willen sie eine ku zu milchen? Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Fikk tilbakemld på blodprøvene i posten i går.Normalen for jern ligger mellom 13 og 150, min ligger på 5.. Var notert nederst på arket at jeg måtte få i meg jern fortløpende! Lurer da på om jeg må kontakte legen for å høre hvor mye tilskudd jeg må ta? leste på lommelegen.no at det er farlig med for mye jern. noen her som tar tabletter for dette i samråd fra legen, eller tar dere de på eget initiativ? rykte tilsier at det er lett for å få hemorider og div ved å ta slike tabletter.. erfaringer på dette?
lillespiren2:) Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Hei Jeg har selv hatt jernmangel, og fikk etter nøye oppfølging av legen en eksakt dose å forholde meg til når det gjalt jerntabletter. For det er et tilskudd som ikke må overskrides. Så egentlig er d litt rart at ikke legen din har tatt kontakt med deg, for høyt inntak av jern kan føre til at blodet blir for tynt. Men det er jo enkelte matvarer du kan passe på å få i deg da, f eks så er jo brokkoli en super jernkilde + leverpostei som pålegg. Ville uansett ha snakket med legen min hvis jeg var deg, synes d er rart de bare sender deg et brev angående jernmangel. Litt dårlig oppfølging spør du meg.
Gjest Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Hei hei! Jeg har også hatt litt for lav blodprosent og Ferritin (jernlager) på 5. Begynte å ta jern for tre uker siden, og føler det faktisk har hjulpet litt, orker litt mer nå. Det finnes mange forskjellige jern-preparater på apoteket, og noen på i dagligvarehandelen. Hemofer og Floradix har de f.eks på eurospar, men disse gir ikke like mye jern som jerntabletter fra apoteket. I følge felleskatalogen er doseringen Ferro-Retard 1 tablett morgen og kveld eller Ferromax 2-3 tabl daglig. Jeg bruker ferromax. For at tarmen skal ta opp mest mulig av jernet bør man ta tablettene utenom ordinære måltider, gjerne sammen med C-vitamin eller appelsinjuice. Jerntabletter gjør at avføringen blir svartere. Og noen får forstoppelse, andre diare. Hvis det blir et problem kan man begynne å ta jerntabl. sammen med måltider, da blir det litt bedre. Hvis forstoppelse kan man også bruke f.eks Laktulose eller annet mykgjørende middel (fra apotek).
sommerfugl i magen ;) Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Hei! Begynte å ta jerntabletter i 1. trimester, og tar det fortsatt. Jeg hadde også ganske tomme jernlagre, og disse må fylles opp. Når legen har gitt beskjed om at du må ta jerntilskudd, kan du bare gå på apoteket og få råd der. Det fins forskjellige typer tabletter som er veldig konsentrte og fyller jernlagrene. Dersom du bare hadde ønsket å ta jerntilskudd på eget initiativ, finnes det en mikstur som er litt mildere. Dette vet de på apoteket. Den største ulempen med jerntablettene, er at de er ganske harde mot magen Jeg begynte først med en tablett som heter Duroferon, og den var helt grusom!!! Selv om jeg bare tok 1 tabl daglig. Ble veldig uvel og fikk treg mage. Gikk på apoteket igjen, og fikk denne gangen noen tabletter som heter Ferromax, det er litt mindre dose. Hun på apoteket foreslo at jeg skulle prøve med 1 tabl annenhver dag for å se hvordan magen reagerte. Dette gjorde jeg et par mnd, men nå tar jeg 1 hver dag, og det går fint. (Dette er også mindre enn anbefalt dose, men det skader jo ikke så lenge jeg ikke tar MER enn anbefalt) Mitt råd er å spørre litt på apoteket, og så prøve deg litt fram selv hvor mye du tåler. Bedre å få i seg litt og litt, enn å kjøre på og så måtte slutte.... Ellers gode tips for å unngå treg mage; drikk mye vann, spis mye frukt og grønt, grovt brød ++ Magen min fungerer fint nå, har heldigvis ikke hatt problemer med hemorider, men det er ikke utenkelig at jerntabl kan frambringe det.. Men som sagt; kostholdet ellers kan gjøre susen på en treg mage Håper dette ga litt svar, ble visst litt langt... Hilsen en "erfaren" jernpille-bruker
willen sie eine ku zu milchen? Skrevet 20. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2008 Tusen takk for svarene!! veldig opplysende:) Håper jerntilskudd kan gi meg litt mere overskudd.. sitter og forbereder muntlig eksamen, men motivasjonen er ikke så mye å skryte av nettopp fordi jeg er så trøtt og sliten hele tiden.. i tillegg har jeg innimellom fått "anfall" der jeg kaldsvetter, blir kvalm, svimmel og føler jeg skal besvime.. kan detta ha sammenheng med min mangel på jern? stod også i brevet jeg fikk at jeg har lavt stoffskifte.. -så kanskje jeg burde kontakte legen uansett:)
sommerfugl i magen ;) Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Jeg opplevde også et par tilfeller å bli kvalm, svimmel, kaldsvette... Tror nok det har med jernmangelen å gjøre ja!! Ang stoffskifte har jeg ikke peiling, men man blir vel slapp og uopplagt av det også... Sikkert lurt å høre med legen. Lykke til =)
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Jeg fikk beskjed av legen å ta 2-3 jerntabletter i døgnet, det stod i brevet jeg fikk i posten da jeg hadde vert og testet sist. På kontrollen sa han at det spilte ingen rolle hvilken type jerntabletter jeg tok... hmm, så jeg tar iallefall 2 hemjern hver dag.. Ingen hemorider, eller hard mage eller noe. Sist svangerskap brukte jeg hemofer og var kjempedårlig i magen, men har sluppet unna denne gangen heldigvis.
willen sie eine ku zu milchen? Skrevet 20. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2008 Tusen takk:)
anneas Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Har blitt fortalt av lege og jordmor at man skal være forsiktig, og ikke ta for mye jern heller. Jeg har kjøpt hemjern på apoteket som jeg nå for tiden tar 2 stk av hver morgen. I første trimester tok jeg kun 1 om dagen, men har nå gått opp til 2. Nå er jeg kanskje heldig/uheldig, men jeg kjenner en antydning av hodeverk, eller at jeg snyter blod når jeg får for lite jern. Dette forteller meg at jeg så absolutt trenger det. Må huske at du nå skal produsere blod til 2 personer, og derfor trenger det så sårt. Men de sjekker blodprosenten din hos jordmor, og har jeg hatt for lite, har jeg blitt anbefalt å ta dette av henne. Derfor tar jeg også 2 stk idag, istedenfor 1 som jeg gjorde...
willen sie eine ku zu milchen? Skrevet 20. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2008 Skal til jm på onsdag.. kanskje bare avvente til da og høre hva hun sier..- i og med at man skal være litt forsiktig! Setter veldig stor på svarene jeg får!
Simbasa Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Jeg har også fått beskjed om å ta jerntabletter. Legen sa jeg skulle ta en ferromax hver dag. Disse ble jeg dårlig av, og spurte om jeg kunne bytte til et annet merke (hemofer). Legen sa nei, siden disse var som drops å regne i forhold til ferromax. Så jeg fortsatte på disse tablettene helt til jeg var hos jordmor. Hun var uenig med legen, og mente at jeg heller skulle ta to-tre hemofer hver dag. Hun mente det var mye forskning som tydet på at kroppen lettere tok opp jernet fra mildere jerntabletter enn de sterke. Så siden jeg var lei av å bli dårlig hver kveld/natt av ferromax, gjorde jeg som jordmora sa. Det rare er at både hb-nivå og ferritinnivå har blitt høyere etter at jeg byttet merke, mens jeg fortsatte å gå nedover med ferromax.
Gjest Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 Du har jo fått påvist for lavt jernlager, det betyr at du trenger jern. Det har lite å si hvilken jerntablett du begynner med. (Men ville anbefalt apotek - jern (ikke Hemofer) så fremt du tåler det). Alt dette om å være forsiktig, ikke ta for mye jern osv gjelder de som har fulle jernlagre fra før. Du kan trygt begynne å ta jern, nå og så snakke med jordmor/lege ved neste kontroll. Det kan bli tøft for magen å starte med tre ferromax om dagen, men om du tar en -to hver dag en stund, så får du kjent på kroppen om du tåler tablettene osv . Så har du et bedre grunnlag for å diskutere med legen.
3jenter Skrevet 20. april 2008 #13 Skrevet 20. april 2008 Fikk brev fra legen etter blodprøve for en uke siden hvor det sto jeg hadde veldig lavt jerninnhold i blodet og at de annbefalte meg å begynne med jern tabletter umiddelbart. Der sto det at jeg burde ta en hver morgen og helst kveld, frem til neste konsultasjon. Tror ikke det er så farlig å ta litt jern i en kort periode, det skal litt til for å få for høyt visst man følger dags dosen når man har så lav prosent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå