Anne-B. Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Og har dere i så fall noen tips til bøker eller hvordan man starter med det? Jeg syns det er interessant. Når begynte dere?
cherry coke Skrevet 19. april 2008 #2 Skrevet 19. april 2008 Vi bruker det litt. Grunnen er at jenta mi går i barnehage med en som ikke har tale, så derfor lærer alle barna det der. Øver litt med henne hver kveld. Veldig gøy, og hun lærer veldig fort! Kan bli nyttig senere i livet også. Hun begynte litt før hun var 2.
Monajenten Skrevet 19. april 2008 #3 Skrevet 19. april 2008 Jeg må bare spørre, er tegn til tale det samme som tegnspråk? Hvis ikke, hva er forskjellen?
Anne-B. Skrevet 19. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2008 De bruker det i barnehagen til eldste, jeg syns selv det er veldig morsomt å lære. Kanskje jeg skal spørre dem om hvor jeg kan få tilgang på opplegget de bruker. Jeg bruker tegn når jeg snakker med minste, sånt som jeg alltid har gjort med småbarn, men som jeg først har blitt obs på etter at vi hadde om det i utviklingspsykologi. For eksempel når jeg spør om hun vil komme opp, så klapper jeg først i hendene to ganger og holder dem litt fra hverandre, rettet mot henne. Artig at sånt kommer helt naturlig, for sånn er det jo mange som gjør! Så nå har jeg lyst til å lære mer..
Gjest Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 Tegn til tale er "enklere" enn tegnspråk. Man setter tegn til de VIKTIGSTE orda i setningen. Blir brukt til barn som har lite eller ikke språk.. eks downs syndrom. D er ikke d samme som tegnspråk
Alba44 Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 Spør på biblioteket. Det skal finnes gode bøker man kan lære fint av. Har tatt kurs i det, og har brukt det på jobben.
Monajenten Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 Ok så det er på en måte tegn for setninger istedenfor ord?
Anne-B. Skrevet 19. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2008 Ja, det er vel det, et supplement til vanlig tale om barn feks ikke snakker eller forstår. I bhg til eldste har vi to gutter fra Malaysia og en fra Nepal, og de begynte med tegn til tale fordi de ikke kunne norsk i begynnelsen. Også har de bare fortsatt, syns det er bra.
Alba44 Skrevet 19. april 2008 #10 Skrevet 19. april 2008 tegn til tale har fellestrekk, men forskjellen er at med tegnspråk snakker man hele setninger og tegn til tale bruker man enkelte tegn samtidig som man snakker. Eh..skjønte du hva jeg mente? Hehe...
Anne-B. Skrevet 19. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 19. april 2008 I bhg lærer de feks kle på og hjelp. først i det siste at de har begynt å sette dem sammen til "hjelpe å kle på".
Gjest Skrevet 19. april 2008 #12 Skrevet 19. april 2008 http://www.tks2.no/inetpub2/tegntiltale/ Denne linken har jeg brukt mye, det er riktignok en stund siden. Tegn til tale har vært brukt til sønnen min siden nyttår.Man starter med noen få tegn, og supplerer med flere når barnet har skjønt hensikten. Sønnen min var 2 år da vi begynte.
Tally Skrevet 19. april 2008 #13 Skrevet 19. april 2008 Hvis du søker på babysigning så bør du få opp mange treff. Vi begynte med det da hun var ca 9-10 mnd hvis jeg husker rett. Vi hadde ikke så mange, men "bytte bleie" var den med mest suksess, etter litt "sa" hun i fra når hun måtte på do, så det er ikke mange bæsjebleier vi har byttet. Ellers kan de lære å si i fra om de er tørst, mett, sulten, osv lenge før de får et talespråk. Det er ikke kun til barn med språkvansker eller manglende språk. De som virkelig driver med dette, mener at barna får en mye bedre språkforståelse enn de som ikke lærer tegn. Og barnet (og selvfølgelig foreldrene) slipper mye frustrasjon over å ikke kunne gjøre seg forstått!!!
Joikaboll@ Skrevet 19. april 2008 #14 Skrevet 19. april 2008 Vi har brukt tegn-til-tale på minsten i 3 år nå, startet da han var noen få mnd (3-4) gammel. Bruker dette i daglig tale og han bruker også selv noen tegn. Vi samarbeider med bhg og får tegna derfra. Men har også fått lånt oss mange bøker på biblioteket opp igjennom.
DenherJenta Skrevet 19. april 2008 #15 Skrevet 19. april 2008 Jeg brukte det på nordjenta fra hun var 8 mnd. for å kunne kommunisere med henne før hun fikk et godt utviklet språk! det var stort når hun 9,5 mnd gammel pekte på himmelen og gjorde tegn for fugl! hadde masse glede av babysigns (tegn-til-tale) og hun forsto og brukte 70 tegn da hun var 14 mnd gammel! å satt de sammen til setninger. f.eks gjorde tegn for kjøre, bil, bestemor og hund. altså kjøre til bestemor og hunden nå brukes de sjelden.... hun er 2 år og har et enormt ordforåd. å jeg tror det er fordi hun tidlig forsto nytteverdien med å kommunisere. sentret der man oppfatter tegn og talesentret ligger ved siden av hverandre og ved å brukte tegn stimurerer man talen! gleder meg til den dagen vi igjen får en liten en i huset vi kan kommunisere med tegn til!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 19. april 2008 #16 Skrevet 19. april 2008 Bruker det endel ja. Jeg hører dårlig og samboeren er nesten døv. Er inne i døvemiljøet og da er det lettere for meg å kunne KLARE å kommunisere med døve også, når jeg ikke kan tegnspråk ordentlig. Hadde tenkt å videreutvikle tegnspråken min når jeg gikk på Ål siden samboeren jobbet på Ål folkehøyskole for døve, men det gikk rett i dass... Menmen.. Tegn til tale er super måte for å utvikle språket til barna. Dessuten blir kroppspråket bedre også. Jeg begynte.. Når han var 6-7mnd.
Pysa Skrevet 19. april 2008 #17 Skrevet 19. april 2008 Vi har brukt denne filmen : http://www.sign2me.com/video.php se på klippet som heter signing babies. Har brukt det på begge mine. det er et helt utrolig redskap å ha, kan ikke fatte at ikke alle driver med det. tenk så praktisk det er for deg og så godt det er for den lille i en alder av 7-8-9 mnd å kunne gi tegn for pupp, mer, ferdig, mat, spise, kose osv! mine kunne tegn for alle daglige aktiviteter, tegn for å be om hjelp, tegn for navnet på mange ting/dyr. det beste tegnet er "glad i deg -tegnet", helt fantastisk å få det fra barnet sitt. Med eldste begynte jeg da han var ti mnd, det var da vi ramlet over denne filmen. både jeg og samboeren satt bare og GAPTE, vi ante ikke at så små barn kunne kommunisere så enkelt med sine omgivelser. med yngste startet vi da ho var 5 mnd. tenk deg at barnet ditt ikke må gråte/sutre for å få pupp, for å vise at det vil sove, kose, skifte bleie, spise eller drikke, eller trenger hjelp til noe, vil ha mer til noe. barnet ditt kan fortelle deg hva det ser, og ikke bare peke. mine to små har alltid fått kommentarer fra andre på at de er så rolige, fornøyde og harmoniske unger, og jeg er sikker på at det for en stor del skyldes at de har kunnet kommunisere med oss fra de var veldig små. begge har også laget egne tegn for ting og aktiviteter. snuppa (på 16 mnd den gangen) kunne ikke si ordet kanin, men ho pekte på kinnet sitt, og vi forstod hva ho ville ha (kosekaninen). alle jeg kjenner som skal ha barn, får en kopi av denne filmen. ikke fordi de nødvendigvis MÅ begynne med teg til tale (selv om de fleste gjør det etter å ha sett den), men for at de skal vite at deres små faktisk er i stand til å kommunisere hvis noen bare lærer dem hvordan.
fruen♥medtojenter-des06+jan10 Skrevet 19. april 2008 #18 Skrevet 19. april 2008 Ja jeg bruker tegnspråk til datteren min. Tegn til tale er en forenklet versjon av tegnspråk (mitt eget definisjon!). Og bare til opplysning: Vi bruker ikke å si hver eneste ord i en setning i tegnspråk, gud så kjedelig det hadde blitt! Skal gi et eksempel, på norsk sier vi: "Skal vi gå en tur?" På tegnspråk blir det:"Vi gå tur?" med et spørrende ansiktsuttrykk. Bruker TS til datteren min av den naturlige grunnen, jeg er tegnspråkbruker og hørselshemmet selv ;-) Jenta mi på 16 mnd har et godt utviklet språk og behersker både tegnspråk og talespråket. Vil tro at hun behersker TS mer, men hun kommer til å ta igjen talespråket etterhvert, hun er jo tross alt bare 16 mnd ;-) Det fins en side på nettet hvor man kan søke ord og det kommer opp tegn for det ordet. Men jeg husker dessverre ikke adressen, men går sikkert an å google det. Tror det var noe med tegnspråk ordboken, eller noe... Møller kompetansesenter som står bak det tror jeg .. Morsomt å lese at det er flere som er interessert i å vite mer om tegn til tale/tegnspråk :-)
Pysa Skrevet 19. april 2008 #19 Skrevet 19. april 2008 altså, linken viser jo bare små klipp, hele filmen er omtrent en time lang.
Gjest Skrevet 19. april 2008 #20 Skrevet 19. april 2008 Hei, ja littegrann, men blir nok mere etterhvert. De tror vell ikke at barn under 7 mnd er i stand til å lage tegnene selv, men jeg tror de forstår og har lettere for å ta det om de er vant med at foreldrene kommunisere dette med dem. De vil uansett kunne gi deg tegn på hva de vil tidligere enn ved språk. (mine antagelser) Så man kan vell i bunn og grunn starte når man vil, men barnet vil jo i 9 mnd alderen lett lære ord. Uansett aldri for sent å begynne http://www.tegnordbok.no/ http://www.signwithme.com/ http://signingbaby.com/main/?cat=14
Pysa Skrevet 19. april 2008 #21 Skrevet 19. april 2008 joseph garcia (kjent språkforksker) anbefaler å starte med tegn ved seks mndsalder, og etter en måned eller to eller tre vil babyen begynne med tegn selv.
Pysa Skrevet 19. april 2008 #22 Skrevet 19. april 2008 men nei, det er aldri for sent å begynne, de lærer kjempefort. og har de først forstått greia med tegn, lærer de nye tegn veldig fort, gjerne etter en gangs bruk.
Anne-B. Skrevet 19. april 2008 Forfatter #23 Skrevet 19. april 2008 Åh, så glad jeg er for at jeg starta denne tråden! Full av nyttige tips! Vi starter i morra.
Sjokoladekaka Skrevet 20. april 2008 #24 Skrevet 20. april 2008 Har brukt det, pga språkvansker: Eks. link: http://www.barnehageforum.no/tegntiltale.asp
Hibiscrub Skrevet 21. oktober 2011 #25 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg lærer min lille jente fingertegn, og i barnehagen bruker de ansatte tegn-til-tale. Jeg har lært tegn fra nettet/youtube - der finnes det mest amerikanske tegn basert på American Sign Language/ASL. Jeg har lært fra Sign2me, og MySmartHands, der er tegnene godt forklart og beskrevet, og de forklarer også hvordan babyer ofte tilpasser eller forenkler tegnene. De bruker også babyer som viser tegnene, det er veldig veldig nyttig! MEN, i barnehagen bruker de jo norske tegn, ofte helt forskjellige fra de jeg har lært til tuppa mi. Ofte er de også ganske innviklede og abstrakte, ikke spesielt godt egnet til babyer.. Norge har liksom ikke kommet så langt innen babytegn? Finner ikke manger sider med norske tegn, ingen med babyer. Jeg fortsetter å lære tuppa amerikanske tegn, for jeg synes de fungerer så mye bedre i hverdagen.. Så skal jeg prøve å lære de norske også, for det er jo de som brukes her.. Hvordan har dere andre løst dette? Hva kan gjøres for å forbedre det norske tegnspråket? Se f.eks tegnet for MER - på ASL vs TTT. Villt forskjellig både i utførelse og i baby-egnethet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå