Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig hvor mange som skriver feil !

Di og hær ol.

Gidder dere ikke skrive rett eller har dere ikke lært rettskrivning ?

( Og har du dysleksi er du unnskyldt! )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de skriver på dialekt. Det er ganske uvanlig for meg som er nordlening å skrive bokmål hele tiden. Det gjør jeg bare når jeg skal skrive ordentlige ting som jobbsøknader osv. På sms ol skriver jeg på dialekt.. rett frem sånn som jeg uttaler det. Dæfførr skriv æ ofte "feil".

Skrevet

synes det er ille med de som ikke kan forskjellen på Å og OG.

grrrrr....det har jo ikke noe med dialekt å gjøre.

Skrevet

Vet at det e mange som har problema me Å og OG,. Skjønne ka (hva) du mene, men det e jo DI og HÆR du kommentere. HÆR skriv æ på dialekt. DI e æ enig me dæ i at e en skrivefeil. Men folk som bytte ut O me Å, og kutte D på slutten av ord osv, gjør det som regel me vilje..

Skrevet

både og sikkert...men var det noe å henge seg opp i da? la vel folk skrive som de vil

Skrevet

NEI OG NEI ! Folk kan ikke bare skrive som de vil . Hvordan skal skriftspråket vårt overleve, når dagens mødre ikke kan rettskrivning ? ?? Skjerp dere !

Skrevet

Jeg er også nordlending, men har ingen problemer med å skrive på bokmål pga det.. :)

Skrevet

Tror det kommer an på hvor mye man skriver til daglig, i jobbsammenheng osv. Jeg som er lærer kunne aldri funnet på å skrevet på 'dialekt'.

De som begrenser skrivinga si til sms og chatting på nettet, faller vel inn i en sånn skrivefeil-vane....

Skrevet

Værste jeg leser/hører er folk som ikke gidder å lære seg forskjell på da og når.

Får helt mark når folk forteller om "når jeg hentet henne i barnehagen" eller "når jeg fikk den nye bilen". DA jeg hentet henne og DA jeg fikk den nye bilen!

Skrevet

Men man kan ikke skrive "værste", kan man det? Det heter vel "verste", eller er det kommet inn en skrivemåte til som jeg ikke har fått med meg (lenge siden jeg har tittet i norsk rettskrivningsordbok)?

Jeg kan heller ikke fordra skrivefeil. Ser jeg et innlegg hvor det er mange skrivefeil så tenker jeg mitt. Jeg vet det er idiotisk å ha slike fordommer, men de kommer automatisk og jeg må bevisst tenke at jeg må skjerpe meg..

Skrevet

Personlig synes jeg det aller verste er feil orddeling og bruk av apostrof.

Det heter ikke vår dress, men vårdress. Er du i tvil, ikke del ordet!

Og man er ikke mamma'n til noen. Apostrof brukes (nesten ) ikke i Norge.

(Og ja, jeg er enig i at dette ikke er en bagatell. Det norske skriftspråket vil dø ut dersom alle driter i å skrive det riktig.)

Skrevet

Dialekt er en dårlig unnskyldning. HER uttales HÆR på østlandet også, uten at vi skriver det slik av den grunn.

Skrevet

Lurer på oppi hvor noen henger seg? Høres hvertfall ikke noe hyggelig ut.

Skrevet

Jeg irriterer meg over søsken som skriver meldinger på "slæng"/dialekt. Er redd de skal glemme hvordan ordene egentlig skrives. Nå synes de bare jeg maser, men de skjønner det vel etterhvert... håper jeg :)

Skrevet

Mente vel at det er derfor jeg ikke bestandig skriver bokmål, ikke at jeg har noe problem med det:)

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig og irriterende å lese innlegg eller sms som er skrevet på dialekt.

Synes forøvrig at det er litt barnslig også:P husker det var noe vi gjorde for å være kule som fjortiss.

Hva med skrevne beskjeder (lapper) til barna deres hjemme? er de skrevet på dialekt også?

I tilfelle er ikke det så veldig bra heller, siden barna skal lære seg å skrive rett selv.

Skrevet

Her og! Jeg har da lært ordentlig rettskriving selv om jeg vokste opp nord for Dovre...

Skrevet

det morsomste er :

- "Visst jeg gir mme..." Visst...VISST? Hvor i ordboken finner man visst?

Hvis...

- " Jeg har ikke tørt å ..." TURT!

Jeg kan ikke noe for det, men synes det er viktig å ha et godt språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...