Vestlending med to, snart tre? Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Jeg er visst litt uvitende her. Ser nå at man ikke skal bruke otrivin når man er gravid. Noen som gidder å forklare meg hvorfor?
Høstspire 2011 Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Hei:) du kan fint bruke otrivin selv om du er gravid. Bare ikke overskride dosen som står på pakken:) Jeg bruker den når jeg er forkjøla, og hun i magen er frisk som en fisk:)
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Jeg har fått vite av lege at jeg ikke bør bruke vanlige nesesprayer i svangerskapet, men heller saltvannsspray (feks Otrimer, ikke Otrivin). Dette står det om Otrivin i Felleskatalogen ift svangerskapet: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser. Så liten bruk skader nok ikke, men om du kan bruke saltvannsspray er jo det like greit. Forresten kan jeg anbefale å skylle nesen ofte med et nesehorn med saltvann du kan kjøpe på apoteket. Veldig bra!
NormaJean Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 jobber på ØNH avdeling, og beskjeden fra legene der er at det er helt ok å bruke otrivin. det virker tross alt kun lokalt, ikke systemisk.
CaspersMamma Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Okei, jeg får litt panikk her nå.. skal innrømme med tungt hjerte at jeg er blitt avhengig av otrivin... Er 26 uker på vei og potte tett hele tiden!! Er ikke så mye snørr, men antakeligvis slimhinnene som er hovne. Saltvann har ikke fungert skikkelig på meg, så hva gjør jeg da?? Noen gode råd så jeg kan få avslutta nesespray-helvete???
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 20. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2008 Har ikke noen gode råd men sitter her med tungt hjerte jeg også. Brukte otrivin uten å tenke på dosen her da jeg var helt potte tett. Er ikke så lett med saltvann når man er helt tett, virker ikke for min del da, men virker heldigvis fint når jeg er litt tett.
CaspersMamma Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 brukte du den lenge? Det er liksom så mange forskjellige meninger på om det er skadelig for fosteret.. I realiteten skal det jo ikke være det, for otrivin skal jo bare virke lokalt (i nesen altså)
Gjest Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Jeg er også tett i nesa, det kom rundt uke 30 samtidig med tendens til ødem på legger og hender. Jeg bruker otrivin eller rinexin hver kveld før jeg legger meg. kan leve med å være litt "dett i desa" på dagtid, men synes det er helt forferdelig om natta. Som sagt, bruker det om natta, og av og til på dagen. Men har funnet ut at barne-nesesprayen (som har lavere dose) er tilstrekkelig for at nesa holder seg åpen. Forrige svangerskap brukte jeg også nesespray hver kveld siste ca to måneder. Nesetettheten ga seg helt 1-2 dager etter fødselen!
CaspersMamma Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Det er det jeg også gjør (når jeg ikke er forkjøla) altså tar en liten sup på kvelden så jeg får sove...
mammalea med to i magen Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 Jeg har d også sånn. Bynte med tett nese på kvelden og natta, men når er jeg tett hele tiden. Holder på å bli gal!!! Har snakket med legen om det og siden jeg har prøvd diverse andre "ufarlige" nesesprayer, så sa han at jeg fikk prøve å begrense te et minimum, men måtte jeg så fikk jeg bare spraye. Jeg bruker Zymelin til barn, 1-10 år mener jeg den er. Synes ikke otrivin gir samme effekt, og den svir i nesa.
togutter-08og10 Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Har vært potte tett hele svangerskapet jeg også og får helt panikk om kvelden hvis jeg ikke sprayer litt i nesa. Har variert mellom voksen og barnedose otrivin, pluss miwana naturell slatvannsspray. Saltvannet hjelper hvis jeg er litt tett. Har hørt at det skal hjelpe å sniffe japansk peppermynte som fåes kjøpt på helsekost, men ennå ikke fått prøvd det selv. Noen som har prøvd det?
Madamina Skrevet 20. april 2008 #12 Skrevet 20. april 2008 Abefaler neseskyller på det sterkeste. Ellers letter jg tett nese om natta med Breathe Easy plaset som fås billig på Ebay US.
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 20. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. april 2008 Har ikke brukt den mer enn ca en uke, men på pakningen står det at man bare skal brukte den 2-3 ganger per dag, jeg brukte den sikkert minst dobbel så mange ganger (men bare en dag, kanskje to), håer på at det ikke er enormt farlig men kommer nok ikke til å bruke så mye hverfall en annen gang....
Lille skatt *38 uker* Skrevet 20. april 2008 #14 Skrevet 20. april 2008 Var tidligere avhengig av nesespray. Nå bruker jeg det bare når jeg er skikkelig forkjølet. Mitt tips når jeg skal slutte er enkelt og litt brutalt: Ta nesespray før du legger deg. Ikke ta noe når du våkner. Bruk saltvannsspray, eller aller helst hjemmelaget saltvann. (1 ss i 1 liter lunkent vann) og trekk inn i nesen flere ganger i løpet av dagen. Når kvelden kommer, pleier hevelsen i nesen min å ha gått ned nok til at jeg får sove.
NormaJean Skrevet 20. april 2008 #15 Skrevet 20. april 2008 har brukt nesespray siden uke 8, er nå i uke 22. tett, tett, tett i nesen. gidder ikke å stresse mer med det, håper det går over etter fødselen og jeg får da "avvenne" nesen min for nesepray;) traviata: slike plaster får man kjøpt på apoteket i norge, men ikke så billig som USA da;)
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 21. april 2008 #16 Skrevet 21. april 2008 Jeg har måttet bruke nesespray i de fleste svangerskapene mine, og det laaaangt over de anbefalte max 10 dg. Dagen etter fødslene har jeg vært helt fin i nesa, og kunnet slutte med Rhinox. Har også til tider måttet bruke det dobbelte av anbefalte doser pr. dag. I dette svangerskapet har jeg brukt Rhinox fra begynnelsen av pga influensa, bihulebetennelse osv, og bruker det enda.... Valget har vært enkelt for meg, da jeg ikke ønsker å kveles... Har prøvd det meste av andre råd, det skal nevnes....uten effekt!!
CaspersMamma Skrevet 21. april 2008 #17 Skrevet 21. april 2008 Fint, er gla jeg ikke er alene om dette problemet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå