*nr4isommer* Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 noen som har født eller planlegger å føde på voss istede for KK i Bergen??? Jeg har hørt at voss er mye flinkere enn på KK... selv har jeg født på KK og er forsåvidt fornøyd, men begynner å bli usikker, for føler de ikke hører på meg og lytter til mine behov og ønsker... Har diabetes1 og skal bli satt i gang en uke før, men har hatt ALLE tegn til sv.forgiftning som hodepine, ser stjerner, mye vektøkning og vann i kroppen osv. Men har ikke høyt blodtrykk. Jeg har også ekstrem bekkenløsning og jenten i magen var 2800 g i uker 33+3... hvorfor kan de ikke bare sette meg igang to uker før istede når smertene og plagene mine er så store og jenten også er stor i uke 38...???
Figa *Fødeklar* Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Jeg skal (hvis alt går etter planen) føde på Voss. Bor egentlig bare to min fra Haukeland, men har hørt mange skrekkhistorier herfra. De jeg kjenner som har fødd begge steder, sier at de definitivt ville valgt Voss. Men har også noen venniner som er kjempe fornøyd med Haukeland. I tillegg lar de deg ikke gå mer enn åtte dager over tiden på Voss. Synes det er ganske greit.
*nr4isommer* Skrevet 20. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2008 Ja det er slike ting jeg også har hørt, tenkte å ta en tlf til Voss å høre, kan liksom ikke bare dukke opp dit...
Zabbi Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 leste nettopp i bladet GRAVID at voss føden vil ikke ta imot fødeklare som har hatt problemer i svangerskap, tenkte da på sv.forgiftningen din. Dem blir heller henvist tilbake til Bergen. Voss vil bare ha friske gravide med normale sv.skap. Men tydligvis ska de være knallbra på voss da.... Go figure...
Figa *Fødeklar* Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Ja, jeg ville tatt en telefon og snakket med dem. Har gjort det selv, fikk litt info i posten og de var veldig mottagelig og hyggelig. Nå vet jeg ikke dette her med kompliserte svangerskap som ble nevnt over her, men du kan jo spørre dem om det.
maiprinsen Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 m ting går som det skal og småen ikke har det altfor travelt den dagen h*n vil ut, så skal vi til voss. Har vært på omvisning og samtale deroppe. Og en plass hvor du føler deg mer velkommen skal du lete lenge etter. Og så rolig og bedagelig, og veldig liten følelse av sykehus....
Figa *Fødeklar* Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Min søster som har fødd på Voss, sier også at man fikk veldig liten følelse av sykehus der.
Zabbi Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 "Er det problemer i svangerskapet ,så får du ikke føde på Voss. De har ikke barnelege der." Jordmor Jorunn Gjertsen i bladet Gravid nr 3, 2008. Kjipe greier mener da jeg, hvis dem nå ska være så supre med alle andre ønsker gravide har ved fødsel, så burde dem da ha tilgang til lege også da....
Figa *Fødeklar* Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Det jeg også har hørt er at Haukeland er mye flinkere med kompliserte fødsler. Og at de som har hatt kompliserte fødsler har blitt godt ivaretatt her. Mens de som har hatt normale fødsler, har blitt litt oversett og ikke blitt tatt godt nok hensyn til. Så det er helt sikkert rett dette med at Voss ikke tar imot gravide med problemer i svangerskapet.
*nr4isommer* Skrevet 20. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2008 Ja så siden jeg har diabetes komme jeg da ikke til å få føde der:-S sukk... men får håpe dere andre som har muligheten til det bli fornøyde:) Takk for raske svar:)
Figa *Fødeklar* Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Du kan jo ringe og høre. Det hadde jeg gjort. Håper du også blir fornøyd:-)
Zabbi Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 jo ring å hør med dem, ting kan jo ha forandret seg siden repotasjen ble lagd å bladet kom ut, kansje dem har fått seg en lege nå
Ella78 m/ A&M Skrevet 20. april 2008 #13 Skrevet 20. april 2008 Min venninne fra Voss som hadde diabetes ble sendt til Haukeland, var planlagt slik hele svangerskapet. Men jeg ville valgt Voss om jeg kunne. Og jeg er invitert i bryllup på Voss to uker før termin, så du skal se jeg ender opp med å føde der.... Hehe, neida, jeg må nok holde meg hjemme, men.... :-)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 20. april 2008 #14 Skrevet 20. april 2008 Jeg hadde en normal fødsel og ble IKKE oversett i det hele tatt, synes de var kjempe flink og hensynsfull på KK. De tok ut datteren min å passet henne om natten slik at jeg skulle få sove, men det fins jo dårlige jordmødre/barnepleiere overalt. Men vet jo at du har hørt skrekk historier fra KK, men jeg hadde det fantastisk der oppe.
Figa *Fødeklar* Skrevet 20. april 2008 #16 Skrevet 20. april 2008 Ja, du var også en av de som jeg regnet med når jeg snakket om de jeg kjenner som hadde en fin fødsel på Haukeland. Opplevelsen er jo forskjellig fra person til person samtidig som ikke alle leger og jordmødre er lik. Men det jeg tror, ettersom at de er eksperter på kompliserte fødsler på Haukeland, er at JM og leger blir ekstra flink med de vanskelige fødslene og mindre flink på de normale. Jenter jeg kjenner som har fødet på Voss og Haukeland sier at de definitivt likte seg best på Voss. Derfor vil jeg føde der! Og denne var til mammaen til den arabiske prinsessen :-)
Bobine Skrevet 20. april 2008 #17 Skrevet 20. april 2008 Tingen med Voss er at det er et lite sykehus. Det er bra i forhold til at de har mer tid til hver enkelt pasient. Men det vil også si at de ikke har alle ressursene de har på større sykehus, både utstyrsmessig og ekspertisemessig, de har ikke barnelege der oppe. Derfor kan de ikke ta de mest kompliserte "sakene", men må sende de videre til Haukeland. Man får ikke diagnosen sv.forgiftning uten at man har 2 av 3 av disse symptomene: *Høyt blodtrykk (over 140/90) *Proteiner i urinen *Ødemer Men uansett bør du nok muligens mase litt sånn at du blir tatt på alvor med de plagene du beskriver over. Det kan jo være noe annet også (nedsatt nyre/bekken-funksjon på et eller annet vis pga vannet kanskje). Men du må ha noe konkret info å komme med til legen ("i dag har jeg drukket så og så mye, og bare vært på do så mange ganger, denne uka har jeg lagt på meg så og så mye") sånn at de skjønner at det er alvor. Ønsker deg lykke til :-)
Noah+Gabriel-mamma Skrevet 21. april 2008 #18 Skrevet 21. april 2008 Må si at jeg var veldig fornøyd m KK etter at førstemann kom til verden. Han ble tatt m sugekopp, og vi fikk veldig god oppfølging etterpå. Men er også litt usikker på hvordan det blir denne gang siden det er oppussing og greier på KK. Noen som vet hvordan det er der nå?
lille_mille Skrevet 21. april 2008 #19 Skrevet 21. april 2008 Ikke mer enn 8 dager overtid? Kan man ringe og høre om man kan komme dit på kontroll osv der da? Eller får man legen sin til å gjøre det??
Rina82 Skrevet 21. april 2008 #20 Skrevet 21. april 2008 Jeg tror ikke det stemmer med 8 dager overtid. Var i hverfall ikke slik i fjor. Men jeg skal ikke påstå noe her viss de har forandret på det i år. Men jeg ville skjekket opp i det. Faen og. Jeg var jo hos jordmor i dag og hun jobber der. Kunne ha spurt henne.
Bobine Skrevet 21. april 2008 #22 Skrevet 21. april 2008 Det er 12 dager over som er limiten for overtidskontroll på Voss. Jeg fikk overtidskontroll den 30. hos jm i dag, som er 12 dager over.
Rina82 Skrevet 21. april 2008 #23 Skrevet 21. april 2008 Ja det er sant. Det er det det står på mine ul papir der i fra også. 12 dager. Men i fjor vet jeg om flere som ikke ble satt i gang før det var gått 14 dager... Sukk.. Håper vente tiden din er snart over Bobine! )
--niffi-- Skrevet 21. april 2008 #24 Skrevet 21. april 2008 Jeg fødte på KK i forgårs (på Storken) og hadde en kjempefin opplevelse! Ble tatt veldig godt vare på hele veien, og var storfornøyd med jordmødrene. Jeg kom inn kl 5 med rier, hadde 3 cm åpning (litt skuffende) men var blitt 8 cm til kl 8:00. Men babyen brukte endel tid på å komme seg ned i bekkenet, og sluttroterte ikke ordentlig selv om jeg hadde full åpning - og riene dabbet av så jeg måtte ha drypp og slappe av på siden under rier (haha) for å hjelpe henne å snu seg ordentlig nedover. Endte opp i fødeseng med tre jordmødre som hjalp henne ut og utrolig nok klarte de å få meg til å slappe av i pressrier - jeg endte opp med verdens nydeligste datter og ikke en rift! Ikke til å tro - og jeg som var SÅ redd for pressrier etter sist fødsel. På Storken kunne vi liksågjerne vært helt alene. Jeg verken så eller hørte noen andre i fødsel, selv om de sa det var fullt. Rommet var litt kjipt syns jeg da jeg kom inn - de pusser jo opp - men det spilte INGEN rolle når vi først var i gang. Jordmødrene var fantastisk flinke. Jeg fikk akupunktur som hjalp veldig mot ryggsmerter og som hjalp meg å slappe av. De kunne ikke ha hjulpet meg bedre. Tre timer etter fødsel ble vi hjulpet bort på Barselsloftet. Der er det jo veldig fint - skikkelige hotellrom med tv og alt utstyr, og vennlige jordmødre som kom straks og svarte like hyggelig og fint hver gang jeg ringte med tåpelige spørsmål. Heller ikke her merket vi noe særlig til de andre før neste morgen i kø til barnelegen (satt i kø i hele ti minutter). Vi valgte tidlig hjemreise etter et døgn siden vi bor bare fem minutters gange fra Haukeland, så kom hjem i går og får da jordmor hjem til oss i morgen - et flott tilbud syns jeg. Vi måtte innom igjen i formiddag til barnelege og ultralyd av hoften til gullungen da den ene hoften er litt umoden - sannsynligvis ingenting, men vi skal til ny kontroll om seks uker på barneklinikken. Jeg syns det er veldig trygghet i at de passer så godt på. Så jeg anbefaler i hvert fall Haukeland! Skjønt Voss sikkert også er bra
Bobine Skrevet 21. april 2008 #25 Skrevet 21. april 2008 Spurte jm litt om dette på kontrollen i dag, og hun sa at da sjekker de om ungen har det bra, modning etc, også må de se det litt an om man blir satt i gang med en gang, eller om de utsetter det litt. Det kommer an på hvor stor pågang de har av andre fødende også, ikke bare tilstanden til mor og barn. Lite taktisk å sette i gang en fødsel hvis alle fødestuene er opptatt lissom Så det kan gå noen dager fra overtidskontrollen til man faktisk blir satt i gang, selv om de egentlig ikke ønsker det da. Jeg fikk beskjed om å ta med baggen i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå