lille2 Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Jeg går på metformin pga insulinresistens og pcos. Nå er jeg gravid. Har fått så veldig forskjellige anbefalinger ang bruk at metformin nå. En lege sa slutt med det med en gang, en annen sa at det kunne brukes de første 3 måneder pga at det kanskje kan hjelpe på å forhindre abbort (mistet i ma i mars), og en siste gynekolog sa at metformin kunne brukes hele svangerskapet og kan hjelpe mot svangerskapsdiabetes? Noen andre med erfaringer og råd? Trenger det.
Mrs. icsi og småen Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Hei. Dette hørtes veldig kjent ut. Jeg har også pcos, og det var overlege på guv/fertiliteten i Haugesund som satte meg på Metformin for ett år siden. Vi har (som nicket avslører) vært gjennom ivf-forsøk. Og etter at jeg testet positivt fikk jeg beskjed om å fortsette på dem. Ringte tilbake da jeg var passert tre mnd, og fikk da beskjed om at jeg skulle fortsette på Metformin ut svangerskapet. Jeg er jo (typisk nok) stor i utgangspuktet og tror nok at Metforminen er med å holde blodsukkeret mitt i sjakk nå i svangerskapet, og kanskje derfor hindrer at babyen min blir alt for stor. Så lenge jeg ikke har insulinresistens/nedsatt funksjon, ville ikke fastlegen min gjøre noe ved det.. Så jeg knasker Metformin enda, jeg... Lykke til!! Klem
bustine Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Jeg har også pcos, men er ikke insulinresistent. Jeg fikk Metformin for å bli gravid denne gangen, og jeg fikk beskjed om å slutte med tablettene når jeg ble gravid. Men gynekologen sa selv at det var under forskning, og mente det ikke var noen risiko å ta de. Men siden jeg egentlig ikke trenger de for insulinet sin del så kunne jeg like greit slutte. Jeg har også hørt at de kan ha positiv effekt på å forhindre abort.
sol m to prinser:-) Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Jeg har også pcos, men er ikke insulinresistent. Jeg gikk også på metformin for å bli gravid. Noe som tydeligvis virket bra. Hadde gått 12 år uten prevensjon, 8 prøverørsforsøk, 3 aborter, og ble så gravid etter 2 mnd med metformin:-) Brukte metformin de 3 første mnd pga at det kunne forhindre abort. Er nå i uke 38. Fikk metformin anbefalt av Hausken i Haugesund. Lykke til:-)
skatten kom i mai :) Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 ja så var det denne metforminen da.. har blitt heilt forvirra av hele greia.. vi har også vært til icis forsøk i haugesund og gikk på metformin første gang eg ble gravid spurte eg om eg skulle slutte med metforminen, men fikk da beskjed av holst at det skulle eg ikkje de måtte eg gå på hele tiden resten av livet liksom, men nå eg var kommet til uke 24 og skulle inn til en vanlig ul kontroll av vekst m.m. så spurte han meg om eg gikk på metformin. eg svarte at ja det bad du meg jo om å fortsette med, men da sa han bare at eg skulle slutte for viste jo ikke hvilken effekt dette hadde på barnet!! kjente eg ble skikkelig sint for eg hadde jo spurt han angående dette tidligere og fikk et helt annet svar.. så eg trur egentlig ikke legene vet riktig selv jeg! men eg har lest et sted husker ikke hvor at metformin ikke er lov å gi til gravide da de ikke vet virkningen og dette er under forskning, men ikke vet eg det er tydelig at det er veldig vanlig å iallefall bruke dem de første 3 mnd da abort sjansen er størst dette er vel fordi at metforminen bedrer forholdene..
med baby nr 4 i magen Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 brukte de de 3 første månedene.
lille2 Skrevet 21. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2008 Takkk for mange svar. Hvor stor dose metformin brukte dere? Og stemmer det at man må ta mer folat når man går på metformin?
skatten kom i mai :) Skrevet 21. april 2008 #8 Skrevet 21. april 2008 det med mer folat pga metformin har eg ikkje hørt om.. eg hadde 500mgx2 av metformin i døgnet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå