råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 har lest litt her inne om de gode erfaringene med hjemmefødsel. Kunne vel igrunnen tenke meg det jeg også! Hva tenker dere? Hva veier for og imot? har ca.15-20 min og kjøre til nærmeste sykehus. så er jo veldig nærme. men har ikke badekar her. etter sist fødsel som var på sykehuset syns jeg det var fantastisk med badekar og lystgass!! Det mister jeg jo viss jeg velger hjemmefødsel! Hvordan tenker dere??
Gjest Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Kunne godt tenkt meg hjemmefødsel =) Men siden begge mine 2 første fødsler ble litt stressende fordi gutta hadde navlestrenger snurra godt rundt halsen så orker jeg ikke eventuelt det stresset her... Så blir nok sykehus fødsel på meg, selvom jeg syns hjemmefødsel høres utrolig greit ut
Gjest Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Jeg ønsker ikke å ha hjemmefødsel selv, kanskje fordi jeg er førstegangs og litt pysete. men jeg har lest at det at man greier å slappe godt av gjør at fødselen blir kortere og mindre smertefull sammenliknet med hvis man er stresset og redd. Hvis man vil være mer avslappet hjemme enn på sykehuset er jo dette et argument for at hjemmefødsel kan være et alternativ. Selv vil jeg nok føle meg tryggere på sykehus (i nærheten av epidural), men det er jo individuelt. Nå er det jo St.Olav i Trondheim som er mitt naturlige valg pga at jeg bor nærme, noe som kanskje gjør meg litt bekymret :S
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Jeg vurderer sterkt hjemmefødsel. Eller, det vi har tenkt er at vi gjør klart til "fødestue" på gjesterommet noen uker før termin, og rekker vi sykehuset så drar vi dit, men skjer ting raskt så føder vi heller hjemme. Har to raske greie fødsler bak meg, begge uten smertestillende (eller, fikk akupunktur for å slappe av med førstemann, ingenting med andremann), så vil heller føde hjemme enn langs veien et sted, i alle fall Og med 2 fra før så er det jo veldig greit å føde hjemme, skjer det på natta så kan de fortsette å sove godt uten å måtte bli vekket opp og dratt med til noen midt på natta Har også lest mye positivt om å føde hjemme
Mamma-til-3-jenter Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Jeg hadde ikke turt å føde hjemme. Føler meg mye mer trygg på et sykehus der det er leger og all slags hjelpemidler. Man vet jo aldri helt sikkert hvordan fødselen utvikler seg...
2SmåTroll Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 skjønner ikke at noen tør det i det hele tatt jeg. veit om ei som fikk beskjed av jordmora at alt var jo så fint og bra, at hun kunne jo ha hjemmefødsel. fødselen ente med hastekeisersnitt pga babyen ikke ville ut,. hva hadde skjedd hvis ho hadde hatt hjemmefødsel?
Testing123 Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Jeg fikk en ufrivillig hjemmefødsel (historia ligger på hjemmefødsel, gode erfaringer-forumet) og vil nok planlegge hjemmefødsel evt. neste gang. vi dro til føden etterpå og det angrer jeg nesten på idag. jordmor vil nok også anbefale hjemme da jeg føder fort!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Jeg har lyst til å ha hjemmefødsel,men min kjære ønsker ikke det,da han ikke vil føle seg trygg på dette og da ønsker ikke jeg å prøve å overbevise ham.Vil at begge skal føle seg trygge under fødselen. Lystgass er nok noe som er mer psyisk enn fysisk lindring,så det hadde jeg ikke tenkt på om jeg hadde gått glipp av. En kan kjøpe f.eks en varmepute og ha på mage og rygg,det hjelper jo også,når en ikke har badekar. En kan også stå i dusjen med strålen på ryggen,mange måter å ordne seg på. Hver og en må finne det som passer best til seg og sin partner.
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Kunne nok vært fint å føde hjemme, og de fleste fødsler er jo problemfrie.men vet at hvis det faktisk skulle ha gått galt, ville jeg har bebreidet meg selv for resten av livet. Det er noe jeg ikke ønsker å utsette meg selv for. Får nok holde ut selve fødselen på sykehuset, og heller dra fort hjem igjen :-) Men det er meg da
-loui- Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 Jeg ønsker meg hjemmefødsel, men min kjære vil så absolutt ikke det.., Hadde vært en drøm å kunne være hjemme i trygge omgivelser og ikke minst ordne seg på eget bad etterpå...
Bubba75 Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Syns det er trygt og godt å føde på sykehus jeg. Forrige gang lå jeg med pressrier i halvannen time før de fant ut at babyen lå med armen ved siden av hodet, og ikke klarte å komme ut på egenhånd. Det endte med sugekopp og halvannen time sying på operasjonsstua i etterkant. Hadde fått helt angst om det hadde hendt hjemme, men på sykehuset følte jeg meg trygg på at alt kom til å gå bra.
jaja.. Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 Eg vurderar heimefødsel. Me har to timar til sjukehus og eg har hatt enkle fødslar på 2 og 3 timar før. Men reknar med at me ser det ann der og da. Fødte første heime (uplanlagt) og andre på sjukehus, og må verkeleg seie at heimefødsel er til å anbefale-iallefall når du har så kort veg til sjukehus!
råååsa-med gutt og jente:) Skrevet 20. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. april 2008 Ja det er sånn jeg og tenker.....skjer det så skjer det. vil ivertfall prøve å være lengst mulig hjemme denne gangen. og blir det fødsel hjemme, ja så blir det det. vil ikke stresse med det. sambo er helt enig. men nå gikk fødselen greit sist gang. holdt på en hel stund før pressriene. men ingen komplikasjoner. vil påstå at jeg like godt kunne gjort alt det hjemme! sliter også med barnevakt til jenta vår om det skulle skje midt på natten. da kunne hun jo bare vært hjemme og så levert henne i bhg når morningen kom.
Mammahjertet Skrevet 21. april 2008 #14 Skrevet 21. april 2008 Synes det er helt sykt at noen tør det jeg da. Ting kan skifte veldig fort fra fint til dramatisk, og da er det ikke sikkert det hjelper å 'bare' ha 20 min til sykehuset... Jeg hadde aldri aldri gjort det! Hører med til innlegget at jeg heller ikke hadde fått lov, men det er jo ikke til å stikke under en stol at sikkerheten er det man forsaker.
SNURF 5 GUTTER Skrevet 21. april 2008 #15 Skrevet 21. april 2008 Jeg skal aldri ha hjemmefødsel. Skulle det gå gale og det kan sje med den som har født 1 el 2 el 3 el 4 ganger. Jeg klarer ikkje og leve med detta dersom det skulle gå gale.
*Dora* Skrevet 21. april 2008 #16 Skrevet 21. april 2008 Jeg hadde aldri tørt å ha hjemmefødsel... Og etter min mening så er 15-20 minutt langt viss noe skulle skje med deg eller barnet ditt... Skjønner jo at det sikkert er avslappende å verr hjemme, men tanken på at ting faktisk kan endre seg under en fødsel og du plutselig kan trenge hjelp gjørr at det er totalt uaktuelt for meg...
cabe- fått gutt nr fire :) Skrevet 21. april 2008 #17 Skrevet 21. april 2008 Vi har veldig lyst på hjemmefødsel denne gangen, både jeg og sambo : ) Har hatt tre greie og ukompliserte fødsler, og det frister å bare være hjemme og ta ting i ro og mak når fødselen er i gang. Bruker heller ikke noe smertelindring så det blir ikke noe problem. Men langt fra sikker ennå, er bare 14+1 så har nok av tid å bestemme oss på. Heldigvis har vi to jordmødre som driver med hjemmefødsel her i byen, så skal ta kontakt med dem om ikke lenge. Høres bare så deilig ut å dusje på sitt eget bad etterpå, og at hele familien kan krype opp i sengen med en liten nyfødt snusk : )
<3 coccinelle Skrevet 21. april 2008 #18 Skrevet 21. april 2008 Det er ikke sikkert alt går uten komplikasjoner selv om det er tredje gang. Begge de første to fødslene mine gikk greit men med nummer tre og fire kom ikke morkaka ut og jeg kunne fått alvorlige blødninger om jeg ikke hadde vært på sykehuset. Kjedelig å måtte fly av gårde til sykehuset etter at ungen er ute for å få ut morkaka. Og hva om babyen sitter fast... I noen land er jo hjemmefødsler mer vanlig enn sykehusfødsel (Nederland) men der er jo avstandene veldig korte.
Mummimamma;-) Skrevet 22. april 2008 #19 Skrevet 22. april 2008 Hadde jeg vært SIKKER på at alt ville forløpe normalt, ville jeg nok ha vurdert hjemmefødsel. Jeg var frisk som en fisk hele første svangerskap, men fødselen var lang og jævlig, og til slutt ville ikke morkaka ut og ble lagt i narkose. Jeg mistet masse blod og fikk intravenøs væske og blodoverføring. Hadde nok blødd i hjel hjemme, så neitakk, her blir det sykehus!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå