Gå til innhold

Slutte med smokk ved 6 mnd alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg las nettopp i boka "alt om barnet" at 6 mnd var ein fin alder for å slutte med smokk. Barnet treng den egentlig ikkje lenger, og har enda så kort hukommelse at "opprøret" ikkje varer for lenge.

Tuppa her er veldig glad i smokken sin, men bruker den kun når ho skal sove. Er det noko poeng i å slutte no? Stemmer det at barnet ikkje treng den lengre? Nokon med synspunker/erfariner som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 8 mnd og har et stort pattebehov så d kunne ikke falle meg inn å ta den i fra henne når hun skal sove. Men d er vel opp til hver enkelt hva de ønsker å gjøre. Men etter min oppfattning tror jeg ikke det er så vanlig.

Skrevet

Noen som vet om det stemmer at barn som bruker smokk ofte må ha regulering som eldre??

Skrevet

Jenta mi er snart 7 mnd jeg kunne godt tenkt med å ha sluttet med smokk. Hun våkner flere ganger hver natt og trenger sutten så det hadde vært deilig å slippe å stå opp for å gi henne den.

Men klarer ikke tanken på å ta fra henne sutten. Hun har så stort behov for den virker det som.

Skrevet

Ja.. jeg også leste det der, og lurer på det samme som deg. :) Har alltid trodd at 1-2 år var alderen for å slutte med smokk... Som førstegangs er det mye man lurer på!

Skrevet

Anbefaler dere å slutte nå, i hvertfall dere som har barn som våkner ofte om natten. Vi sluttet for noen uker siden nettopp av den grunn, sønnen vår var da 10 mnd. Var veldig skeptisk, og trodde det skulle bli veldig vanskelig, for trodde som dere at "han har så stort behov for den når han skal sove". To kvelder med protester, og etter det har han stort sett sovet hele natta uten smokk, uten å våkne. Har også lest at barn som bruker smokk ofte sover kortere tid sammenhengende enn de som ikke bruker det. Stemte for vår del, så anbefaler dere å gjøre det!

Skrevet

Tror nok ikke smokk har så mye med tannregulering å gjøre( hvis man ikke bruker det til de er 7 år da). Jeg brukte ikke smokk, men HADDE veldig skeive tenner, samme med brødrene mine.

Her bruker vi smokk, 9 mnd, han koser seg med den om natta og sover som en stein. Vi bruker ikke smokken om dagen, så jeg ser ingen grunn til å slutte med den. Men om man må opp 100 ganger om natten for å gi smokk, kan det vel være lurt å ta vekk smokken.

Skrevet

Jeg synes smokken er et supert hjelpemiddel, og stresser ikke med å avvenne. Det er jo så mangt man ikke trenger, men for oss er det til stor hjelp å bruke smokk. Begge ungene bruker det. Eldste på tre har den kun på natta og da synes jeg det er helt greit. Brukt selv smokk til jeg var 4 år. Har ikke hatt noen problem med tennene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...