Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er ett år og bør vel strengt tatt snart begynne å spise selv. Har derfor latt han få prøve seg litt frem, men ander m mat over hele han, gulvet osv. jada, jeg skjønner at dette er helt vanlig, men er det noen som har tips? Altså jeg vet ikke.................er d noen måte å hjelpe han igang m dette på? han får jo ikke i seg mye slik det er nå................;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I begynnelsen pleide jeg å si inn i munnen når hun grapset. Så hjalp jeg henne litt me å få skivebiten inn i munnen. Sier forresten inn i munnen enda jeg. Men lar henne grapse litt, for vet at hun spiser siden hun er sulten. Det tar bare litt tid :)

Skrevet

Vi lot snuppa få prøve å spise selv ganske tidlig.. lenge før hun var året.. Vet ikke om det har noe å si..

Det har ikke blitt så mye søl, mye mindre enn jeg trodde..

Har også sagt "inn i munnen", men tok vekk maten med en gang hun begynte å leke med maten, for da visste jeg hun var mett + håpet hun skulle lære at man ikke leker med maten..

Du kan jo kanskje mate han litt innimellom? Da får han jo prøve selv, samtidig som han får i seg noe.. hvis du får lov da... hehe

Skrevet

(ikke HI)

hva slags mat er det snakk om? Fører barnet skje til munnen? Min har spist brødskive/biter i lengre tid, men jeg tror ikke han er klar for grøt enda =)

Skrevet

Jeg begynte veldig tidlig med å la minste begynne å spise selv. Faktisk fra da hun var ca 10 mnd, nå er hun blitt veldig flink til å spise selv, hun er snart halvannet år.

Jeg begynte med å gi henne ett plastfat med småting oppi, feks brødbiter, mais, puffet ris, rosiner, hakket frukt osv. Jeg tenker at det må en del rot til for at de skal få lære å spise selv, så lenge det er tørrmat så er det jo ikke sølete.

Hun begynte å spise med skje da hun var rett over året, da begynte hun med å spise litt havregrøt selv. Når vi hardde dessert får hun feks vaniljesaus oppi en skål, og en skje som hun kunne prøve seg frem med. Nå takler hun også skjeen på en god måte.

Skrevet

Vesla mi på 14 mnd spiser alt selv, og middag havner litt over alt, men det tenker jeg at må til for at hun skal lære. Brød og andre smågreier går jo lett, men når vi skal ha f eks spaghetti så blir det verre. Men hun får det til og blir så glad, så da får jeg heller bruke tiden på litt gulvvask etterpå. Synes det er viktig at vi spiser sammen, så får det heller bli litt søl :-) Hun spiser med hendene, og jeg dytter inn en skje nå og da. Legger en skje med maten på så hun kan ta den opp og inn i munnen selv. Skjea havner gjerne på gulvet etterpå, men det er fordi hun er så ivrig.

Kaster hun maten på gulvet så er måltidet over, da er hun mett og vil leke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...