Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Når man må søke fødeplass på riksen omtrent før man har testet positivt for å få plass der, er det ikke mye fritt sykehusvalg!! Sist søkte jeg når jeg var på første kontroll hos legen i uke 12, og fikk plass. Dermed trodde jeg at jeg kunne gjøre det denne gangen og. Men fikk høre at nei det måtte jeg ikke finne på å gjøre. Måtte søke før. Så i uke ni fikk jeg sendt søknad. Men det ser ikke ut som jeg får noe plass der gitt. Så hvor skal jeg føde da tro? Har egentlig ikke lyst til å føde på ahus, for jeg er redd jeg havner midt i flyttekaos. På Ullevål blir man jo bare overlatt til seg selv på hotellet, og får lite hjelp. Er det noen som kan komme med noen råd og tips for hvor det er ålreit å føde? Jeg ville til Riksen fordi jeg fødte der sist, og jeg hadde ikke noen enkel fødsel, det endte med kesiersnitt med narkose osv osv. Men jeg syns det var så ålreit på barselavd der. Fikk masse hjelp og de var så greie!! Jeg gruer meg vanvittit!!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Det er ikke fritt sykehusvalg på fødsler og øyeblikkelige innleggelser!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Nei riksen er umulig jeg er i et risiko svangerskap, men fikk ikke plass atpåtil satt de på pairene i 1,5 mnd og derfor fikk jeg ikke plass på ullevåll heller.Jeg fikk plass på A-hus. Legen min (og jeg forsovid) syntes det er helt uhørt at en i et risiko svanerskap og som ikke har bil skal måtte reise i over en time for å komme til sykehuset når jeg bor 10 min unna begge de andre. Vil foresten påpeke at man må ikke på hotellet på ullevåll, man kan velge å bli på barsel. De fleste ønsker hotellet siden de da kan ha mannen sin der. Men når jeg lå inne sist måtte jeg ligge på barsel grunnet at jenta var for tidlig født, og det var flere jeg ble kjent med der som valgte bort hotellet siden mannen ikke kunne være der sammen med dem, eller fordi de ikke hadde partner. Men ja skikkelig dritt dette her med sykehusene, syntes faktisk at de som bor nærmest skulle ha første mulighet til å få fødeplass på de og ikke måtte sendes videre. Men jeg skal føde mitt på sommern og da er nok ahus like greit å forholde seg til, for da er det mindre folk på vakt på ullevåll, sier legen min, så sjangsen til å bli sendt til ahus samme hva er ganske stor. Da kan jeg like godt være vant til tanken på å få barn der. Nå er jeg "heldig" med at jeg mest sannsynelig skal ha planlagt KS grunnet komplikasjoner. Og da vil jeg jo slippe styret med å skulle reise langt etter at fødsel har startet da. (bare ungen ikke har det like travelt som storesøster hadde.)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Jeg bare lurer på hvordan du kan klare å bruke over en time til Ahus, når du bor i Oslo? Det er jo knapt 20 min med bil. (taxi??) Vi bor 20 min sør for Oslo, og bruker 40 min til Ahus.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Greithvis jeg går i fødsel da tar det bare 30-40 min for da får jeg taxi, men for kontroller tar det en time da jeg må ta to busser. Vi har ikke bil og ikke råd til å drive å ta taxi. så over en time er medregnet litt ventetid på busser. og fordi busser stopper jo endel underveis.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 hallo!! det finnes da amulanser!! har dere ingenting mellom ørene?!?! så at du har eit risikossvangerskap er bare tull, for da hadde du å jm funne ut at det faktisk går an å RINGE 113!!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 11. 17 -du må jo være dum!! Jeg skal heldigvis ikke føde i Oslo, men blir også regnet under risikosvangerskap. Selvfølgelig kan hi ha et risikosvangerskap selv om hun enda ikke har tenkt på ambulanse. Man trenger ikke ha en dramatisk fødsel selv om man har et risikosvangerskap.-men man får bedre oppfølging enn andre gravide. Og hallo....alle kan jo ringe ambulanse hvis de skulle føle for det!!!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Det er fritt sykehusvalg for fødsler og. Jeg fikk da velge... Men bor ikke i Oslo da. Kanskje litt mer pågang der.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Vel, jeg fødet på ullevål. Hadde riskikosvangerskap. Ble tatt godt imot, og ble tatt godt vare på etter fødsel. Sykepleier kom innom meg hver dag, flere ganger om dagen for å sjekke hvordan det sto til med meg og babyen. Om natten når dem hørte at babyen min gråt mye, kom dem inn og tok han slik at jeg skulle få sove. Dem hjalp meg med amming, bleieskifting og alt som er. Lå på sykehuset i 5 dager jeg, og fikk masse hjelp. Så jeg er kjempe fornøyd med ullevål.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 Sist fikk jeg også avslag på Riksen første forsøk. Men fastlegen skrev så en anbefaling om at jeg burde dit (risikosvangerskap) og fikk da fødeplass likevel på Riksen. Var også superfornøyd med behandlingen, selv om selve fødselsopplevelsen ble traumatisk. Det er nok dessverre slik at steder som Rikshospitalet må prioritere en del i forhold til risiko, men om legen din kan bekrefte at du bør til et sykehus med "ektrakompetanse" f.eks pga hvordan siste fødsel endte, er ikke håpet ute enda.. du kan også selv skrive et brev om hvorfor du ønsker deg dit. Prøv alt. Jeg "sokner" nå til Gjøvik, men har fått fødeplass på Lillehammer, både pga risikosvangerskap, som sist, og fordi jeg bør føde et sted med barneavdeling. Lykke til i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå