Gå til innhold

ikke EL? ? ? ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
:o jeg har en syklus på 34 dager.. så da er det stor sansynlighet for at jeg ikke har EL da, eller? .. OH NO!!
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste den samme kommentaren som du leste, og kvapp til.

Har nettopp sluttet på p-pillen, og vet ikke enda hvor lang syklus jeg har. Mye tyder på at det blir over 30 dager. Har ingen tro for at de med syklus over 30 dager ikke har eggløsning. Det er nå vel heller når det er noen som har veldig uregelmessig syklus med langt over 30 dager det kan gjelde!?

Skrevet

uuh.. blei veldig nervøs av den kommentaren jeg leste ja.. =/

Håper det ikke stemmer..

Skrevet

Den komentaren hørtes da direkte feil ut....

http://www.pernille.info/syklus.htm

Sykluslengder

"Alle" blir lært at en kvinnes syklus er 28 dager og at hun har eggløsning på syklusdag 14, men dette er faktisk en myte. Dette er bare statistiske gjennomsnitt. Sykluslengde og eggløsningsdag varierer mye fra kvinne til kvinne – og faktisk også av og til hos hver enkelt kvinne.

En typisk "normal" syklus som starter med mensen, er 25-36 dager lang og med eggløsning vanligvis mellom syklusdag 12-23.

Det trenger imidlertid ikke være sånn for alle! Selv om syklusene vanligvis har en stabil og fast lengde er det ikke sikkert at eggløsningen kommer på samme syklusdag i hver syklus, og det er heller ikke noen garanti for at alle sykluser i framtiden vil holde seg til den stabile og faste lengden.

Når en syklus varierer i lengde er det tiden mellom mensen og eggløsningen som varierer. Det er eggløsningstidspunktet som bestemmer hvor lang en syklus vil bli, ettersom lutealfasen har en relativt fastsatt lengde takket være levetiden til Det gule legemet. Lengden på tidligere sykluser har ingen innvirkning på hvor lange syklusene i framtiden vil bli, kroppen og hormonsamspillet bryr seg ikke om statistikk eller kalendere.

Skrevet

Som jeg skrev i den andre tråden,så har jeg en syklus på 34 dager, og jeg fant EL denne pp ;) så synes det høres helt rart ut at man ikke har EL når man har lange sykluser ;)

Skrevet

Ja, det var det jeg skjønte at den kommentaren ikke kunne stemme:) Fjoo:)

Skrevet

aah.. puster lettet ut hehe.. :) tjo .. så herlig med positivt svar :D

Skrevet

Huff og huff.... det var jeg som skrev dette om lang syklus og sjansen for at det da ikke var EL.....

Jeg fikk vite dette av min gynekolog. Men jeg har PCOS, så det er mulig det gjelder kun ved denne tilstanden. Og da er det ofte ustabile sykluser også; altså ikke f. eks 34 dager hver syklus, men kan være 32 dager én syklus og 40 neste.

Jeg beklager sterkt hvis jeg har spredt feil info, og gjort noen unødvendig bekymret..... lei meg for det.... :o(

Legger meg langflat og ber om unnskyldning.....

Skrevet

Skal ikke så mye til før vi kvinnfolk flipper ut;P å jeg er en av de hehe, vi er noen rare dyr vi:)

Skrevet

Hehe, søren ikke lett å få med seg essensen av det legen sier! Rett inn og rett ut igjen før en får sukk for seg. Det der med at luttealfasen alltid er ca 14 dager trenger heller ikke å stemme for alle tydligvis. Noen jeg har sett her inne hadde 20 dager, påvist med el-test. Selv har jeg mellom 32 og 35 dagers sykluser og har to unger så el har jeg i alle fall :)

Skrevet

Det stemmer nok at det i hovedsak gjelder de med PCOS/PCO. Det er slik jeg har oppfattet det. Fordi de har som sagt uregelmessige sykluser, og et av symptomene med PCOS er at EL rett og slett uteblir.

Feilinfoen er rett opp i, ingen større skade skjedd, annet enn at enkelte av oss ble veldig usikkre og det kom en liten bekymring hos enkelte:)

Fint at du beklager det da:) Alle kan ta litt feil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...