♥Mammatil3små♥ Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Hvis vannet går,og hodet ikke er festet, skal vi da legge oss ned og ringe ambulanse/fødeavd.? For å unngå att navlestrengen kommer i klem... Virker som folk får veldig forskjellige beskjeder om d, så hva har jm/lege sagt til dere? Jm har ikke sagt noe om d til meg,og jeg har helt glemt å spørre om d... Jeg har ikke fått ny time til kontroll før om 4 uker- da er jeg 36+6 på vei, så muligheten for fødsel er jo der før den tid lixom... Førstemann ble født i uke 37,men han var festet siden uke 26, så jeg tenkte aldri noe på d...Så hvis denne babyen også vil ut litt før termin, så hadde d vært greit å vite...
Gjest Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Jordmoren min sa at dersom hodet ligger godt nede i bekkenet, men ikke er festet trenger man ikke å legge seg ned når vannet går. Hvis hodet ikke ligger nede i bekkenet, sa hun at vi bør legge oss ned - for å forhindre at navlestrengen kommer ned før hodet. Vet du noe om hvor hodet til babyen er hen da?
♥Mammatil3små♥ Skrevet 20. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2008 Hun sa på forrige kontroll att hodet lå ganske langt nedover, men ikke var festet...Så da er d vell kanskje greit da...
*LilleTroll + spira Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 På journalskriving på sykehuset fikk jeg beskjed om å legge meg ned dersom vannet går før hodet er festet! Det samme har jm sagt..
~~ElleMelle~~ Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Jeg har fått beskjed om at dette har de gått bort fra for mange, mange år siden -dette med å legge seg ned om vannet går. Tydeligvis mange forskjellige beskjeder og praksis ute og går rundt omkring. Litt merkelig i grunn at ikke helsepersonell i Norge kan se på den kunnskapen og de fakta de sitter med, og konkludere med hva de skal anbefale i slike tilfeller.
*Super*Mamman* Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Jeg har fått beskjed fra både 2 jordmødre + legen min om å legge meg ned å ringe ambulansen dersom hodet ikke er festet..
Ville Vera Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Jeg fikk beskjed om å legge meg rett ned og ringe føden siden hodet enda ikke er festet. Så da gjør jeg det
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 21. april 2008 #8 Skrevet 21. april 2008 Jeg synes du burde få en time til kontroll før dette, jeg har fått beskjed om at jeg skal gå annenhver uke fra ca uke 32, og hver uke fra 36. Syns det var rart at du fortsatt bare går hver 4. uke. De færreste flergangsfødende opplever at hodet fester seg lenge før termin, men hvis hodet ikke er kommet ned i bekkenet ville jeg lagt meg ned for sikkerhets skyld. Men sannsynligvis har det jo kommet ned når fødselen da er i gang.
♥Mammatil3små♥ Skrevet 21. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. april 2008 Ok, virker som folk får litt forskjellige beskjeder om d... Så da får jeg bare legge meg ned ,for å være sikker:) Tar ingen sjanser... Men helt enig med deg, nomiha, att d er litt vel lenge mellom kontrollene, siden jeg har kommet såpass langt lixom. Har fått beskjed om att d skal være hver fjerde uke frem til uke 32, annenhver uke fra uke 32 til 36,og hver uke etter d... Men hun sa att hun hadde fullt helt til da,og kunne ikke ta flere,for da ble hun aldri ferdig, så jeg kunne evt. få en time hos legen sa hun, men att d ikke var nødvendig... Så jeg får se... Har fått mobilnr. hennes da, så jeg skulle ringe hvis d var noe jeg bekymret meg for- uansett hva d måtte være...Så d går vell greit:)
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Ser du er 2 gangsfødene. Og da trenger ikke hodet å feste seg... Grunnen til dette sa min jordmor, er fordi bekkenet er litt videre for oss som har født før. 1 gangsfødene derimot skal legge seg ned om hodet ikke er festet.
Swana Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Jeg har også fått beskjed om at så lenge hodet er godt ned i bekkenet, trenger jeg ikke legge meg ned, selv om det ikke er festet. Men fikk beskjed om å ringe føden da... Men angående lengde mellom kontroller: Går de fleste av dere annenhver uke fra uke 32 altså?? Jeg er 37 + 3 i dag, gikk til kontroll hver fjerde uke t.o.m uke 36, og skal annenhver uke nå framover...virker ikke som at de har tenkt å kalle meg inn til kontroll hver uke...med mindre noe spesielt inntreffer...
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 21. april 2008 #12 Skrevet 21. april 2008 Jeg begynte med annenhver i uke 32. og skal over på hver uke nå fra uken av. Da er jeg i uke 37. (fullgåtte 36) så sånn er det i allefall her. Dette er med andre ord siste uke uten noen form for kontroll for min del..
lillefot Skrevet 21. april 2008 #13 Skrevet 21. april 2008 Litt seint ute kanskje, men dette skjedde meg da jeg fikk førstemann for 4 år siden. Du trenger ikke å legge deg ned selv om hode ikke er festet. Grunnen er at i TEORIEN KAN navlestrengen falle ut, men det har aldri skjedd i praksis. Det du skal gjøre er å ringe føden, de vil be deg om å komme inn. Så blir du liggende i 24 timer og hvis ikke fødselen starter av seg selv vil du bli igangsatt. Da vannet gikk på meg lå jeg i 3 dager før jeg fikk drypp. Ble sjekket med ctg hver gang jeg var på do. Dette har de gått bort fra siden det alltid ble infeksjon og at spes mor måtte på antibiotika etter fødselen. Jeg var i uke 38 da jordmor "tok" vannet da hun kjente om hodet var festet. Fikk vite på sykehuset at det var fordi vannposen var veldig sprengt og at det hadde gått hull på den uansett. Hvertfall flaks at jeg var på helsestasjonen da det skjedde. Håper jeg får en normalt startende fødsel denne gangen, for det er ikke morro å bli satt igang. Lykke til.
2 Gullunger Skrevet 21. april 2008 #14 Skrevet 21. april 2008 Bakpå den konvolutten som jeg har fått fra jordmor til å ha papirene mine i står det at basis programmet for kontroller i svangerskapet er ultralyd i uke 17-20, og deretter kontroll i uke 24, 28, 32, 36, 38, 40 og 41. Dersom det er noe spesielt blir man innkalt til flere kotroller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå