Gå til innhold

Dere som har peiling på "tegnspråk" for barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor finner jeg informasjon om det? Biblioteket?

Har dere brukt det på deres barn?

Når begynte dere med det isåfall?

Og når begynte barnet å ta det i bruk?

Synes det høres kjempeinteressant ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vell ikke skryte på meg for mye peiling.

Men har også interesse for dette.

Bruker bare noen støtte ord til min gutt på 8 mnd.

Det mest brukte er vell foreldrene som rekker hender mot barnet sitt og barnet vil jo etterhvert bruke dette tilbake ;)

Man kan begynne fra 4-5 mnd alder, men barnet vil ikke kunne svare deg før i 7 mnds alderen. Lærer fort "ord" i 9 mnd alderen. Før det kan den nok "herme", men man kan etterhvert se at det også har forstått betydning :)

Det finnes en ordbok for døve for barn, men det er da døvespråk.

Ellers kan du finne info på denne norske siden:

http://www.tegnordbok.no/

(tror det er Møller kompetansesenter)

Ellers finnes denne engelske:

http://www.signwithme.com/

Jeg bruker http://www.signwithme.com/ for å lære ord, men bruker også ett døvespråk som familien min kan. (vi har ett eget lært)

Uansett søk på baby sign og du vil finne mye info på nettet.

Skrevet

Ja, takk :-) Den ene så ihvertfall veldig bra ut. Håper de har den på biblioteket da.

Skrevet

Tusen takk :-) Synes det virker utrolig bra hvis barn kan lære seg å gi beskjed om enkle ting faktisk før de har lært talespråket, som at de vil skifte bleie, at de er sulten, tørst eller at de fryser/er varme osv. Det er jo helt utrolig egentlig :-) Ulvar nærmer seg no 5 måneder, så det hadde vært spennende å begynt i det små. Og han får jo sikkert bruk for det senere både med fremmedspråklige og syke barn i barnehagen og på skolen. Skjønner ikke at jeg ikke har tenkt på det før jeg.

Skrevet

Jeg skrev et innlegg i går og spurte om det samme som deg, og jeg begynte i så smått i dag, har brukt tegnene for mat, drikke og sove. Det var litt artig, hun skjønte at det var noe nytt her, for hun studerte sine egne hender og gjorde litt av det samme. Selvfølgelig bare herming, men har tenkt å fortsette. :) Eldste lærer dette i barnehagen, så har sagt til henne at hun kan bruke tegn når hun snakker med lillesøster.

Skrevet

Så spennende! Hvor gammel er jentene dine da?

Hvor fant du disse tegnene da?

Skrevet

Vi bruker noe tegn til Magnus, han forstår kjempe mye. Kan det fordi min søster er tunghørt, og vil at Magnus skal kunne litt så det blir greit å kommunisere når hun har av høreapparatet.

Han begynte å ta det i bruk ganske pararelt med språkutviklingen sin ellers. Sier selvsagt ikke tegnene helt rett, men skjønner det stort sett ut fra sammenhengen.

Når han nå sier noe med stemme og vi ikke forstår så prøver han med hendene selv om han ikke kan tegnet!

Han er 20 mnd.

Skrevet

Så sjarmerende, ser det for meg. De er flinke de små barna. Helt utrolig hvor fort de lærer! Bruker du vanlig døvespråk da, eller tegn til tale?

Skrevet

Blir tegn til tale, snakker jo med stemme itillegg, så da blir det mest naturlig.

Ja, er veldig sjarmerende! Men det er han igrunn uansett da ;-P

Skrevet

Ja, selvfølgelig :-) Men jeg blir bare skikkelig imponert jeg, hehe...

Hvor lærer du det fra da? Din eldste datter?

Skrevet

Kanskje du kan prøve å finne tråden som var ute her i går? Der er det mange fine linker som du kan se på :-)

Hilsen fra en hørselshemmet mor som bruker tegnspråk :-)

Skrevet

Ikke datter, min søster. :-) Har liksom vokst opp med tegnspråk, men studert det som en del av lærerutdanningen min. Jobber som tegnspråklærer.

Er utrolig fasinerende hvordan barn takler tospråklighet så naturlig som bare det! Min fetter har cubansk mor, og viste i en alder av halvannet år at han måtte snakke norsk til meg og spansk til mamman sin :-)

Skulle ønske det falt like natulig å lære nye språk for oss voksne!!

Skrevet

Huff ja, blandet deg med hun forrige her plutselig, beklager, sitter her og tenker på 10 ting samtidig... Ja, det er utrolig hvor lett de lærer andre språk også, og hvordan de så fort kan skifte mellom to språk når de snakker med f.eks. sin mor som snakker engelsk og vennene som snakker norsk. Det er fascinerende!

Skrevet

Darla- på linkene mine - finner du film/video med noen som viser deg tegnet :)

Du har ett søkefelt der - hvor du skriver ordet du vil bruke. det kommer da opp også klikker du på det og får opp en film + en forklaring på situasjoner du kan bruke det.

http://www.signwithme.com/

Skrevet

Til opplysning er de tegnene på disse linkene du oppga ikke norsk tegnspråk. Det meste ser ut til å være ASL (American Sign Language)..... :-)

Skrevet

Jeg trodde tegnspråk eller tegn til tale var internasjonalt jeg...?

Skrevet

Nei, det er desverre ikke internasjonalt. Men som jeg var inne på så har min familie ett eget språk, og jeg har erfart at andre døve ikke har problemer med å forstå oss.

Vårt språk er mer basert på kroppsspråk.

Tegn til tale igjen, er når man bruker tale og understøtter ordene med tegn :)

Og det er dette jeg ønsker med min sønn. som du var inne på vil jeg at han skal kunne kommunisere de grunnleggende behovene sine med deg - før han lærer seg å snakke. Det er jo håpet iallefall :)

Skrevet

Nei er nok ikke internasjonalt, akkurat som talespråket ikke er internasjonalt :-)

Skrevet

Nå har jeg lastet ned sånn media-greie, skal begynne i morgen, plukke ut de nyttigste :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...