På vei igjen? Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Jeg har angstproblematikk og i mitt forrige svangerskap fikk jeg vrangforestillinger om at en annen var far til barnet mitt. Denne gangen har jeg ikke hatt noe særlig problemer utenom angst for diverse men ikke av sykelig art. Jeg er nå 25+3 på vei og i dag har jeg fått akutt angst og jeg vet av erfaring at det som skjedde i dag kommer til å få konsekvenser for videre tid av svangerskapet. Da jeg har en datter å ta meg av og ikke ønsker å være unødvendig bekymret/angst så lurer jeg på siden de kan ta barnet ut før ved sykdom hos mor om dette da er god nok grunn? Feks i uk 30 eller noe. Føler at dette nå kommer til å ta overhånd. Det som skjedde i dag var at jeg skulle til og begynne å skjære opp biffen til datteren min, hun hadde fått et par stykker biff av onkelen sin på fatet, jeg så da ikke at biffen hennes var steikt på overflaten men helt rå inni, jeg stakk ikke gaffelen min inn til det røde det er jeg helt sikker på, men jeg plasserte gaffelen og kniven min oppå der den var steikt også kvapp jeg når jeg så det røde og nektet å skjære i den så det tok samboeren min seg av, jeg gikk tilbake til mitt eget fat og fortsatte og spise med de samme kniven og gaffelen. Er nå livredd for å fått toksoplasmose...NÅr kan en blodprøve påvise aktiv infeksjon?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Huff,å ha angst er ikke bra,så jeg vil råde deg til å få en time raskt hos legen din og få snakket om dette og få tett oppfølging. Det å ta barnet med ks i uke 30,tror jeg de bare gjør når det er høyst høyst nødvendig,da dette ikke er bra.Det er tross alt 10 uker før termin og det er ikke godt for barnet. Du må snakke med legen din om dette,det er det beste råde jeg kan gi deg.
<3 coccinelle Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Tror jeg kan så godt som garantere at du ikke får toxoplasmose av dette. Som du sa så var ikke gaffelen din i nærheten av det røde. Dessuten kan kjøttet være ganske rødt og allikevel være varmebehandlet nok til at parasittene dør. Du skulle være ganske uheldig om dette gjorde at du ble smittet hvis du aldri har blitt smittet før når du har spist biff, jobbet med jord i hagen, klappet katter osv. Toxoplasmose er bare farlig for barnet hvis du ikke har vært smittet før. Veldig mange har ikke blitt det og det sier litt om hvor mye som skal til før vi får smitten i oss. Men som hun andre sier er det sikkert ikke så lett å tenke fornuftig hvis du har angst. Ta det opp med legen din og be han få tatt en prøve - så får du slappe av fra disse tankene.
På vei igjen? Skrevet 20. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2008 Hvor lang tid tror dere fra eventuell smitte til påvisning av pågående infeksjon kan tas?
Herkules Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 de anbefaler blodprøve 3 uker etter at man har kunnet vært utsatt for smitte. Dette er helt sikkert ikke farlig husk at kjøttet også er ufarlig om det har vært frosset først. du bør likevel få hjelp med angsten, for om du roer deg rundt dette vil det fort bli noe annet å engste seg for Lykke til
På vei igjen? Skrevet 20. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2008 Absolutt jeg har jo fast psykolog så jeg får jo hjelp men akkurat nå er jeg redd. Var for et par måneder siden når jeg var gravid og vi skulle spise et eller annet som var laget av svin som var røkt på forhånd også hadde vi det i ovnen med aluminiumsfolie på også når jeg skulle begynne å spise det synes jeg det ikke virket skikkelig steikt selv om sambo mente det var det, så gikk jeg til legen min for å spørre om det var nødvendig å ta toksoplasmose blodprøve og da sa han nei. Nå plutselig engster jeg meg for om jeg ble smittet den gangen og. NEI vil ikke få denne angsten over meg slik som jeg hadde i mitt forrige svangerskap"!!!! Da ender dette i keisersnitt og..........
<3 coccinelle Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Tre uker høres lenge ut?! Kan da vel ta prøve før det har gått tre uker????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå