Gå til innhold

Noen som har peiling på meksikansk mat her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I flere oppskrifter refereres det til Masa og masa harini (eller harina)- dette er en form for maismel. Det står også at vanlig maismel ikke kan benyttes som erstatning. Hvor får man tak i det i Norge, og hva kan det eventuelt byttes ut med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står oppskriftene på norsk eller spansk..?

Skrevet

Hmm.. Da vet jeg ikke, men på spansk betyr masa deig og harina mel. Altså deig av mel.

Skrevet

Men tydeligvis så refererer det også til en bestemt type mel.:

Q. I've come across several recipes that call for masa harina, and I've seen it in the supermarket in the baking aisle with the flour. What is masa harina?

A. Masa harina is the traditional flour used to make tortillas, tamales, and other Mexican dishes. Literally translated from Spanish, it means "dough flour," because the flour is made from dried masa, a dough from specially treated corn.

Susanna Altarriba

Masa harina is a type of traditional flour used in Mexican cooking.

To make masa harina, field corn (or maize) is dried and then treated in a solution of lime and water, also called slaked lime. This loosens the hulls from the kernels and softens the corn. In addition, the lime reacts with the corn so that the nutrient niacin can be assimilated by the digestive tract.

The soaked maize is then washed, and the wet corn is ground into a dough, called masa. It is this fresh masa, when dried and powdered, that becomes masa harina. (Add water once again to make dough for tortillas or tamales.)

Fresh masa is available in Mexican markets, refrigerated and sold by the pound. But masa harina is a fine substitute. Availability and your personal taste determine whether you start with fresh or dried masa.

Do not substitute corn meal or regular corn flour, however; they're produced from different types of corn and are processed differently. They will not produce the same results. Regular wheat flour also cannot be substituted.

Så hva gjør så meksikanere i Norge med dette?

Skrevet

Tja, legger om kostholdet?

Pila har sikkert noe mer fornuftig å komme med. Hun har da i det minste noe mer peiling på Mexico enn meg, maten også

Skrevet

Er'e tortillas de harina du skal lage? Hvetemel funker.

Skrevet

Har b.la en kokebok som heter Mexico- en kulinarisk reise. Der skal man jo ha masa i annenhver rett...(Nå sjekket jeg akkurat i boken, og det var en grov overdrivelse gitt...)

Tamales f.eks

Skrevet

Tjah, du kan jo lage selv - cacahuazintle og lime for maisvarianten, men det er liksom ikke det mest tilgjengelige her i strøket det heller.

Jeg har aldri hatt problemer med å bruke hvetemel i tortillas de harina, quesadillas, pupusas etc. Maistortillas er ikke særlig godt samme hva man lager det av, ikke tamales heller i grunn, men maismel gjør nytten.

Skrevet

Maistortillas er det beste, dog må man til Mexico for å spise og ikke alle kan lage dem.. Tamales er også nydelig, finnes jo utallige varianter og for å spise dette må man også til Mexico.

Her i Norge får man ikke laget meksikansk mat, er for stor mangel på ingredienser dessverre.

Skrevet

Tortillas de maíz rellenas de queso, frijoles, verduras o chicarrón. Lo comen mucho en Centroamerica.

Skrevet

Se te olvidó una tilde en Centroamérica :-p

Litt som enchiladas?

Jeg er ingen mexicomagefyllekspert.

Skrevet

Nei, det er selve tortillaen som er fylt - mer som calzone, liksom. Den er bakt rundt fyllet. Det kan være godt, men de med frijoles er fæle. Og maisversjonen er fæl, selv om det er den opprinnelige - jeg er tilhenger av alt de harina, Mexico er et lykkeland sånn sett - lenger sørover har de stort sett bare maisutgaven. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...