Ranveig R Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Har ei veninne som ligg på klinikken no, 24 1/2 veker på veg. Dei har jobba i nokre dagar for å stoppe fødselen, men i dag tidleg sa legane at dei ville klare å holde h*n inne i maks to døgn til. Har ikkje høyrd frå veninna mi sidan i føremiddag, så eg er redd babyen er fødd no. Dersom h*n overlever fødselen, kva sjansar har h*n? Har lest ein del på nett, men eg er visst ikkje så flink til å finne informasjon. Nokon med erfaring?
Patetica fåkksi Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Hei, dattera mi var på en avdeling med premature babyer (hun var der av en annen grunn) og der var det ei jente som ble født i uke 23, da veide hun litt over 780 gram, og da vi var på den avdelinga hadde hun blitt flere måneder gammel og klarte seg fint. De fleste på den avdelinga hadde blitt født mellom uke 28 og 34 da. En i familien min i England ble født i uke 22 og hun er nå over 20 år gammel og er helt fin... ..men det finnes noen sånne historier og også veldig mange triste, da sjansen for at alt går bra er ganske liten, desverre-- babyen kan også overleve, men med problemer resten av livet. Det du hvertfall må belage deg på er at babyen må være på sykehuset i en del måneder, her i Spania slipper ingen under 2 kg. ut, kanskje det er annerledes i Norge. Støtt venninna du så godt du kan, det er desverre ikke noe annet som kan gjøres. Masse lykke til!!
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Fødte en gutt i uke 23+6, desverre døde han kort tid etter fødselen, i mitt andre svangerskap var jeg sengeliggende fra uke 22 på sykehuset. Inne på prematurdebatten her inne kan du stille samme spørsmål som du skrev her, alle der inne er fantastiske, og de tar seg tid til å dele sine erfaringer. Hvis du også "blar" litt bakover i sidene vil du nok finne mange svar i andres erfaringer og historier. Da venninnen din er på sykehuset og barnet får den hjelpen h'n trenger umiddebart, har h'n bedre sjanser (slik som i venninne din sitt tilfelle). Om hun har fått lungemodningsprøyter er det også ofte til stor hjelp. Det finnes en prosenttabell et sted på nett som viser statstikk over hvor ofte det faktisk går bra med barnet i hver uke fra 23 og oppover. Har litt dårlig tid nå men skal prøve å finne den i morgen (mulig du får den inne på prematurdebatten også). Håper at det går bra med det lille undret til venninnen din!
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Vil bare rette på en ting hun over sa, prosenten er faktisk på venninne din sin side, overlevelses sjansene er over 66 prosent i uke 24 mener jeg og huske.) Og med tanke på sen-skader er det medregent hørsel skader og konsentrasjonsvansker, noe jeg vil si ikke er verdens undergang. Får bare håpe på det beste for den lille, med tanke på sykehusoppholdet pleier de å bli til rundt termin-tider. Tiden fremover vil nok være utrolig tøff hvis den lille kommer nå, men forhåpentligvis vil det likevel gå bra!
~Maja Mor~ Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Huff, det er skummelt når de blir født så tidlig. Men de er jo så flinke også da, håper virkelig at det går bra med dem. Si i fra når du vet mer da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå