Gå til innhold

Hvilken tittel skal min stemor få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bestemor og bestefar er min manns foreldre.

Min mor er død, men jeg vil kalle henne mormor (har tradisjon for mormor-morfar titler her).

Hennes siste mann, min stefar heter "besten", for det blir de kalt der han kommer fra.

Min far heter morfar.

Jeg har ikke det beste forholdet til min stemor, men det går. Vil jo ikke kalle henne mormor, siden det er min mor. Hva er igjen da? Momme, liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker navn på stebeseteforeldre. De er minst like mye verdt som de med "ekte" besteforeldre navn, men vi har sett verdien av at barna lærer forskjellen.

Skrevet

besta? siden stefar er besten..

Skrevet

Hvorfor skal ste-besteforeldre ha en tittel? De har et navn og de er ikke besteforeldrene til barnet. Barn går jo ikke rundt og kaller stemødre/stefedre for stemamma og stepappa når de hendvender seg til dem.

Skrevet

Jeg er også fra en familie med mange rare grener og avstikkere pga en del skilsmisser. Hos oss er det helt vanlig at stebesteforeldrene blir tiltalt ved fornavnet sitt. Ingen av barna synes at det er rart.

Skrevet

jeg er i akkurat samme situasjon som deg da min mor også er død.

Min manns foreldre er Farfar og bestemor (det fikk dem velge selv)

Min far er bestefar mens min "stemor" blir kalt ved navnet sitt.Mine barn kommer til å føle det er det mest naturlige da det er det dem er vandt til fra dem er små.(tror jeg da, for jeg vil ikke like at dem kaller henne noe annet enn det navnet hun har)

Jeg snakker ikke til mine 2 barn om min mor enda siden dem er så små at dem ikke ville ha skjønt noe, men når dem vokser til vil jeg si at hun er bestemor hun også.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ville kalt stemor Besta sånn som stefar eller bestemor X. Jeg syns det er koselig og riktig at stebesteforeldre også får en besteforeldretittel hvis de er partneren til en besteforelder og barna har vokst opp med personen siden de var små. Det blir annerledes hvis stebesteforelderen kommer inn i bildet etter at barna er så store at de har plassert alle familiemedlemmer på kartet, da syns jeg det kan være naturlig å kalle de nye medlemmene ved navn eller at barna selv får velge hva de skal kalle dem.

Hos oss kaller mine stebarn mine foreldre for bestemor og bestefar. De ville gjerne kalle dem noe som markerte hva de var for dem og deres posisjon og forhold i familien. Ettersom mormor/morfar og farmor/farfar var opptatt så bestemte de seg for at det skulle være bestemor og bestefar. Og sånn har det blirr, til stor glede for alle parter.

Min mann og jeg har snakket litt om hvordan det blir når barna hos oss, mine stebarn, får barn. Vi har tenkt at vi gjerne vil bli kalt noe som viser at vi er et besteforeldrepar som hører sammen. Vi er gift og har hatt et felles hjem for barna gjennom nesten hele deres oppvekst, og syns det er koselig at vi kan være likestilte besteforeldre for barnebarn som aldri har opplevd noe annet. Min mann har ikke noe ønske om å være morfar sammen med mormor, barnas mor. Han har lyst til å være i par med meg som for eksempel bestemor og bestefar, sånn som vi lever og forholder oss til barna i hverdagen:)

Skrevet

Hos oss er det Mimmi og bestefar (min mamma og hennes mann), morfar og besta (min pappa og hans dame), Goffa og Gomo (min manns far og kone) bestemor og bestefar ( min manns mor og hennes mann)

Både mine foreldre, og min manns foreldre skilte lag da vi var små, og har hatt sine nye ektefeller i mange mange år.. Vi er alle one big happy family. Så for oss ble det bare rett og rimelig at også stebesteforelde fikk en "tittel". Aldri vært snakk om noe anna..

Gjest bissen
Skrevet

Du svarer vel egentlig på det selv, HI, når du skriver at du ikke har det beste forholdet til din stemor:) Jeg har ikke et nært forhold til min stemor pga familiesituasjon, derfor hadde det vært rart for meg hvis ungene kalte henne noe annet enn det hun heter.

Skrevet

Med mindre man selv kaller steforeldrene sine for stemor eller stefar og ikke ved navn forstår jeg ikke hvorfor man må finne en tittel så snart man får barn selv. Steforeldrene til min mann kalles ved navn - besteforeldretitlene er forbeholdt de biologiske besteforeldrene her i huset.

Skrevet

Hei.

Ser flere foreslår Besta og det var et godt forlag syns jeg.

Vi har også skilte besteforeldre på sambos side og begge har nye partnere som de har vært med lenge. De fungerer like mye som besteforeldre som de ekte så hos oss ble det naturlig og gi dem titler:

Farmor og bestefar

Farfar og bestemor

Mormor og morfar

Dette fungerer kjempefint for alle. Snuppa på 5 år vet nå at farmor og farfar har vært et par men at de nå har andre. Men siden hun og lillebroren på 3 ikke vet om noe annet er det dette som er det naturlige for dem.

Skrevet

Min far er bestefar, min mor og hennes mann (min stefar) er mormor og morfar. Og så har vi en farmor og en goffa i tillegg. I tilfelle de får nye partnere blir det vel muligens en nye farfar og en gommo (eller hva fanden det heter der oppe i dalom).

Tror det er greit å gjøre det som er naturlig for ungene. Min datter er så stor at det ville blitt merkelig med en ny farfar (som eksempel), men det falt seg derimot helt naturlig at min stefar som har vært gift med min mor en årrekke ble morfar. Og han stortrives med rollen.

Synes muligens det er greit å høre fra besteforeldrene ønsker å ha som kallenavn. Vi gjorde ihvertfall det. De var alle veldig klare på hva slags navn de ønsket. Jeg skal bli mormor når den tid kommer forresten.

Skrevet

Både jeg og gutten min har en ekte morfar i himmelen og en morfar i levende live.

Det går jo også an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...