Gå til innhold

Muggost - kan vi spise det?? *forvirret*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hele tiden vært sikker på at det helt klart går under kategorien kan ikke spise...

Men da jeg var på 1.kontroll hos legen fikk jeg en haug med brosjyrer... har kikket litt i disse i dag, og der står det at muggost (f.eks. gorgonzola) kan vi spise hvis de er helt ferske....

Veldig skeptisk, men... har så innmari lyst på det!!!!

Synes bare det er merkelig at legesenteret leverer ut dette, hvis det ikke stemmer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer det. Og så kan det spises når det er varmet opp - ingen ting er vel bedre enn pizza med gorgonzolo :-)

Skrevet

Men vi kan også spise den selv om den ikke er varmet opp? Bare den er fersk? Alle typer muggost?

Dette er for godt til å være sant! Og by the way... selger de muggost på bensinstasjonen? Haha...

Skrevet

OPS? Gjelder ikke dette bare ost som er upasteurisert da? Hvis ikke så har jeg spist en hel hvit blu castello... Bør jeg være veldig bekymret nå? Merker at jeg ble litt stressa....

Skrevet

Promp - skjønner ikke hva du mener? Hvis vi KAN spise det, da trenger du vel ikke være bekymret?

Vet ikke om muggosten er pasteruisert jeg? Har aldri sjekket, da jeg har trodd det var helt uaktuelt...

Skrevet

Hvit Blue Castello er muggost... Men utenpå stod det at den er laget av pasteurisert melk...

Det jeg lurer på er om selve muggen er den som er skadelig, uavhengig av om melken er pasteurisert eller ei?

Hmm...innviklet?

Skrevet

fra http://www.barnemix.no/gravid/muggost.php

Man hører ofte at som gravid må man unngå muggoster. Dette pga bakterien som heter Listeria.

Det har fra tid til annen vært matforgiftninger (ikke i Norge så langt vi kjenner til) pga listeria i ost. Ofte har det da vært snakk om muggoster.

Upasterurisert melk

Årsaken kan være at osten er laget av upasteurisert melk som har inneholdt Listeria, eller at det har skjedd en infeksjon i ostefremstillingen etter at melken har blitt pasteurisert. Det er allikevel sjelden at det påvises Listeria i ost, heller ikke i muggoster. For TINES' meieriprodukter har det ikke noen gang kunnet påvises at disse har vært assosiert med smitte/utbrutt med Listeria. Alle deres oster er laget på pasteurisert melk.

:)

Skrevet

Ok, så lenge det står at den er pasteruisert og den er fra Tine er vi trygge? Hvertfall så trygge som vi kan få blitt...

Skjønner hva du mener nå Promp, men tror ikke det er muggen som er farlig... Ser ikke ut som du trenger å bekymre deg ut fra dette:)

Skrevet

Jordmora mi sa at dagens samfunn var blitt helt hysterisk, selv om mange svangerskap foreløper normalt. Jeg skulle holde meg bort fra 3 ting: røyk, alkohol (sier seg selv!!!!) og oster med "blått" i....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...