Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i morgen og på ultralydene har de hele tiden målt vekstavvik, men jeg ligger over den streken på helsekortet og magen min er helt sprengt, kan jeg da stole på at babyen er liten? Er ikke kjempestor selv og det har vært noen fødsler av store barn i familien min som ikke har gått helt bra. Er så redd jeg plutselig skal få en grusom fødsel pga av stort barn! Er det noen som vet om man kan stole på de målingene de gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har hatt flere ultralyder som har vist jevn vekstøkning kan du nok stole på estimeringen. Rart om store feil skulle skje flere ganger. De er vanligvis veldig flinke, men man hører jo historier hvor de har bommet kraftig. Du kan ha mye fostervann, god plass og barnet er lite, det er ikke uvanlig.

Hos meg målte de og bomma med 100 gram, det er jo innenfor det lovlige mener jeg;)

Lykke til, regner med de har målt riktig og at det kommer en liten nydelig bebis ut:)

Skrevet

Hos meg bomma de med 1,3 kg, hehe... Ungen min var større enn de trodde, 3200 mot de 1900 de målte på UL....

Lå langt over gjennomsnittet på kurven jeg også, og hadde heller ikke fostervann som evnt hadde spilt inn på målingene... UL ble tatt samme dag som bebien ble født....

Skrevet

Nei, ikke etter det jeg har erfart.

En uke før termin så sa de at jeg kom til å få en stor gutt på godt over 4 kilo, han veide 3350, så jeg liter ikke på UL-vekt!

Skrevet

Jeg fikk vite hvor mye babyen kom til å veie hvis jeg gikk til termin, fødte 11 dager før termin og regnet meg fram til hvor mye den skulle veie da i forhold til hvor mye vektøkninga pleier hver daglig på slutten... Vekta skulle vært 2700g. da jeg fødte, jenta mi var 2685g.! ;)

Skrevet

Var på UL 3 dager før fødsel...

og de målte snuppa til å være 2800, men var 3500 da hun ble født.

Så stoler ikke helt på det nei!

Men om du har vært på regelmessige målinger, og fått samme resultatet hver gang, så ville jeg nok stolt litt mere på det;-)

Skrevet

jeg var på ul i uke 38 da fikk jeg beskjed om at det var en lubben liten jente, de trodde ca 3800g, da hun ble født i uke 40 veide hun 2730g, så nei man kan ikke stole blindt på ul

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg var på 3-d ultralyd i uke 25, og da sa han at babyn veide ca 1.2 kg. og kom til og veie godt over 4 kg ved fødsel ved termin..kan jeg stole på dette?

Skrevet

Eneste som har stemt på meg er vektestimering på 3 D ul.. Sist sa de jeg ville få en liten jente på maks 3 kg.. hun var 1 kg mer 3 dager etterpå... Jm jeg gikk til kontroll hos hadde derimot forberedt meg på en 4 kg ved at hun kjente på magen min.. Trodde jo mer på ul da, men det var før...

Skrevet

med førstemann fikk jeg estimert et vekstavvik på hele 19 % i minus. Dette var på sykehuset i uke 32. Da han ble født veide han 4120g.

Dene gangen har jeg vært på 3d-ul og gynekologen fortalte at det er kommet en nå måte for å beregne vekt (kryssmåling av magen + omkrets av magen) dette skulle i følge han være så sikkert av det kun var snakk om noen få gram +/-. Han estimerte vekta på jenta i magen min til å ligge litt over normalen, og sa hun kom til å være ca 4 kg ved termin. Jeg stoler på den jeg, men stoler ikke på målingene på sykehuset.

Jeg ligger forresten litt over gjennomsnittslinja på SF-målene, men innenfor normalen....

Skrevet

Dagen før gutten vår ble født målte de han til 3300 han kom ut og var 3440 så det stemte jo ganske så bra. Men de målte annenhver uke og han lå jevnt hele tiden..

Denne gangen sier de jenten i magen kommer til å veie godt over 4 kg, men håper jo denne gangen at de måler litt feil...

Skrevet

Går på jevnlige UL'er pga svangerskapsdiabetes, og da er det slik at tallene forandrer seg både opp og ned fra hver 14ende dag..

Så om noen ble målt +6% i vekst i uke 32 har det ingenting å si...

Man må måle hver 14ende dag for å få et innblikk hvor stor babyen er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...