Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Bare lurer på hvor lavt det skal være før det er snakk om å ha lavt blodtrykk? Jeg var hos jm på fredag, og da sa hun at jeg hadde et lavt og fint bt. Vanligvis sier hun tallet, men ikke denne gangen. Jeg tenkte heller ikke noe mer på det. Før nå... Ble nyssgjerrig, og sjekka helsekortet mitt. 105/60... Aldri hatt så lavt bt før jeg. Har alltid ligget på 115/75-120/80. Hun sa jo det var bra, så da er det vel det men...
septermor Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 hei jeg var nede i 80/65 da jeg ventet sistemann. Var mye svimmel og jm sa at det var bare naturlig når blodtrykket var så lavt. Men de bekymrer seg egentlig ikke for lavt blodtrykk tror jeg. Det er vanlig at trykket går ned under svangerskap, og det er visst bare bra. Det er ved plutselig økning at de sjekker nærmere.
-kate Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Hadde sterke,uforklarlige magesmerter i uke 31 og ble kjørt i ambulanse til ykhuset 11 mil unna. Da var blodtrykket nede i 65/35 og det var litt for lavt, har vel med surstoff til hjernen å gjøre?!? Etter hvert som smertene gav seg, ble blodtrykket bedre. Vanligvis ligger jeg på 85/55 - og det er bare bra!!
Gjest Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 jeg har ca 110/65 nå, og jeg har aldri hatt så høyt blodtrykk på en god stund. Jeg har hatt undertrykk nede i 50, men legene har ikke brydd seg om det. Jeg antar at det er greit da, i alle fall bedre enn høyt blodtrykk. ??
Guttemamma75 Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Det regnes ikke som lavt blodtrykk før man har under 90/50.. Det aller viktigste å se på er hva trykket ditt er til vanlig, har man vanligvis 130/80 og plutselig faller ned på 90/50 vil man kunne få symptomer på det som f.eks svimmelhet.. Noen har et trykk på 90/50 til vanlig og de må da lenger ned før de får symptomer av det.. En blodtrykksmåling har uansett lite å si, trykket påvirkes av så mye - væskeinntak, om det er varmt/kaldt ute, stress, osv..... Er man bekymret for blodtrykket gjøres gjerne flere målinger for å få en bedre oversikt... Lavt blodtrykk er i utgangspunktet ikke så farlig, det er bare at man er mer utsatt for blodtrykksfall f.eks når man reiser seg fort og man kan pga det besvime.. Det er verre med høyt blodtrykk - og spesielt når man er gravid...
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 20. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2008 Ok, tusen takk for svar! Syns bare det var litt rart at jeg hadde gått såpass ned nå plutselig, men da er det jo greit da. Er i fin form, så da er det jo ikke noe problem.
NormaJean Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 på fredag var BT 90/58 på sv. kntr. ikke noe stress det, men blir litt svimmel noen ganger og ser "stjerner" når jeg reiser meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå