Gjest Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Etter at klokka ble skrudd og det ikke lenger er mørkt om kvelden er det klin håpløst å få lagt 4 åringen vår. Om vinteren sovner han som en stein halv sju, sju -men nå må vi tvinge han til å pusse tenner og legge seg. Han får være oppe litt lenger, men uansett så blir han hysterisk. Enten han virker trøtt eller ikke er det like ille å få lagt han. Det er slitsomt når kvelden ender opp med at han hyler hysterisk i evigheter, og vi må omtrent holde han fast i senga. Han sover ikke lenger om morgenen heller, men er oppe sånn i 6 tida. Da er det etter min mening for seint å sovne for kvelden klokka ni.... Hva gjør vi ?
Anne-B. Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Har dere lyse gardiner på rommet? Vi har helt mørke, og ungene sover til 7 og 8. Merka det godt på eldste, da vi hang opp de mørke gardinene, da var hun vel 2 1/2 eller noe. Hehe, hater å stå tidlig opp, jeg.
ツWonderfull Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 klistremerkesystem med belønning, om han legger seg uten tull ved beskjed noen kvelder på rad....?
Verbena Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Vet ikke hva man gjør jeg. Men vi kan trøste oss med at vi er flere som har slike unger.... Jeg har to gutter på soverommet nå (4 og 2,5år) som overhode ikke har tenkt til å sove på lenge enda....Men stå opp når jeg går for å nå jobb(kl 6), det gjør de nesten garantert...
SkravleFruen Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Ett tips: Lystette gardiner Han er kanskje også gammel nok til å forstå dette med natt og leggetid. Jeg vilel holdt ekstra hardt på rutinene, også i helgene, slik at han forstår at det er natt selvom det ikke er mørkt ute. Har du prøvd med sånn klokke som viser natt og dag?? Kanskje det hadde vært noe? Ikke la han være ute helt til leggetid. Ta han inn litt før, slik at han får roet seg ned, og gjort seg klar til leggetid. Håper det er en forbigående fase!
Gjest Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Jeg legger 4 åringen min og lar henne lese(se i bøker) til hun sovner. Noen ganger tar det 10 sekunder andre ganger 2 timer. Tror nok ikke det går ann å tvinge noen til å sovne, det eneste jeg kan gjøre er å bestemme at hun må være i senga si.
Fire småtroll Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Har vært noen spede protester fra 4-åringen vår også, men han forstår faktisk det vi sier til han om sommertid. Vi har sagt at nå er det snart sommer og da er det lyst nesten hele natta, men han må legge seg klokka halv åtte helt til det blir sommerferie... Han har både klokke på veggen på rommet sitt, og på armen, og vet når den er halv åtte. I tillegg har vi lystett rullgardin både på rommet hans og i gangen utenfor. Det hjelper kanskje også å si ifra litt før, det gjør jeg. Sier gjerne fra et kvarters tid før han skal på badet så han får forberedt seg litt mentalt. Det går helt smertefritt å legge han her nå, men han gleder seg til sommerferien da, for da kan han være lenge oppe ;-)
___________ Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Jeg leser for han på sengen, men om han ikke pusser tenner og oppfører seg fint blir det rett i seng med en gang. Det har han ikke så lyst til, så da oppfører han seg stort sett fint. Om han ikke gjør det så minner jeg han på at vi kan ha det koselig eller ikke, det er opp til han.
Gjest Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Vi har helt lystette gardiner, men problemet er jo at han ser at det er lyst i stua når vi skal gå og gjøre oss klare til legging. Vi sier alltid fra før, f eks at etter barne tv så går vi på badet - men selv om han vet det, så lager an bråk. Kveldsrutinen er den samme som vi alltid har hatt, så det er forutsigbart. Han har også sånn dag/natt klokke, men den bare skrur han av. Nå har han hylt til han ble helt sliten, så måtte jeg overta legginga. Vi inngikk en avtale om at han skulle tisse først, så leste jeg en liten historie - og nå leker han i senga si med biler. Det kommer han nok til å gjøre til han sovner med bilene i hånda. Men det er fasen fra vi siser at om sånn og sånn går vi og legger oss - til han kapitulerer (han er seig) som er så slitsom og unødvendig. Håper han snart skjønner at det ikke er vits å krangle på det.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 Har dere forklart for han at det er lyst på kvelden på vår/sommer? Det skjønnte jenta vår godt forrige sommer. Hun begynnte da å stille spørsmål om det at det var lyst når vi la dem. Forklarte for henne hvordan det var og etter det var det ikke noe problem, hun var da ca 3 1/2
Gjest Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Her har 4 åringen med seg 3-4 bøker oppi senga, og leser i de til hun blir trøtt nok til å sove, d skrur hun av lyset og sovner. Dette kan ta alt fra 20 min til 3 timer, men som oftest sovner hun en times tid etter hun la seg. Det er det samme med meg, jeg leser i senga før jeg sovner jeg også, fin måte å roe ned på før man skal sove. 2 åringen har også begynt med dette, men hun får en bok, og roper ferdig når hun er ferdig, da går jeg inn, skrur av lyset og gir henne smokken.
*Minnie Mus* Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 Hva med å kjøpe rullegardin eller helt tette vinduer sånn at han ikke ser at det er lyst ute? Ta han med opp på rommet 30 min før han skal legge seg og når det er tid for å sove trenger han ikke se om det er mørkt eller lyst ute?? Min 4 åring vil heller ikke legge seg om sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå