Gjest Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Var på kontroll på fredag, uke 27+5. Hadde blodtrykk på 100/60, er det helt normalt eller veldig lavt? Fikk og beskjed om å gå på jern pga blodprosent på 10, er det litt lavt eller veldig lavt?
Gjest Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Jeg synes nok at blodtrykket ditt er litt lavt, men så lenge du ikke har spesielle plager knyttet til det så er det ingenting å bekymre seg over. Et normalt blodtrykk skal vanligvis ligge på ca 120/80. Når det gjelder blodprosenten vet jeg ikke om det er litt lavt eller veldig lavt, men jeg hadde en blodprosent på 11 sist jeg fikk sjekket dette. Og jeg fikk også beskjed om å begynne å ta jerntilskudd. Legen min sa at det er noe han anbefaler alle gravide i 2.halvdel av svangerskapet. Jeg regner med at legen din ville ha sagt i fra hvis du har en veldig lav blodprosent og at h*n ville bedt om hyppigere kontroller av dette...
stibli Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Det er umulig å svare på om blodtrykk på 100/60 er lavt. Blodtrykk er helt individuelt fra person til person - med andre ord kan det være lavt for noen, normalt for noen og høyt for noen. Du må sammenligne med blodtrykkstallene som har kommet på de andre kontrollene dine for å se om det er normalt for deg eller lavt for deg. Har du tidligere ligget på f.eks 120/80 så er 100/60 lavt for deg ja. Har du derimot ligget på rundt 110/70 f.eks, så kan det likevel variere såpass at 100/60 ikke er spesielt ille for deg. Blodprosenten er ikke ideell når den er 10 slik som du har. Likevel har jeg fått beskjed om at jeg ikke skal begynne på jern før jeg er under 9. Dette praktiseres nok forskjellig fra lege til lege. Men blodprosent på 10 er lavt, men ikke veldig lavt.
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 100/60 er hvertfall helt normalt for meg! Føler meg frisk og fin med det... har lagt på 80/50 i dette svangerskapet, og da har jeg vært mye svimmel. Har nå en hemoglobin på ca 10, noe som heller ikke er spesielt lavt såpass langt ut i svangerskapet.. Dette er også svært individuelt, men så lenge man ikke er svimmel, og ferritinet kan jo være helt normalt likevel, så er det ingen grunn til å starte med jern. Har legen sag at du skal det, så er det jo bare å ta. Har periodevis tatt det selv, uten at det har hjulpet spesielt på hb... blir jo endelvæske i kroppen nå på slutten..
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Helt normalt blodtrykk, du har det samme som jeg har - normalt sett da. Det er ganske vanlig for kvinner å ha litt lavere blodtrykk enn gjennomsnittet så det skal du ikke tenke på. Blodprosenten din er litt lav.Jeg ville begynt å ta jerntilskudd hvis jeg var deg. Du har såpass lenge igjen av svangerskapet at det kan bli tungt på slutten hvis det går mer ned. Kjøp jerntabletter som er snille mot magen, hør på apoteket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå