Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så frustrert!! Jeg får bare ikke til å spise sunt... Jeg blir rett og slett kvalm og dårlig av sunn mat, hvis jeg først får det i meg da. Alt kjøtt, inkl kylling og fisk synes jeg er disgusting, de fleste middager er disgusting, sauser, wok alt sånt takler jeg bare ikke. I tillegg klarer jeg ikke å drikke vann! Jeg har ikke klart å få i meg vitaminer, men i dag var jeg ikke kvalm i det hele tatt, så jeg prøvde meg på en pille, og nå er jeg dritdårlig og kommer vel til å spy den opp :'( jeg har et stort ønske om å være sunn i graviditeten, men alt som er sunt og bra å spise blir jeg jo dårlig av!!

Ting som går helt fint å spise: boller, kaker, is, krem, desserter, sjokolademelk, godteri, loff med sjokoladepålegg... er det mulig :( hva skal jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det pga svangerskapskvalme eller er det alltid sånn?

Skrevet

Det er pga svangerskapet, men ikke nødvendigvis pga kvalme. Jeg har bare ikke matlyst, og all denne sunne maten byr meg i mot. Selv om jeg er over kvalmen nå så blir jeg kvalm dersom jeg spiser noe av det ovennevnte.

Jeg spiser vanligvis veldig sunt, bl.a. fordi jeg ikke tåler sukker og gjær så godt så dette er rett og slett skikkelig ugunstig :(

Redd for å få en "sukkerunge" også...

Som sagt, jeg vil spise sunt, men blir direkte uvel bare av å se på en wokblanding f.eks. som jeg vanligvis er så glad i.

Skrevet

Jeg hadde det litt på samme måte frem til uke 16-17, spesielt med tanke på kylling. Men jeg var så heldig å ha dilla på fisk og aversjon mot sjokolade i tillegg. Men jeg ville bl.a. bare ha loff, lyse kjeks, is, orket ikke vann o.l. Det var en blandig av lyst/ikke lyst på mat og kvalme. Nå har jeg så vidt begynt å kose meg med kylling-wok igjen og er 22 uker i dag.:) Føler med deg, men jeg håper og tror at det kommer til å bedre seg. Nå som sommeren kommer så kan det jo hende det kommer til å smake veldig godt med vann med isbiter+sitron og salat med renskåret kjøtt?

Skrevet

Dette var ikke lett. Kan du tvinge deg selv til å spise noe sunt?

Ellers ville jeg iallefall ha forsøkt å få i meg vitaminer og omega-3 tabletter hver dag.

Kan du klare å bytte ut loffen med knekkebrød eller grovbrød, evt et varmt grovt rundstykke? Sjokopålegget kan du jo beholde hvis det hjelper.

Drikk juice (inneholder ofte sukker men også vitaminer)

Hva med å kutte opp frukt og spise sammen med vaniljekesam eller yoghurt? Evt bittelitt is med masse frukt eller bær oppå?

Drikk et glass vann til frokost, lunsj, middag og kvelds, 4 glass er bedre enn ingen.

Det er sikkert ikke så ille å spise usunt hvis du kan klare å få i deg vann og NOEN sunne ting hver dag. Pass på at maten inneholder fiber, ellers kan du fort slite med hard mage.

Middag kan du jo lage noe som er godt men inneholder en del grønt, feks taco?

Mitt råd er egentlig å ta dette opp med lege/jordmor, de har helt sikkert vært borti dette før. Og hvis det er en liten trøst, så spiser jeg mye "dritt" jeg også. Men veier opp med sunne ting. :)

Masse lykke til!

Skrevet

lag deg en skål med oppskåret frukt, strø over sukker og kanel. Det er god! :)

Skrevet

Takk for masse tips :D jeg tvinger meg selv innimellom, men det ender ofte med at jeg kaster opp... Vitaminer f.eks. kaster jeg opp :/

Taco takler jeg ikke pga kjøttdeigen, men vegetar-taco er kanskje ikke så dumt? :)

Jeg skal jammen ta det opp med jordmor neste gang... Det er så frustrerende og, for jeg spiser vanligvis sunt! Så det hadde ikke vært noen omlegging for meg sånn sett. Jeg er ikke vant til å spise godteri og drikke brus, men plutselig fått et sykt behov for det samtidig som jeg ikke takler den sunne maten lengre. Det er ikke kult :/

Skrevet

Forstaar frustrasjonen. =o) Men bare aksepterer det, det vil snu etterhvert. Jeg hadde det litt saann i 1. trim, og jeg spiser ogsaa sunt til vanlig, ganske saa naeringsrikt faktisk. Ingen soetmons i det hele tatt normalt. Men i 1. trim var det beste jeg kunne tenke meg en tur paa Mc Donalds! Hehe......ikke meg i det hele tatt. Kylling, som vi spiser mye av, var helt forferdelig aa faa ned, saa jeg bare sluttet aa spise det. Ca uke 14 snudde det for meg, og sakte men sikkert var jeg tilbake paa normalt kosthold og det var deilig. Ca uke 20 vil jeg si det var saa noenlunde normalt og sunt igjen. Men jeg klarte aa drikke vann da, og fikk hele tiden i meg egg og yoghurt, saa det var da noe som gikk ned.... Og vitaminer var heller ikke noe problem.

Haaper det loeser seg for deg snart, men bare aksepter det og ikke sloss i mot, for det snur naar det snur, og proev det frukt med kanel trikset, sukker blir man mer kvalm av, mens kanel demper kvalme helt utrolig. Det er bedre aa spise usunt enn aa ikke spise i det helt tatt, det er helt sikkert! Lykke til da og se om du kan le litt av det, dersom det har vart lenge, maa du ogsaa kanskje holde en god dialog med legen din paa dette, saa faar du sikkert veiledning paa hva som er lurt.

Tvi tvi for at det snur snart.

Skrevet

Hallo!

Har det nesten på samme måte som deg. Får som regel bare i meg ting som ikke er sunt. Har dilla på sjokolade og salt for tiden :P Hehe...

Men jeg anbefaler deg å lage smoothie. Har helt dilla på det også, og det er jo heldigvis sunt! Og utroooolig godt! Jeg bruker tropisk juice, smoothieblanding med bringebær, blåbær og banan, jordbær youghurt og naturell youghurt.. Namnam! Skal faktisk lage det nå merker jeg...hehe.. Kjempegodt i det fine været for tiden og. Deilig å nyte det på verandaen :)

Skrevet

Tusen takk for masse tips, og jammen deilig å høre at det ikke er krise heller :$

Jeg er i uke 22 nå, så håpte liksom det skulle ordne seg snart :) Men frukt klarer jeg!!

Skrevet

Hvis du klarer frukt saa er det jo bra, og dersom du finner noe protein du orker, som f.eks kalkunpoelser eller noe annet litt "junky" kjoett, men likevel proteiner da, saa kommer du langt. 22 uker, da har du holdt paa en stund ja. Det snur nok snart, det med kylling syntes jeg var helt forferdelig, noen dager faar ikke jeg det ned heller. Lager supergod middag til familien, og maa legge meg nedpaa naar de andre spiser, og spiser kalde rester senere. DET merker jeg er enklere, kalde rester. Kanskje et tips?

Trykk paa med litt banan da, en kraftig godt frukt for de som ikke faar i seg saa mye mat. Og baer er jo supert, smoothie hoeres lurt ut. Orker du ikke yoghurt, fyr paa med is i starten! Og lur deg over paa yoghurt etterhvert.

Kan bare nevne at jeg gikk ned nesten 10 kg forrige svangerskap, men babyen fikk hele tiden sitt og var bare bittelitt under gjennomsnittsvektig da hun ble foedt, sunn og god.

Lykke til!

Du kan forresten knuse vitaminer og blande i smoothien. Ahaaaaaaa! Vi blir lurere for hvert sekund som gaar her, hehe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...