågangsmot. Og husk (!!) å gratulere henne med barnet sitt! Det er viktig! Babyen vil ikke trenge klær på laaang tid, men tepper, bamser, kort o.l. betyr mye for nybakte foreldre=)=) Vil gjerne vite hvordan det går med henne og om fødselen.
Ranveig R Skrevet 24. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 24. april 2008 Babyen vart fødd i dag, 25+0. 800g. Alt ser foreløpig bra ut.
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 25. april 2008 #13 Skrevet 25. april 2008 Håper alt går bra med babyen! De er ganske sterke, selv om de er små
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2008 #14 Skrevet 2. mai 2008 Har akkurat begynt å våge å lese litt om andres erfaringer med premature og da fant jeg plutselig dette innlegget. Vil bare si tusen takk til Ranveig R for all omtanke - den har vært veldig viktig for oss ) Takk også til dere andre for at dere bryr dere og har svart ) Det går etter forholdene relativt bra, men akkrurat nå er jeg bekymret og skremt ettersom lillevennen snart skal opereres for ductus. Legene beroliger oss med at det er en vanlig og enkel operasjon så vi krysser det vi har for at det går bra. Ellers så har lillevennen lagt en dag på respirator og deretter nesten en uke på CPAP (mye med lav oksigenmentning). Litt under en uke etter at lillevennen ble født så begynte han å plages med pustestopp og lavt oksigennivå i blodet noe de menter kan skylles både ductusen og det at han er sliten etter en uke med pusting. Han har derfor lagt et døgn i respirator igjen. Han har også hatt avføring, så tarmene ser ut til å virke. Vektebunnen er nådd og har er ikke langt fra fødselsvekten på 800 gram. Det er en vanskelig tid for oss dette med mye bekymringer og uvisshet så det er flott å se at så mange bryr seg )
mupert Skrevet 2. mai 2008 #15 Skrevet 2. mai 2008 Hei! Så bra at det går fint med barnet ditt. Jeg fødte en sønn for et år siden i uke 25+6. Han ble operert for ductus 10 dager etter han ble født, rett før operasjonen trengte han også mer oksygen. Det er veldig vanlig at de aller minste må operere ductus, men de som opererer er utrolig flinke til det. Hvilket sykehus ligger du på? Mener jeg kan huske at opersjonen tar kun kort tid, og barnet får det bedre etterpå. Så flott at han har hatt avføring, og han har jo en fin vekt. Det er en tøff tid, men viktig at dere prater mye med hverandre. Snakk mye om hvordan dere har det, det hjapl ihvertfall for oss.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2008 #16 Skrevet 11. mai 2008 Hei Nå er operasjonen vell overstått. Hjertet fikk det bedre, men han var vanskelig å få av respirator igjen etterpå. Heldigvis gikk det etter en steoridekur. Nå er han tilbake på CPAP og den eneste næringen han får nå er morsmelk. Han har noen pustestopp, men de betegner det som vanlig i den alderen. Han har nå akkurat passert fødselsvekten. Krysser fingrene for at det fortsetter å gå bra og at han sakte, men sikkert vokser seg stor og sterk )
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 12. mai 2008 #17 Skrevet 12. mai 2008 Så godt å høre at alt går bra!!! ) Pustestopp er helt vanlig når de er så små, sønnen min hadde det hele tiden, og når han ble eldre fikk han noen værre, der han måtte bagges og mye styr ( Men i dag er han en rask og kvikk gutt som gikk sine første 2 skritt rett før termin bursdag ) Han ble født i uke 26+5 og 990gr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå